Ski-VM på TV-toppen

Det norske folk gleder seg stort til Ski-VM i nordiske disipliner i Falun. Ingen TV-begivenheter har større interesse i 2015, ifølge en fersk undersøkelse foretatt av Norstat AS på oppdrag fra TV-distributøren RiksTV. 39 prosent svarer at ski-VM fra Falun på NRK er det de gleder seg aller mest til – av samtlige nevnte TV-begivenheter i 2015.

Undersøkelsen ble foretatt i perioden fra 11. til 16. februar.  1 000 respondenter i et landsrepresentativt utvalg ble stilt spørsmålet: «Hva ser du mest frem til av høydepunkter på TV i resten av 2015 – prioriter fra 1 til 10». 9 TV-begivenheter ble nevnt, pluss svaralternativet «annet program».

Totalt svarer 39 prosent av de spurte at de ser mest frem til VM i Falun. Mennene gleder seg i større grad til ski-VM i Falun enn kvinnene. De over 50 år ser mer frem til ski-VM enn de yngre, viser undersøkelsen fra Norstat AS.

- Vi står tydeligvis foran en seersuksess med stor S. VM i nordiske grener angår oss alle, i alle fall nesten alle. Det norske folk er klar i sin tale, sier adm. dir. Christian Birkeland i RiksTV.

- Store sportsbegivenheter står sterkt blant nordmenn. Fremdeles samler de største idrettsbegivenhetene mellom 1 og 1,5 millioner seere over 12 år, og da først og fremst på de store ikke-mobile skjermene hjemme i stua, på kjøkkenet, på barnerommet eller foran TV-en på hytta. Det er lett å forstå at det er stor konkurranse om rettighetene knyttet til de store mesterskapene, sier Christian Birkeland.

- Vi ser også at norske produksjoner og TV-eventer hvor nordmenn er i sentrum er det som samler aller flest seere – ja, store deler av befolkningen vår. Det er viktig med norsk-orienterte kanaler som prioriterer det norske innholdet, både for det norske språket og den norske kulturen, sier Birkeland.

På plass nummer to over TV-begivenheter kommer kategorien «annet program» hvor respondentene uhjulpet har ført inn sine egne favoritter som «Game of Thrones», cupfinalen, Premier League og over 100 andre programmer.

På tredjeplass kommer Farmen 2015 på TV 2, som kommer til høsten. 7 prosent av respondentene har Farmen som sin 2015-favoritt. På plass nummer fire kommer VM i skiskyting i mars måned hvor 6 prosent av de spurte ser mest frem til verdensmesterskapet i skiskyting. Tour de France på TV 2 havner på femteplass. Det vil si at 5 prosent av de spurte setter Tour de France på topp på sin prioriteringsliste over TV-begivenheter i 2015.

Også 5 prosent setter TVNorge-programmet «Helt perfekt» samt «Eurovision Song Contest» på NRK på sin topp over TV-begivenheter som de ser mest frem til i 2015.

10    Å TOPP – TV-BEGIVENHETER SOM NORDMENN SER MEST FREM TIL I 2015

Nummer 1: Ski-VM i Falun (NRK): 39 prosent

Nummer 2: Annet program: 23 prosent (diverse programmer på ulike kanaler)

Nummer 3: Farmen (TV 2): 7 prosent

Nummer 4: VM i Skiskyting i Kontiolahti (NRK): 6 prosent

Nummer 5: Tour de France (TV 2): 5 prosent

Nummer 5: «Helt perfekt» (TVNorge): 5 prosent

Nummer 5: Eurovision Song Contest 2015 (NRK): 5 prosent

Nummer 8: «Frikjent» (TV 2): 4 prosent

Nummer 9: «Neste Sommer (TVNorge): 3 prosent

Nummer9: «71° grader nord» (TVNorge): 3 prosent

Bilde: Adm. dir. Christian Birkeland i RiksTV mener Norstats undersøkelse viser at programmer med norske aktører er attraktive som TV-underholdning. Ski-VM i Falun er noe folk virkelig ser frem til.

For mer informasjon, kontakt adm. dir. Christian Birkeland i RiksTV på 909 52 122 og/eller informasjonssjef Jens-Petter Gjelseth i RiksTV på 908 01 108.

Om RiksTV

RiksTV
Postboks 393 Økern

22 88 37 90http://www.rikstv.no

RiksTV har snaue 250 000 kunder, og er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV via antenne, internett og fiber. I tillegg til tilgang via SMART-boks er RiksTV tilgjengelig via apper til Apple TV, mobil, nettbrett og via nett-TV. Ifølge Norsk Kundebarometer 2018 har RiksTV de mest fornøyde kundene i kategorien TV-distribusjon.

RiksTV tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.

Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er RiksTVs største og mest populære kanalpakke.

Følg pressemeldinger fra RiksTV

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RiksTV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra RiksTV