Story House Egmont

«Hjemmet – slik det var», datidens sosiale medier

Del
Mimrefaktoren er høy. Lattersalvene kan bølge, og ikke minst er dette et historisk tilbakeblikk på kvinne- og familielivet slik det var.

Serien starter med første del av 1970-tallet. Det viser et sammensatt bilde: Side om side med spalten "Kvinne kjenn din kropp" diskuterte leserne om det var greit for damer å by opp herrer til dans, og de profilerte reporterne titulerte intervjuobjektene sine med De. Med unntak av Åse Kleveland, som var moderne og ikke trodde på ekteskapet. Intervjuet med henne er et av høydepunktene, men boken presenterer alle aspekter i et familieblad, fra gryteretter og matkort til boligreportasjer og hekleoppskrifter. Og annonsene - dette var perioden med de siste sigarettannonsene. Motereportasjene viser ganske riktig både maxi og hotpants, men sistnevnte er ledsaget med en advarsel til den voksne kvinne om "voksne lår" som kan stille seg "sørgelig i veien" for å ta dem i bruk.

- Dette er historier om norsk folkeopplysning og dokumentasjon av norsk pressehistorie. Hjemmet og ukebladene med sine spørrespalter og sin delekultur var forløperen til sosiale medier, sier Hjemmets nye redaktør, Elisabeth Lund-Andersen.

Hver uke selges over 160 000 utgaver av Hjemmet i Norge. Det gjør det 104 år gamle ukebladet til Norges desidert største. Også i 1970 var Hjemmet store, og bladet var for hele familien.

Kontakt
Elisabeth Lund-Andersen, redaktør, t. 932 45 255
Christina Dorthellinger, kommunikasjonssjef, t. 474 89 175

Hjemmet - slik det var! 1970-1973
Første bok i en serie med utvalgt innhold fra ukebladet Hjemmet.
Stort format, innbundet, 248 sider.
Veil. pris 399,-
Utgiver Egmont Publishing

Selges gjennom univers.no

Nøkkelord

Bilder

Last ned bilde
Redaktør Elisabeth Lund-Andersen, Foto: Astrid Waller
Redaktør Elisabeth Lund-Andersen, Foto: Astrid Waller
Last ned bilde
Åse Kleveland på cover
Åse Kleveland på cover
Last ned bilde
Bok 2
Bok 2
Last ned bilde
Liv Ullmann på cover
Liv Ullmann på cover
Last ned bilde
Matkort. De plastbelagte matkortene hadde og har samleverdi.
Matkort. De plastbelagte matkortene hadde og har samleverdi.
Last ned bilde
HKH Dronning Sonje med prinsesse Märtha Louise. Nære portretter var varemerke. Faksimile.
HKH Dronning Sonje med prinsesse Märtha Louise. Nære portretter var varemerke. Faksimile.
Last ned bilde

Dokumenter

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye