Redningsselskapet sender skøyte til flyktningekatastrofen i Middelhavet

– Regjeringen er veldig glad for at Redningsselskapet har tatt dette initiativet, og at dere frivillig stiller opp på å gi dette bidraget til den humanitære krisen utenfor Hellas og i Middelhavet generelt, sier Statsminister Erna Solberg
Redningsskøyta ”Peter Henry Von Koss” ankommer Pireus i Hellas i midten av juli, og vil etter dette få nærmere operasjonsområde i grenseområdet mellom Hellas og Tyrkia.
– I 125 år har vi bidratt til å gjøre norskekysten tryggere. Nå skal vi for første gang delta i en operasjon utenfor Norge. Vi ser frem til å ta et internasjonalt ansvar og bidra til å redde liv i Middelhavet, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.
Redningsselskapet bidrar med tre millioner kroner til denne humanitære operasjonen. Resten dekkes av EU og Frontex. Oppdraget skal ikke gå utover beredskapen i Norge, men generalsekretæren ser ikke bort i fra at de må ut å be det norske folk om å bidra med støtte. Nå er hun mest opptatt av handling og raskest mulig komme seg på plass der tragediene skjer.
–Redningsaksjonen i Middelhavet vil skje under helt andre arbeidsforhold enn det våre mannskaper er vant til. Dette vil kreve mye av oss som organisasjonen og medmennesker, men vi har en fantastisk organisasjon med profesjonelle sjøfolk og frivillige. Jeg er trygg på at vi skal klare også denne operasjonen på en bra måte, sier Lind.
Redningsskøyta vil inngå som en del av EU-operasjonen, Poseidon. Dette arbeidet ledes av Frontex. EUs organ med ansvar for overvåking av grensene mot land som ikke er medlem av EU.
– Skøyta bemannes av mannskaper fra Redningsselskapet, norsk politi og representanter for greske myndigheter. Alle mannskaper vil gå i samme turnus som de følger i Norge, fire uker om bord og fire uker fri. Oppdraget har i første omgang et tidsperspektiv på seks måneder, sier beredskapssjef i Redningsselskapet, Ronny Pedersen.
I tillegg til og være en del av grensekontrollen vil skøyta bli spesialutrustet med ekstra flåter som kan ta inntil 300 personer til sammen. De vil også ha lettbåt og vannscooter om bord.
– Det er en profesjonell og motivert besetning som nå ser frem til å komme i gang med jobben i Middelhavet. Besetningen har en bred og variert bakgrunn og har vært ansatt på redningsskøytene i mange år, sier Ronny Pedersen
– Vi ser frem til oppdraget med ydmykhet og stolthet. Vi er profesjonelle redningsmannskaper som nå skal gjøre en viktig jobb under helt andre forhold enn det vi gjør til daglig, sier skipsførerne Jarl Pedersen og Lars Solvik på Redningsskøyta ”Peter Henry Von Koss”.
For ytterligere informasjon, kontakt: Kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet på tlf: 90722391
Fakta om RS
- RS hadde ved utgangen av 2014 50 redningsskøyter og fire ambulansebåter.
- RS har totalt 276 ansatte, herav 194 sjøansatte som bemanner 25 redningsskøyter året rundt, døgnet rundt. I tillegg driver selskapet fire ambulansebåter som er stasjonert i Nordland. De resterende 25 redningsskøytene bemannes av til sammen 1200 frivillige landet rundt.
- Totalt sett ble det i 2014 gjennomført 7592 oppdrag. 17 prosent av oppdragene var kritiske, hvor det var stor risiko for tap av liv eller andre alvorlige konsekvenser.
- Hovedredningssentralen (HRS) er redningsskøytenes viktigste oppdragsgiver. Redningsskøytene stod for 70 prosent (2 426 oppdrag) av alle sjørelaterte hendelser knyttet til SAR (Search And Rescue) som inngår i HRS sin statistikk for 2014.
- I 2014 reddet vi 25 liv. Dette var 13 flere enn i 2013.
Fakta om RS «Petter Henry Von Koss»
Redningsselskapet har stilt RS «Peter Henry Von Koss» disposisjon. Denne redningsskøyta har en hastighet på 28 knop og en rekkevidde på 800 nautiske mil. Skøyta er 23 meter lang, har en dekksbredde på 6,5 meter og dypgangen er 1,4 meter. Til vanlig er skøyta stasjonert i Egersund.
RS «Peter Henry Von Koss» er bygget i 1996 og Redningsselskapet har et godt vedlikeholdsprogram på våre fartøyer.
Redningsskøyta utstyres med:
- Dacon redningsnett
- Rescuerunner på bakk, i tillegg til eksisterende arbeidsbåt (RIB) akter
- Slepevinsj tas midlertidig i land. Denne erstattes av 2 stk 150 personers åpne redningsflåter for sjøsetting over hekk. Dette som kapasitet for å ta hånd om bergede
- Aircondition anlegg
- Kontor omgjøres til dobbeltlugar for å ha 6 separate køyer i back up ved behov (økt fleksibilitet), men vi tar sikte på at mannskapet skal bo på land.
- Modifikasjon av dekkshus med kontorpult, faste stoler for 2 mann, nye skap etc
- Satelittkommunikasjonsutstyr
- Skøyta har allerede varmesøkende kamera som standardutstyr
Øvrige tekniske spesifikasjoner:
Klasse: von Koss-klassen
Kallesignal: LHWS
Maritime Mobile Service Identity: 259 343 000
Byggested/-år: Båtservice Holding AS, Mandal/1996
Anlegg: NSSR and Båtservice Holding, Curves by Amble & Stokke AS
Materiale: Aluminium hull and structure, FRP sandwich superstructure
Hastighet: 28 knots
Rekkevidde: 800 nautical miles
Slepekraft: 16 ton
Mannskap: 4 persons
Vekt:
Brutto: 103 ton
Netto: 82 ton
Dimensjoner:
Lengde: 23,0 m
Dekksbredde: 6,5 m
Dypgang: 1,4 m
Tankkapasitet:
Drivstoff: 20 m3
Ferskvann: 2 m3
Motorer:
Hovedmotor: 2 x 1500 kW, MTU 12V 396 TE 74
Hjelpemotor: 2 x Isuzu à 52 kW. 220 Volt AC
Framdrift:
Gear: ZF, BU 465 V
Vribare propeller: Servogear VD 820/C
Baugpropeller: 2 x Petters Spill 3-45-50 hydraulic à 35 kW
Dekksmaskineri: Hydraulic windlass, hydraulic capstan. 1,5 ton, hydraulic crane
Redningsutstyr: Salvage hook max.12 ton, Towing winch max.12 ton, Salvage pumps, fire and bilge, Fire fighting 1000 l./min. 5,0 meter RIB work boat FLIR Voyager, Thermal Camera.
Dykkeutstyr: Scuba and underwater communication, underwater camera, rated to 100 meter/VCR
Navigasjonsutstyr: 2 x radar (3 cm and 10 cm) ARPA, chart plotter, Loran C, DGPS, echo sounder, auto pilot
Kommunikasjonsutstyr: GMDSS Class A2 with additional equipment
Nøkkelord
Bilder



Lenker
Om Redningsselskapet
Følg pressemeldinger fra Redningsselskapet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Redningsselskapet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Redningsselskapet
Priv. til red. : KORT ORIENTERING TIL MEDIA VEDRØRANDE GRAVFERDA TIL ADRIAN WILLYSON BRASK2.10.2025 14:27:21 CEST | Pressemelding
Adrian Willyson Brask vert bisett frå Stord kyrkje torsdag 9. oktober. Dette er ei minnemarkering for familie, vener og kollegaer som stod Adrian nær. Familien ønskjer ikkje presse til stades på gravferdsdagen, verken i eller utafor kyrkja.
RS 125 «Det Norske Veritas» tilbake i beredskap1.10.2025 14:39:48 CEST | Pressemelding
Redningsskøyta «Det Norske Veritas» settes tilbake i beredskap fra og med i dag. Dette betyr at Redningsselskapet igjen har full beredskap i Lofoten.
Tenk sikkerhet under hummerfisket1.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år rykker redningsskøytene ut til hummerfiskere som havner i problemer – ofte i dårlig vær. Når sesongen nå starter, minner Redningsselskapet om at god planlegging og riktig utstyr kan være avgjørende.
Redningsmann omkom under redningsaksjon i Lofoten.27.9.2025 15:06:13 CEST | Pressemelding
– I går skjedde det som ikke skal skje. Redningsselskapet har mistet kollega Adrian Willyson Brask (36), som omkom under en redningsaksjon i Lofoten.
Pressekonferanse om ulykken i Lofoten26.9.2025 21:07:29 CEST | Presseinvitasjon
I forbindelse med at en våre redningsmenn mistet livet under en redningsaksjon i Lofoten fredag, inviterer Redningsselskapet til pressekonferanse på RS Noatun Horten lørdag kl. 12.00.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom