Konkretiserer myndighetenes kostråd med ny kampanje

– Daglig inntak av 3 porsjoner meieriprodukter bidrar til å dekke det anbefalte kalsiuminntaket i et sunt og variert kosthold. 21 % av norske kvinner får i seg for lite kalsium, et næringsstoff som blant annet bidrar til å styrke skjelett og tenner, forteller Ida Berg Hauge, daglig leder i Melk.no.
I dag lanserer Melk.no kampanjen «3omDAGEN» som konkretiserer hvor mye meieriprodukter som skal til for å få dekke daglig anbefalt kalsiuminntak. 1 glass melk, 1 lite beger yoghurt og 2 skiver ost er eksempel på hva som regnes som «3omDAGEN».
– En landsomfattende kostholdsundersøkelse viser at nordmenn kun får dekket omkring 30 % av anbefalt kalsiuminntak hvis de ikke inntar melk og meieriprodukter, derfor anbefaler vi «3omDAGEN», forteller Ida Berg Hauge.
Lanserer «3omDAGEN med digital kampanje
I flere digitale animasjonsfilmer forklarer standup-komiker Nils-Ingar Aadne, «Nilsi», hvilke næringsstoffer melk inneholder, og hvordan de påvirker kroppen.
– Jeg er veldig glad i melk og meieriprodukter, derfor var det naturlig for meg å bli med på denne kampanjen. Jeg starter alltid dagen med et glass melk, fordi det er så innmari godt, sier Nilsi.
Det er tre hovedelementer i kampanjen, en online-test som viser «Hva er dine 3 om dagen?» og web-tv-filmer samt en konkurranse i sosiale medier. Målet er å øke kjennskapen til «3omDAGEN» og kunnskapen om hva kalsium er og hvorfor det er viktig.
– Kalsium er viktig for å bygge et sterkt skjelett og et sterkt skjelett er viktig for å forebygge for eksempel osteoporose. Kalsium bidrar også til normal energiomsetning og til normal overføring av nervesignaler. I tillegg bidrar kalsium dessuten til at musklene fungerer som de skal, sier Berg Hauge.
Nye tall viser store forskjeller mellom kjønn og aldersgrupper
Nye og upubliserte tall fra den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3 viser at selv om halvparten av befolkningen ser ut til å få dekket anbefalt inntak av kalsium, er det usikkert om den resterende andelen når anbefalingene. Det er tydelige forskjeller mellom alder og kjønn når det gjelder inntak av kalsium, og verst er det for kvinner.
–De nye analysene viser at 21 % av norske kvinner får i seg for lite kalsium i forhold til det de trenger, og at denne andelen stiger med økende alder. Samtidig er det flere kvinner i alderen 18 til 29 år som får i seg under kritisk grense for kalsium enn gjennomsnittet.
– At mange kvinner og unge jenter får i seg for lite kalsium er bekymringsfullt når det er kvinner som oftest rammes av benskjørhet. Ungdom er i vekstfase hvor kroppen skal bygge et sterkt skjelett, mens kvinner i overgangsalderen bør bevare skjelettet sitt best mulig, påpeker Hauge.
Man regner med at mellom 96.000 og 225.000 norske kvinner har osteoporose i dag.
– I tillegg til kalsium som styrker skjelettet, finner man i ett glass melk hele fem andre viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver eneste dag, forteller Hauge.
Forbrukerne ønsker tydelige råd
I Helsedirektoratets kostholdsråd anbefales det å «la magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet». Flere andre land i verden, deriblant Danmark, har konkretisert kostrådene med eksempler på hvor mye meieriprodukter man bør innta hver dag. De aller fleste viser til 3 porsjoner hver dag, og fokuserer på at forbrukerne bør velge de magre meieriproduktene.
4 av 10 nordmenn skulle ønske at Helsedirektoratets råd var tydeligere når det gjelder hvor mye meieriprodukter man bør innta hver dag. Det viser en fersk undersøkelse som Ipsos MMI har gjennomført på vegne av Melk.no.
–Vi mener 3 om dagen er et enkelt og godt råd som mange kan ha bruk for. Med denne kampanjen ønsker vi å bevisstgjøre forbrukerne og gjøre det enklere for dem i hverdagen, avslutter Berg Hauge i Melk.no.
Hovedfunn fra flere spørreundersøkelser gjennomført av ulike analysebyråer for Melk.no:
- 6 av 10 nordmenn synes Helsedirektoratets råd er lite tydelig når det gjelder mengde meieriprodukter man bør innta hver dag (Ipsos MMI).
- 55 % av kvinner foretrekker råd om «3 om dagen». 32 % foretrekker dagens råd (Ipsos MMI).
- Mer enn 4 av 10 nordmenn skulle ønske at Helsedirektoratets råd var tydeligere når det gjelder mengden av meieriprodukter man bør innta hver dag (Ipsos MMI).
- Opinion AS har i en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført for Melk.no bedt et utvalg av den norske befolkningen liste opp hvor mye av ulike meieriprodukter de inntar. Summerer vi opp dette så kommer vi frem til at 55 % av oss får i oss mindre enn 3 porsjoner meieriprodukter om dagen. Det gjelder 59 % av kvinnene og 51 % av mennene (Opinion).
- Kilde: Ipsos MMI webomnibus uke 39, 2014. Landsrepresentativt utvalg 500 personer 18 år +
- Kilde: Opinion uke 23, 2014. Landsrepresentativ undersøkelse 829 intervjuer 18 år +
Den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3 viser at:
- 21 % av kvinner og 11 % av menn får i seg for lite kalsium.
- Andelen av de som får i seg for lite kalsium øker med alder
- Andelen av de som får i seg under en mer kritisk grense er høyest hos kvinner mellom 18 og 29 år.
- 70 % av kalsiuminntaket til nordmenn kommer fra melk og meieriprodukter
- Siden andre matvarer bidrar til 300 mg kalsium hver dag for en gjennomsnittlig nordmann kan 3 porsjoner melk og meieriprodukter om dagen sikre anbefalt inntak av kalsium
Kontakter
• Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), mobil 915 78 410
• Terese Glemminge Arnesen, ernærings- og kommunikasjonsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), mobil 951 951 29
Bilder


Dokumenter
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom