Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.

– Folk er lei matforvirring og kostholdsråd som endrer seg annenhver uke. Melk er ekte, forståelig og produsert i Norge – det gir trygghet, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i MELK.
Kvinner får fortsatt i seg for lite melk og yoghurt
Helsedirektoratet anbefaler tre porsjoner meieriprodukter med mindre fett hver dag, der to bør være melk eller yoghurt for å sikre inntaket av jod og kalsium. Likevel viser nasjonale kostholdsundersøkelser at særlig kvinner ligger langt under anbefalt nivå.
– Når vi nå ser at melken gjør comeback, håper vi at flere – og spesielt kvinner og unge – gjenoppdager melken som en naturlig del av kostholdet, sier Berg Hauge.
Et tydelig skifte i matvalg
Helmelk og melk med smak, som sjokolademelk, har hatt markant vekst det siste året, samtidig som proteinrike meieriprodukter som cottage cheese (+40 %) og kvarg (+36 %) fortsetter å vokse. MELK mener dette speiler et skifte i forbruksmønstre.
– I en tid med økende forbruk av energidrikker og ultraprosessert mat, er det viktig å løfte frem alternativer som både smaker godt og har stor næringsverdi. Melk er fortsatt et av våre mest komplette matvarer med en pakke av næringsstoffer vi trenger hver dag, fortsetter Berg Hauge.
Melk og matsikkerhet
Verdens Melkedag, som markeres 1. juni, ble etablert av FNs landbruksorganisasjon FAO Dagen skal synliggjøre melkens rolle i global ernæring, god matberedskap og lokaløkonomi. Også i Norge ser MELK en økende interesse for sunn, trygg og lokal mat – særlig blant unge.
– Melk er ikke bare melk. Det handler om tillit til norske bønder, til stabile leveranser – og til hverdagsmat som varer. Melk har fått en ny rolle i en tid med uro, sier Berg Hauge.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom