Nortura

Tydelige geografiske forskjeller i pølsepreferanser - Wiener i øst og grill i resten av landet

Del
Mange spiser pølse på 17. mai, men folket er delt når det gjelder valg av pølsetype og tilbehør. Sterkest er de geografiske forskjellene; på Østlandet er wienerpølsa dobbelt så populær som grillpølsa, mens i landet forøvrig er grillpølsa den store favoritten.
Gilde Wiener fra den norske bonden står sterkt 17. mai. Foto: MatPrat
Gilde Wiener fra den norske bonden står sterkt 17. mai. Foto: MatPrat

- I fjor ble det solgt omtrent 20 millioner pølser gjennom 17. mai-uka, og det er ikke noe som tilsier at nordmenn er mindre pølsesultne i år, sier PR-rådgiver i Nortura, Marthine Haugen Petersen. 

En ny undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Nortura viser at 40 prosent av de spurte skal spise pølser på nasjonaldagen. Av de pølseglade mennene er det over fire av ti som sier de kommer til å spise tre pølser eller fler på nasjonaldagen. 

Tradisjonen med pølser på 17. mai står aller sterkest i Oslo og på Østlandet. Menn og de unge foretrekker grillpølser og brød, mens kvinner og eldre foretrekker wiener og lompe. Kyllingpølser er like populært i alle aldre, spesielt blant kvinner. 

Tradisjonen sterk hos de unge
I følge undersøkelsen er det de unge (18-39 år) som i størst grad planlegger å spise pølse på 17. mai. Hele 50 prosent av de spurte skal spise pølser. Denne aldersgruppen er også generelt mer glad i ekstra tilbehør enn de eldre. Stekt løk stikker seg ut som en favoritt – 70 prosent av de fra 18 til 29 år vil ha dette på pølsa. 

- Pølser er en 17. mai-favoritt i alle aldersgrupper. Spesielt merker vi dette i uka før 17. mai når produksjonen av pølser fra Gilde og Prior går for fullt hos oss. Vi sørger i disse dager for at pølsene kommer fram i god tid før 17. mai-feiringen, sier Haugen Petersen. 

Tilbehør
Tabellen viser hva de spurte i undersøkelsen foretrekker av tilbehør:

Ketchup

76 %

Sennep

60 %

Lompe

57 %

Brød

54 %

Stekt løk

41 %

Rå løk

29 %

Potetsalat

22 %

Rekesalat

16 %

Annet tilbehør

8 %

Vaffel

2 %

Ipsos MMI har på vegne av Nortura gjort en landsrepresentativ omnibus-undersøkelse rundt pølsespising på 17. mai. Undersøkelsen ble gjennomført i uke 18 og 19, 2015. Totalt deltok 549 respondenter.

Kontakter

Bilder

Gilde Wiener fra den norske bonden står sterkt 17. mai. Foto: MatPrat
Gilde Wiener fra den norske bonden står sterkt 17. mai. Foto: MatPrat
Last ned bilde

Om Nortura

Nortura
Nortura
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

955 18 000http://www.nortura.no

Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.

Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Nortura

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nortura

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye