9 av 10 nordmenn mener at Norge må produsere så mye mat vi har mulighet til
I kjølvannet av pandemi og krig i Europa er hele 88 % av den voksne befolkningen enig i at det er viktig at Norge produserer så mye mat vi kan med de ressursene vi har tilgjengelig. Dette kommer frem i en ny landsrepresentativ holdningsundersøkelse fra mars/april i år. Den høye oppslutningen viser at folk har fått øynene opp for selvforsyning.

Våre holdninger til norskprodusert mat har vært positive i lang tid, men viktigheten av egen matproduksjon ser ut til å øke i takt med krisetider. Det samme så vi tidlig i pandemien (mars 2020) hvor oppslutningen rundt norskprodusert mat målte 88 %.
Undersøkelsene er gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Matsikkerhet opptar oss
–Den høye oppslutningen blant befolkningen viser at kriser raskt forsterker folks syn og holdninger rundt matsikkerhet. I dette tilfellet noe vi i Norge nok har tatt litt som en selvfølge – nemlig at vi får næringsrik og god mat fra den norske bonden, sier Ida Berg Hauge, i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Sterk oppslutning rundt den norske melkebonden
I undersøkelsen ble også viktigheten av norske gårder med melkekyr målt hvor 84 % svarer at gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge. Hele 89 % er enige i at norske melkebønder gjør en viktig jobb. Det er en sterk økning på hele 8 prosentpoeng fra tilsvarende undersøkelse i november 2021 hvor 81 % var enig i utsagnet.
–Så høy holdningsenighet tyder på at vi på alvor har begynt å tenke på egen selvforsyning og hvor viktig melkebøndene er for oss. Melk er et sentralt produkt i det norske kostholdet, og hele 90 % av oss har meieriprodukter i kjøleskapet til daglig. Forhåpentligvis vil folk fortsette å være opptatt av norsk matproduksjon også i tiden som kommer. Norske melkebønder gjør en formidabel innsats for å holde kvaliteten og produksjonen oppe slik at vi kan nyte sunn, bærekraftig melk hver eneste dag, avslutter Berg Hauge.
Utsagn: «Det er viktig at Norge produserer så mye mat vi har mulighet til med de ressursene vi har tilgjengelig»
Mars/april 2020 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
88 % |
88 % |
Verken eller |
6 % |
7 % |
Uenig |
4 % |
4 % |
Vet ikke |
2 % |
1 % |
Utsagn: «Gårder med melkekyr er viktig for å produsere mest mulig mat i Norge»
Mars/april 2020 |
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
82 % |
76 % |
84 % |
Verken eller |
10 % |
14 % |
9 % |
Uenig |
5 % |
7 % |
5 % |
Vet ikke |
3 % |
3 % |
2 % |
Utsagn: «Norske melkebønder gjør en viktig jobb»
November 2021 |
Mars/april 2022 |
|
Enig |
81 % |
89 % |
Verken eller |
11 % |
7 % |
Uenig |
5 % |
3 % |
Vet ikke |
3 % |
1 % |
Alle undersøkelsene er gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i landsrepresentative utvalg på 1.000 respondenter
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder


Dokumenter
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nesten 8 av 10 foretrekker å kjøpe norskprodusert mat og drikke12.5.2022 15:28:38 CEST | Pressemelding
I usikre tider preget av pandemi og krig i Europa ser det ut til at de positive holdningene til norskproduserte matvarer øker. Ifølge en landsrepresentativ holdningsundersøkelse utført i mars i år sier hele 78 % seg enige i at de foretrekker å kjøpe mat og drikke som er produsert i Norge.
De unge elsker påskekakaoen6.4.2022 12:32:49 CEST | Pressemelding
Lite slår varm kakao i påskesola! 6 av 10 sier de pleier å drikke kakao i påsken, og den deilige og varme drikken er aller mest populær blant dem under 30 år.
Midt-Norge drikker mest kakao i påsken6.4.2022 12:19:06 CEST | Pressemelding
Lite slår varm kakao i påskesola! 6 av 10 sier de pleier å drikke kakao i påsken, og den deilige og varme drikken er aller mest populær blant dem som bor midt i landet.
Lag vafler til vaffeldagen på fredag22.3.2022 11:58:53 CET | Pressemelding
Vaffeldagen faller i år på en fredag, og kanskje trenger vi mer enn noen gang å bruke anledningen til å spise vaffelhjerter med kollegaer, venner eller familien.
Jod er viktig, både som beredskap og for folkehelsen2.3.2022 16:02:20 CET | Pressemelding
Dersom en atomulykke skulle skje er det ikke kosttilskuddet jod man bør ha i beredskap, men den høykonsentrerte Jodix som inneholder rundt 650 ganger så mye jod. Det vil heller ikke hjelpe å spise jodrike matvarer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom