7 av 10 unge elsker påskekakaoen
En ny undersøkelse gjort på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at 71 prosent av de mellom 15 og 29 år pleier å drikke kakao i påskeferien. Også barnefamiliene drikker mye påskekakao - der er tilsvarende andel på 66 prosent. Videre er det størst enighet om at det er den tradisjonelle varianten med smeltet sjokolade og melk som smaker aller best.
– Det finnes ulike måter å lage kakao på, men det aller beste med hjemmelaget kakao er at vi kan lage den på foretrukne ingredienser. Favoritten blant mange lages på smeltet sjokolade, fyldig melk og pisket krem for en luksusvariant, mens andre foretrekker en lettere variant blandet med lettmelk, lite sukker og kakaopulver. Kakao har få ingredienser, men består ofte av melk som i tillegg gir påfyll av kalsium og jod, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver hos Melk.no.
Det er også noen forskjeller i hvilken grad vi nyter påskekakao ut fra hvor vi bor i landet. Det er nemlig i Midt- og Nord-Norge vi drikker mest. Nord-Norge troner øverst hvor nesten 7 av 10 sier at de pleier å drikke kakao flere ganger i løpet av påskedagene.
Men uansett alder eller hvor du måtte befinne deg i landet - er kakao en perfekt og enkel drikk som hører påsken til. Enten du nyter den i by eller bygd, er en termos fylt med kakao perfekt for turer i nærområde, i solveggen på hytta eller i sofaen med en god bok.
For å gjøre ekstra stas ut av påskekosen kan kakao kombineres med andre spennende ingredienser som kanel, appelsin, bringebær, ingefær og chili.
Her er fem spennende kakaooppskrifter:
Varm sjokolade med krem og appelsin
Sjokoladebomber til varm kakao
Luksuskakao med mørk sjokolade
Varm sjokolade med marshmallows
Spørsmål: Pleier du å drikke kakao/varm sjokolade i løpet av påsken?
Alle |
15-29 år |
30-44 år |
45-59 år |
Har barn (0-16) |
|
Ja |
54 % |
71 % |
58 % |
54 % |
66 % |
Nei |
39 % |
22 % |
32 % |
42 % |
27 % |
Vet ikke |
7 % |
7 % |
10 % |
4 % |
7 % |
Undersøkelse gjennomført av Norstat for Melk.no i mars 2023
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom