50 millioner til godsoverføring fra vei til sjø
Nordlandsbanen forlenges med sjøtransport
- Vi ble svært overrasket da regjeringen kuttet hele støtten til ordningen i revidert nasjonalbudsjett i år. Derfor er det gledelig at ordningen er tilbake, nå som regulær ordning og ikke prøveordning, sier Johnny Hansen, leder i Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.
Støtteordningen åpner blant annet for å få startet opp en sjøgående godsrute mellom Bodø og Tromsø, som en fortsettelse av Nordlandsbanen. Dette er spesielt positivt siden CargoNet i forrige uke meldte at de øker kapasiteten på Nordlandsbanen.
- Må kreve norske lønns- og arbeidsvilkår
Godsoverføring fra vei til sjø hadde forrige utlysning i 2018 og da kom det søknader til 369 millioner på en utlysning på 70 millioner. Det var imidlertid noen av prosjektene som ble tildelt støtte som likevel ikke ble gjennomført.
- Dette er en viktig ordning for å sørge for at en del av de tyngste og lengste transportene løftes av veien. Men ordningen må treffe riktig. Vi er opptatt av innretningen og at kun prosjekter som sørger for arbeidsplasser med norske lønns- og arbeidsvilkår skal få støtte, sier Hansen.
- Tiltak for gods på bane må prioriteres høyere
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2020 inneholder oppstart og videreføring for flere infrastrukturprosjekt for jernbanen. Den midlertidige støtteordningen «Gods fra vei til bane» videreføres også med 88 millioner.
- Det er positivt at støtteordningen «Gods fra vei til bane» fortsetter. Men hele poenget med ordningen er at den skal bidra til å opprettholde godstransport på bane mens infrastrukturen utbedres. Regjeringens satsing er rett og slett ikke ambisiøs nok. Tiltak som reduserer flaskehalsene for gods på bane må få en høyere prioritet, avslutter Hansen.
Bilder
Om Godsalliansen
Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Transportbudsjett uten tiltak7.10.2023 14:52:07 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken20.12.2022 16:44:41 CET | Pressemelding
I går ble 196 land enig om en global naturavtale på et toppmøte i Montreal i Canada. Naturen har fått sin «Paris-avtale». Det forplikter alle verdens land, også Norge, til å gjøre endringer. I Norge vil det være særlig viktig å gjøre endringer i måten vi gjør samferdselsutbygginger på.
Stø kurs i samferdselspolitikken6.10.2022 15:06:55 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren12.5.2022 20:54:12 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.