Yrkestrafikkforbundet

Politiet hindrer effektiv håndheving

Del
– Vi bør følge svenskenes eksempel og heve gebyrene for brudd på kabotasjereglene. Samtidig må Statens vegvesen får gebyrmyndighet og myndighet til å holde tilbake kjøretøy som ikke gjør opp for seg. De hjelper lite å heve gebyrer og øke kabotasjekontrollen dersom lovbryterne går fri som følge av manglende behandlingskapasitet i politiet, sier forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet.

Furøy viser til en reportasje i bladet ”Anlegg&Transport”, der det går fram at 95 prosent av anmeldte kabotasjeforhold i Romerike politidistrikt ikke ble fulgt opp.

– En ting er at manglende oppfølging av brudd på kabotasjereglene virker demotiverende for kontrollmyndighetene. Verre er det at det undergraver respekten for det regelverket vi har og signaliserer at det egentlig er fritt fram for utenlandske transportører i det norske transportmarkedet. Regelbrudd får likevel ingen konsekvenser, sier Furøy.

Tallene fra Romerike støtter opp om tilbakemeldinger fra kontrollører YTF har vært i kontakt med. – Vi får beskjed om at kontrollene blir gjennomført, men anmeldelsene som leveres blir ikke fulgt opp av politiet i etterkant, forteller Furøy.

Han viser til at utenlandske kjøretøy med underbetalte sjåfører erobrer stadig større deler av norske transportmarkedet. I følge Statistisk Sentralbyrå utgjorde kabotasjetransport 6,1 prosent av norsk godstransport på vei i 2013. Det er en økning på 301,5 prosent fra 2009. Dette rammer et segment av transportmarkedet, altså den delen som er direkte utsatt for konkurranse fra utlandet. Og da blir prosentene ganske store.

– Dette er en svært ulik konkurranse. Intensivert kabotasjekontroll er et av flere tiltak i kampen mot sosial dumping i transportnæringen. Da må vi sørge for at kontrollen blir effektiv og at bestemmelsene håndheves, sier Furøy.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no
Yrkestrafikkforbundet er en landsomfattende partipolitisk uavhengig fagorganisasjon. Forbundets organisasjonsområde er alle ansatte i bedrifter som driver transport på land, og har 10 500 medlemmer på områder som godstransport, buss, taxi, bane, anleggstransport, lager/logistikk og funksjonærer. Forbundsleder er Svein Furøy.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye