9 av 10 nordmenn: VAR-dømming gir flere korrekte avgjørelser i Premier League

Hele 88 prosent av nordmenn som har en mening om den nye VAR-dømmingen i Premier League, mener at det blir tatt flere korrekte avgjørelser i fotballen med videodømming. Det viser en representativ undersøkelse som betalingsleverandøren Klarna har fått utført. Nå designer de sin egen fotballtrøye for å hylle VAR.

- Videodømming har vært omstridt i flere mesterskap, men nordmenn er tydeligvis av samme oppfatning som oss i Klarna. Det skal være lov å tenke seg om før man tar en endelig avgjørelse, og det skal være lov å angre seg – enten det er på fotballbanen eller ved kjøp på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

I en representativ undersøkelse* Klarna har fått utført av YouGov blant 1002 nordmenn, er det blant de som har en mening om videodømming bare 12 prosent som mener VAR ikke fører til at det blir tatt flere korrekte avgjørelser.

- Klarna er betalingsløsningens VAR

Klarnas betalingsløsninger, med blant annet konseptet «kjøp nå – betal senere», håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge. For å feire muligheten til å angre seg og bidra til flere korrekte avgjørelser lanserer de nå en fotballtrøye som feirer VAR sammen med den kjente, britiske designeren Angelo Trofa.

- Vi i Klarna er på mange måter betalingsløsningenes VAR. Vi skal hjelpe kundene å ta de riktige avgjørelsene når de handler på nett. Da er det viktig å gi dem muligheten til å angre seg. Denne lekre fotballtrøyen er designet av en av de virkelig store i bransjen og  laget spesielt til de som elsker å ta riktige avgjørelser, sier Elvestad.

Til Norge kommer det 15 eksemplarer av den eksklusive fotballtrøyen.

I Klarna-undersøkelsen hadde hele to tredjedeler av de spurte en mening om videodømming i Premier League. De resterende hadde ingen synspunkter eller var usikker på hva de synes om VAR.

Kjent designer bak VAR-fotballtrøyen

Klarna x VAR fotballtrøyen er designet av den britisk-italienske fotballdraktdesigneren Angelo Trofa. Han har utgitt publikasjonen «Fotball Strip Concept» hvor han designer fotball-fashion.

- Det mest åpenbare symbolet på VAR er dommerens håndbevegelse, men dette var vanskelig å få med i et design uten at det ser ut som en bruksanvisning. Det var slik ideen om å bruke et VHS-aktig mønster på trøyen oppstod. Dette blir globalt oppfattet som en mulighet til å spille, pause og spole tilbake en videokassett. Det er på mange måter slik VAR fungerer, sier Trofa.

Brystmerket er ifølge Trofa lagd som et klassisk monogram som ofte benyttes i søramerikansk fotball. Det er også formet for å likne på en kameralinse.

En av seks nordmenn mener VAR ikke er bra for fotballen

I Klarnas undersøkelse ble et representativt utvalg nordmenn spurt om de synes videodømming generelt var bra for fotballen. Fem av seks av de som hadde en mening om dette, synes VAR-dømming er bra for fotballen. En av seks spurte som har en mening om det, mener VAR ikke er bra for fotballen.

Mest negative VAR de i Oslo og Akershus

De to regionene der flest mener VAR ikke er bra for fotballen er Oslo og Akershus. Her mener nesten en av fire (23 prosent) dette. Mest positive til VAR er de i resten av Østlandsområdet og på Sørlandet. Her oppgir bare 12 prosent av de som har en klar mening om VAR, at det ikke er bra for fotballen.

- Selv blant de som mener at VAR gir korrekte avgjørelser, er det 10 prosent som mener VAR ikke er bra for fotballen.Men når det kommer til netthandel, tror jeg de aller fleste er enige at det er positivt at man kan få litt ekstra tid for å ta den riktige avgjørelsen, sier Elvestad.

Fire av ti spurte hadde ingen mening om videodømming er bra eller dårlig for fotballen.

Her er den kjente fotballdraktdesigneren, Angelo Trofas, favorittdrakter gjennom tidene:

1. Kamerun-drakten, ermeløs, 2002

2. Kappa Italia, 2000

3. Frankrikes bortdrakter fra Nike, 2011

4. Ambrosiana Inter, 1931

5. Arsenals bortedrakter 1995/1996

* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 14. - 18. august. Det er foretatt 1002 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år

Med mer enn 2500 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for over 70 millioner kunder og 130 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.

Klarna announces $460M equity raise to further support massive US growth6.8.2019 15:55:02 CESTPressemelding

New York, United States – August 6, 2019. Klarna, the leading global disruptor of payments and banking, and provider of smoooth retail services, is pleased to announce it has raised $460 million in an equity funding round, at a post money valuation of $5.5 billion. This new valuation ranks Klarna as the largest private fintech in Europe and as one of the largest private fintechs globally.