«Hjemmet – slik det var», datidens sosiale medier

Serien starter med første del av 1970-tallet. Det viser et sammensatt bilde: Side om side med spalten "Kvinne kjenn din kropp" diskuterte leserne om det var greit for damer å by opp herrer til dans, og de profilerte reporterne titulerte intervjuobjektene sine med De. Med unntak av Åse Kleveland, som var moderne og ikke trodde på ekteskapet. Intervjuet med henne er et av høydepunktene, men boken presenterer alle aspekter i et familieblad, fra gryteretter og matkort til boligreportasjer og hekleoppskrifter. Og annonsene - dette var perioden med de siste sigarettannonsene. Motereportasjene viser ganske riktig både maxi og hotpants, men sistnevnte er ledsaget med en advarsel til den voksne kvinne om "voksne lår" som kan stille seg "sørgelig i veien" for å ta dem i bruk.
- Dette er historier om norsk folkeopplysning og dokumentasjon av norsk pressehistorie. Hjemmet og ukebladene med sine spørrespalter og sin delekultur var forløperen til sosiale medier, sier Hjemmets nye redaktør, Elisabeth Lund-Andersen.
Hver uke selges over 160 000 utgaver av Hjemmet i Norge. Det gjør det 104 år gamle ukebladet til Norges desidert største. Også i 1970 var Hjemmet store, og bladet var for hele familien.
Kontakt
Elisabeth Lund-Andersen, redaktør, t. 932 45 255
Christina Dorthellinger, kommunikasjonssjef, t. 474 89 175
Hjemmet - slik det var! 1970-1973
Første bok i en serie med utvalgt innhold fra ukebladet Hjemmet.
Stort format, innbundet, 248 sider.
Veil. pris 399,-
Utgiver Egmont Publishing
Selges gjennom univers.no
Nøkkelord
Bilder







Dokumenter
Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Han ble kjent som hele Norges jomfru – men er han fortsatt jomfru?25.4.2025 15:59:58 CEST | Pressemelding
Det får vi nå vite, når nettserien om Fabian endelig lanseres på NULL47. En serie om unge gutter, psykisk helse, press, skam og sex i 2025.
Hva er det Messi, Yamal og Ødegaard har til felles?11.4.2025 14:14:35 CEST | Pressemelding
Nå vil en av Norges største fotballprofil lære barn og ungdom de råeste triksene til proffene, med sin bokutgivelse «Fotballskills – lær deg proffenes beste triks og finter».
Ny innholdsansvarlig for magasinet Jakt11.4.2025 10:49:02 CEST | Pressemelding
Stian Valderhaug er ansatt som innholdsansvarlig for magasinet Jakt i Story House Egmont. Valderhaug har lang erfaring som magasinmaker, og kommer fra stillingen som digital redigerer i Klikk.
Bakeren og Kokken fortsetter å vokse – oppnår rekordomsetning i 20243.4.2025 09:17:29 CEST | Pressemelding
Bakeren og Kokken, som er ledende i Norden innen kjøkkenmaskiner, redskaper og interiør til kjøkkenet, oppnådde i 2024 sin høyeste omsetning noensinne og en kraftig økning i lønnsomhet. Omsetningen beløp seg til 966 millioner SEK (816), og driftsresultatet (EBITDA) til 42 millioner SEK (33)
Story House Egmont Norge tilbake med gode tall13.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Story House Egmont i Norge kan glede seg over et godt resultat for fjoråret. Resultatregnskapet for 2024 viser et overskudd (EBIT) på 34 mill. NOK.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom