Årets hotteste grilltrender

Regjerende Norgesmester Coop fyrer opp grillsesongen rekordtidlig i år og slipper i dag første pulje med årets grillprodukter. En rykende fersk undersøkelse viser at interessen for grilling blant nordmenn er overveldende. Hele 53 prosent griller en eller flere ganger i uka i sesongen. I aldersgruppen 30–39 år griller hele 60 prosent ukentlig. Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på oppdrag for Coop med et representativt utvalg på 834 personer.
Hva er trendene?
Grilling er en av verdens eldste matlagingsmetoder, likevel dukker det stadig opp nye trender. I 2015 er det blant annet “low & slow”, pizza på grillen og sunn grillmat som gjelder.
– “Low & slow” henspiller på den amerikanske barbecue-tradisjonen med retter som for eksempel spare ribs, hot wings og ulike pulled-produkter. Pulled pork har jo tatt Norge med storm, og nå kommer også pulled lamb, pulled beef og pulled chicken for fullt, sier Siv Elise Friestad, grillekspert i Weber. Hun har deltatt både i EM og VM i grilling, og har testet steketid på alle Coops grillprodukter.
Pulled-produkter er stekt på lav varme over lang tid, til kjøttet er så mørt at det nesten smelter på tunga. Grillen er det perfekte stedet å tilbedrede pulled-kjøtt.
Stort og sunt utvalg
Pizza på grillen har også kommet for fullt i det siste.
– Den trenden kommer garantert til å bli enda mer populær i år. Med en pizzastein på grillen kan man perfeksjonere sin egen favoritt av italiensk pizza, både med deig og topping, sier Friestad.
Mange nordmenn flytter kjøkkenet ut på terrassen eller verandaen om sommeren, og griller hver dag.
– Nordmenn er blitt mer opptatt av mat, og bruker gjerne tid på å tilberede maten. Når det blir varmere i været er det hyggelig å samle familie og venner rundt seg ute mens man lager maten, sier Friestad.
Utvalget av grillprodukter har blitt mye større de siste årene, så mulighetene er store for å imponere med noe nytt.
– Mange er opptatt av å grille sunt, og da kan man for eksempel legge på fisk eller skalldyr som er nydelig å grille. Også kylling, svin og kalkun egner seg veldig godt. Du kan også grille grønnsaker, sier Friestad. – Grønnsakspyd er kjempegodt, eller hva med å spise grillet sommerkål som en lun salat?
Spennende nyheter
Coops samarbeid med Weber ble innledet i 2014.
– I fjor så vi at særlig matentusiastene og de som er opptatt av helse og sunnhet trykket vårt nye konsept til sitt bryst. Dette bygger vi videre på og lanserer i år et stort sortiment innenfor hvitt kjøtt, sjømat og ikke minst frukt og grønt, sier Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer i Coop.
– Vi er svært glade for å ha fått på plass kalkunprodukter til grillen. I tillegg har vi store forventninger til våre langtidskokte pulled beef av Limousin, pulled pork av svinerasen Hampshire og pulled lamb av ferskt Wales lam, fortsetter hun.
Sammen med Weber har Coop satt seg fore å gjøre kundene enda bedre i stand til å grille perfekt.
– Innen grilling av frukt og grønnsaker har vi også masse spennende tips til godt tilbehør eller dessert. Eller kan vi friste med nystekte kanelboller fra bakesteinen, eller nybakt sjokoladekake ved hjelp av kyllingholderen? Mulighetene er mange og vi fortsetter suksessen og gir våre kunder en perfekt grillsommer også i år, avslutter Hege Berg-Knutsen.
For nærmere informasjon, vennligst kontakt:
Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer i Coop Norge
Tlf.: 986 49 515, e-post: Hege.Berg-Knutsen@coop.no
Siv Elise Friestad, brand manager Weber Norway
Tlf.: 476 23 799, e-post: SEFriestad@weberstephen.no
Om Coop/Weber Grill perfekt:
Grill Perfekt-samarbeidet mellom Coop og Weber gjorde 2014 til tidenes grillsommer – og partnerskapet fortsetter i 2015 med lansering av en rekke nye smakfulle grillprodukter av ypperste kvalitet. Coop vant hele 19 NM-medaljer under Norgesmesterskapet i kjøttprodukter i fjor, herunder også hedersprisen for Norges beste grillserie. Mesterskapet arrangeres annethvert år, så det er regjerende norgesmester Coop som 16. mars slipper første pulje med årets grillprodukter. Da finner du over 50 produkter i «grilldrakt», hovedsakelig innenfor pølser, burgere og langtidskokte produkter, samt lammeprodukter til påske. Alle Grill perfekt-produktene er merket med anbefalt grillmetode, grilltid og grilltips.
Nøkkelord
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
Extra: Kutter prisen igjen!31.3.2025 07:04:29 CEST | Pressemelding
Spinnvilt salg etter priskutt hos Extra – nå kommer det nye frukt- og grøntvarer på tilbud.
Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»24.3.2025 07:00:55 CET | Pressemelding
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra21.3.2025 07:02:00 CET | Pressemelding
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom