Opplysningskontoret for frukt og grøntOpplysningskontoret for frukt og grønt

Norgesmesterne i sunn veimat 2014 er kåret

Del
Torsdag 27. november kåret Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) Peppes Greenlight-konsept og Orklas «On the lighter side of life» til norgesmestere i sunn veimat 2014 på Mathallen i Oslo. Hensikten med konkurransen, som ble arrangert i samarbeid med fagbladet FastFood, er å motivere aktørene i fast food-bransjen til å servere mat med mer frukt og grønnsaker.
Toril Gulbrandsen, prosjektleder og matkonsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Maria Gussiås Klein, brand manager i Orkla, Sverre Høven, administrerende direktør i Peppes Pizza, Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og jurymedlem.
Toril Gulbrandsen, prosjektleder og matkonsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Maria Gussiås Klein, brand manager i Orkla, Sverre Høven, administrerende direktør i Peppes Pizza, Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og jurymedlem.

Det er første gang OFG arrangerer konkurransen som er åpen for alle som lager og serverer mat til folk i farta. Det konkurreres i klassene ‘beste garnityr/tilbehør’ og ‘beste ferdig, kjapt måltid’. Under premieutdelingen ble publikum underholdt av den matglade artisten Jørn Hoel, og det ble servert smaksprøver av vinnermaten.

– Formålet med dette norgesmesterskapet er naturligvis at bransjen skal bli motivert til å sette mer frukt og grønt på hele menyen, i det hele tatt tenke litt grønnere. Det er ikke mye som skal til for å løfte tilbudet, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen, til daglig matkonsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt. 

– Vi var overrasket over denne prisen, men vi synes vi fortjener det! Salget av Peppes Greenlight har gått langt over forventet, så det er tydeligvis et sug i markedet, sier Sverre Høven, administrerende direktør i Peppes Pizza. Han kan fortelle at i løpet av de siste tre månedene har det blant annet gått med over 13 tonn frisk spinat til pizzaene til Peppes. Et tydelig bevis på at det er fullt mulig å kombinere god smak og sunnhet.

Juryen, som bestod av FastFoods redaktør Odd Henrik Vanebo, ernæringsfysiolog Camilla Andersen og OFGs direktør Guttorm Rebnes, vektla viktigheten av at konseptet måtte være med på å øke inntaket av frukt og grønt, nå ut til flest mulig forbrukere, samt inspirere andre aktører til å bli enda bedre. Det var også viktig for juryen at konseptet møtte forbrukeren der de er i dag, slik at terskelen ikke blir for høy i forhold til å ta et sunnere valg.

Orkla Foods Norge vant prisen for ‘beste garnityr/tilbehør’ for seksjonen «On the lighter side of life» innenfor deres nye konsept ‘Pimp Your Burgers - Healthy Burgers’. Fokuset her er på tilbehøret for å gjøre smaksopplevelsen mer unik. I sin vurdering la juryen vekt på at det tas utgangspunkt i et produkt mange forbrukere allerede spiser, og at dette forbedres ved å tilføre frukt og grønnsaker.

Peppes Greenlight-konsept ble tildelt prisen for ‘beste ferdig, kjapt måltid’. Dette er en ny serie som består av retter med høyst 600 kcal og en andel grønnsaker som i ett tilfelle tilsvarer 3 av 5 om dagen. Juryen mente det var svært positivt at Peppes halverer kaloriinnholdet i et pizzamåltid ved å servere en halv pizza sammen med salat, og at Peppes har skapt en trend innenfor pizzamarkedet som flere aktører bør henge seg på.

Årets premie er en grønn gourmetreise til matfylket Rogaland.

Kontakter

Prosjektleder og matkonsulent Toril Gulbrandsen, Opplysningskontoret for frukt og grønt,
e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no, tlf. 957 32 919.

Bilder

Toril Gulbrandsen, prosjektleder og matkonsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Maria Gussiås Klein, brand manager i Orkla, Sverre Høven, administrerende direktør i Peppes Pizza, Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og jurymedlem.
Toril Gulbrandsen, prosjektleder og matkonsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Maria Gussiås Klein, brand manager i Orkla, Sverre Høven, administrerende direktør i Peppes Pizza, Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og jurymedlem.
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye