Stiftelse gir ny redningsskøyte til sørlandskysten
Lørdag ble redningsskøyta RS 157 «Bill» døpt ved Norsk Maritimt Museum i Oslo. Det var på dagen 99 år etter at oldefaren til hoveddonatoren skapte det som skulle bli et av Norges mest fremsynte rederier.
Rederiet AS Bill, som etter hvert skiftet navn til L. Gill-Johannessen AS, var blant de første til å skjønne verdien av at lojale sjøfolk skapte goodwill for hele rederiet. Ved utgangen av 1969 var opptil 60 prosent av besetningen på hver båt fast ansatt. De hyret også inn seilende lærere, og åpnet for studiesirkler om bord for å heve kompetansen og mulighetene for sjøfolkene til å skaffe seg en bedre utdanningsplattform enn det som var vanlig. Informasjon ble stadig viktigere, og nesten alle båtene hadde egen skipsavis.
Egne gymnastikkrom og svømmehaller ble også etter hvert integrert som en del av velferdstilbudet om bord. De lojale mannskapene var også sosialt anlagt, og mange var aktivt med på å samle inn penger til krigsseilernes ”Konvoi-by” i Risør.
Det skjedde mye utvikling av skipsfarten på seksti- og syttitallet. Blant annet gikk L. Gill-Johannessen AS sammen med flere mindre norske rederier inn i det som ble kalt samseilingsavtaler. På den måten kunne man legge inn ordrer på flere skip samtidig, og trekke nytte av stordriftsfordeler og større fleksibilitet. På syttitallet var rederiet også meget aktiv i gruppen som skulle utvikle det som ble kalt ”Systemer for sikkert skip” i komiteen for skipsforskning.
Fra hytter til hav
I 1974 opprettet rederiet stiftelsen Bill-Hytter, som tilbød hytter i inn- og utland som et sosialt gode til ansatte på land og sjø.
– Det å gi hele vår kapital fra oppløsningene av stiftelsen Bill-Hytter til Redningsselskapet var et ganske naturlig valg, og jeg oppfordrer gjerne andre stiftelser og legater til å tenke i de samme baner. Hele vår historie handler om sjøfart og sikkerhet til sjøs, derfor falt vi ned på Redningsselskapet som en verdig mottaker til de pengene vi hadde til fordeling. At det skjer på dagen 99 år etter stiftelsen av selskapet er jo også et poeng, sier Christian Rytter i Stiftelsen Bill-Hytter.
Større og raskere
Den nye redningsskøyta tilhører Bergesen-klassen og har en byggekostnad på nærmere ti millioner kroner. Den har fått navn etter rederiets første skip som het D/S «Bill».
– Det er i tråd med målsettingen vår om en tryggere kyst at vi nå får styrket beredskapen i et av de mest beryktede og værutsatte delene av landet. Mange fritidsbåteiere runder hvert år Lista for enten å besøke Vestlandet, eller at båtfolket fra Vestlandet og nordover vil til Sørlandet, Oslofjorden eller svenskekysten. Med RS «Bill» vil vi få en større og raskere skøyte til å løse oppgavene, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.
Styremedlem i stiftelsen, Elisif Rytter, var gudmor under den høytidelige dåpen på Bygdøy i Oslo. Og med så mye blått hav i blikket og sjøvann i årene var det en beveget gudmor som svingte champagneflasken mot skutesiden.
– Må hell og lykke følge deg og ditt mannskap i din ansvarsfulle gjerning langs den norske kyst, lød dåpsordene til den nye redningsskøyta.
Frivillige mannskaper
Redningsskøyta i Mandal er operativ gjennom hele året. Den skal bemannes av Redningsselskapets sjøredningskorps i Mandal, som består av rundt 50 frivillige.
– Vi gleder oss veldig til å ta i bruk RS «Bill». Dette blir en ny verden for oss. RS «Bill», blir et fantastisk arbeidsverktøy i vårt farvann. Den har større slepekraft, er større, hurtigere og svært velutstyrt, sier båtfører Geir Feyling i sjøredningskorpset i Mandal.
Sammen med resten av korpset skal han nå inn i en intensiv opplæringsperiode for raskest mulig å være oppdatert på den nye skøyta.
Legat bidrar også
En trend i tiden er at mange familielegater og stiftelser nå velger å løse opp strukturene, og heller gi pengene til veldedige formål. RS «Bill» er toppfinansiert av Familien til tidligere skipsreder og stortingsmann Jørgen C. Knudsen har også valgt å løse opp et gammelt legat og gi pengene til Redningsselskapet og RS «Bill».
– Jørgen C. Knudsen var fra barndommen vant til å ferdes i båt og han likte å seile. Han ga mange pengebidrag til blant annet skoler, sykehus og sjømannshjem i Porsgrunnsområdet. Når vi nå oppløser Jørgen C. og Marie Resch Knudsens familielegat, finner vi det riktig og naturlig å gi en donasjon til en allmennyttig virksomhet tilknyttet sjøfarten, sier Robert Rafn, styremedlem i familielegatet.
– Vi setter stor pris på at legater og stiftelser som blir oppløst, velger og bruke midlene på å redde liv langs norskekysten. Det vi kan love er at hver krone blir brukt til å bedre beredskap og evnen til å redde flere liv, sier president i Redningsselskapet Nicolai Jarlsby.
Fakta om RS 157 «Bill»
Hoveddimensjoner:
- Skroglengde 13,85 meter
- Største bredde 4,2 meter
- Dypgang cirka 0,7 meter
Framdrift: Vannjet
Motorisering: 2 x 500 hk Sabb
Bygget hos Swede Ship Marine AB
RS «Bill» er en kompakt og innholdsrik redningsskøyte på 45 fot, spesielt prosjektert for frivillig besetning.
Byggemateriale: Skrog og overbygg er laget i glassfiberarmert sandwich for å begrense båtens vekt og dermed drivstofforbruk, NOx- og CO₂-utslipp. I tillegg blir båtens hekkbølge så liten som mulig. For å gi båten best mulig evne til å forsere grov sjø, har hun en ballasttank i baugen.
Fart: Toppfart på opp mot 40 knop. Servicefart i lastet tilstand på 33 knop
Støysvak bro med fire stoler med demping, og sofabenk med plass til båre
Et stort, plant arbeidsdekk gir besetningen gode arbeidsforhold. Arbeidsdekket er blant annet utstyrt med:
- Kraftig slepekrok akter, tilpasset slepekraften på over 3 tonn
- Nett montert på skrogsiden for å kunne plukke opp mennesker fra sjøen under krevende værforhold
- Kraftig fastmontert brannpumpe og flyttbar lensepumpe
Nøkkelord
Kontakter
Geir Feyling, skipsfører i Redningsselskapet sjøredningskorps i Mandal nås på tlf 97 40 82 10 fra kl 14.30 i dag.
Frode PedersenRedaktør/informasjonsleder
Tel:907 22 391frode.pedersen@rs.noTanja KrangnesRedaksjonssjef/kom.rådgiver
Tel:90737421tanjak@rs.noBilder


Lenker
Om Redningsselskapet
Følg pressemeldinger fra Redningsselskapet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Redningsselskapet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Redningsselskapet
Fem personer druknet i mai4.6.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Fem personer mistet livet i drukningsulykker i Norge i mai, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Fire av de omkomne var utenlandske fisketurister.
1 av 3 sikrer ikke båten mot tyveri2.6.2025 09:53:46 CEST | Pressemelding
I fjor ble det stjålet båter og båtmotorer for rekordhøye 145 millioner kroner i Norge. Likevel slurver båteierne med sikkerheten.
Utslitt redningsskøyte blir topp moderne20.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Redningsselskapet har de siste årene gjort seg gode erfaringer med totalombygging av eldre redningsskøyter med RS 129 «Une Amundsen» og RS 127 «Anne-Lise». Nå blir enda en frivillig bemannet redningsskøyte så god som ny.
(Priv. til red: Oppdatert pressemld) To personer druknet i april8.5.2025 08:56:13 CEST | Pressemelding
To personer druknet i april. Så langt i år har sju personer druknet, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. På samme tid i fjor hadde 23 personer mistet livet i drukningsulykker i Norge.
Stor markering for redningsskøyta «Det Norske Veritas» på Ballstad8.5.2025 08:04:09 CEST | Pressemelding
Redningsskøyta RS 125 «Det Norske Veritas» er tilbake og klar for 20 nye år i beredskap ved stasjonen på Ballstad, etter ulykken utenfor Stamsund i januar i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom