6267 bedrifter gikk overende i fjor

I 2019 gikk 4996 bedrifter konkurs, mens 1271 ble tvangsavviklet av myndighetene. Dette viser Bisnodes konkursstatistikk for 2019. Gode tider innen fisk og olje gjør at det er stor nedgang i konkursene i vest og nord av landet, mens Østlandet opplever flere konkurser enn på mange år.

– Selv med gledelige tall for distriktene, var det fortsatt veldig høye konkurstall i 2019, kun ned 0,3 prosent mot året før. Når vi vet at 2018 hadde de høyeste tallene siden finanskrisen, er det lite hyggelig at 2019 holder omtrent tilsvarende nivå, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i data- og analyseselskapet Bisnode.

Detaljhandel bedre enn ventet

25,8 prosent av alle konkurser skjer innen Bygg og Anlegg, og har økt sin andel fra 22,3 prosent i 2010. Størst økning i konkursene finner vi innen den lenge lukrative Eiendomsbransjen. Her gikk 313 bedrifter konkurs i 2019, en økning på 12,6 prosent. Innen Detaljhandel har det vært flere kjente kjeder som har gått konkurs det siste året, som har medført store oppslag i media. Men faktisk har det ikke vært noen økning i denne bransjen. Konkursene har gått ned med 3,5 prosent det siste året. – Fra 1/1 har det kommet nye tollregler som ikke lenger diskriminerer norske butikker mot utlandet med toll- og momsfrihet opp til 350 kroner. Det kan gi grunn for litt optimisme for 2020, i hvert fall i deler av varehandelen, sier Ruud.

Ellers finner vi de største konkursøkningene for 2019 innen Engros/Agentur med 9,4 prosent, og Transport og Lagring med 6,9 prosent, sammenlignet med året før.

Bedre i nord og vest, verre i øst

Konkursutviklingen varierer mye mellom regionene, og sammenslåinger av fylker gir også noen interessante utslag. I Trøndelag økte konkurser og tvangsavviklinger med nær 17 prosent. I sammenslåtte Agder var økningen på 11 prosent, mens i gamle Aust-Agder alene var det en økning på nær 30 prosent! Også Oslo har hatt en ganske stor økning i konkursene, med 7 prosent.

Nylig sammenslåtte Troms og Finnmark har hatt størst nedgang i antallet konkurser og tvangsavviklinger med 16 prosent. Også sammenslåtte Vestfold og Telemark har en nedgang på 8,7 prosent. Rogaland og møre og Romsdal har en nedgang på 7,7 prosent og 5,6 prosent. ­– Det er mye som tyder på at oppgangen i både oljeaktiviteten og fisk og fiskeoppdrett gir bedre tider i Nord-Norge og på Vestlandet, avslutter Ruud.

Oversikt over konkurser per 31/12 2019 for de nye sammenslåtte fylkene:

Pr. des 19

Pr. des 18

Vestfold og Telemark

Troms og Finnmark

Svalbard + Utland

na

Laveste konkurstall siden 20122.7.2020 09:16:48 CESTPressemelding

Stor konkursøkning i Sverige, mens Danmark har halvering under koronakrisen26.6.2020 07:00:00 CESTPressemelding