Nå er det sesong for norske bringebær

Vårt forbruk av bringebær har økt i rakettfart i løpet av kort tid. Statistisk spiste vi 922 tonn i 2010. I 2013 var forbruket økt til hele 2152 tonn. Den totale omsetningen av bær lå på 1,4 milliard kr i 2013, som ga en økonomisk vekst på hele 21,6 % fra året før. Ingen produktgruppe øker mer enn nettopp bær hva forbruk angår nå.
Vi har endret vårt bruksmønster for bringebær mye på få år. De har tradisjonelt blitt tatt omhyggelig vare på i syltetøyglass, på saftflasker og i fryseboksen. Vinteren er lang i Norge, og sunne bringebær har vært nødvendig å ha gjennom hele den kalde perioden. Nå spiser vi friske bringebær i mengder gjennom den norske sesongen.
Bringebær er et særdeles smakfullt bær som er herlig til dessert med fløte, vaniljesaus, kesam eller is, i kaker og i frukt- og bærsalater, i sommerdrikker og drinker, i smoothies, til frokost med kornblandinger, yoghurt og cottage cheese, i nisteboksen, i grønne salater, på ostefatet og til spekemat, for å nevne noe.
Det er viktig å oppbevare bær kjølig, men det er like viktig å la dem bli godt tempererte før bruk. Da kommer både smak og aroma til sin fulle rett. Og årets bringebær er smakfulle på grunn av mye sol og varme.
Bringebær er faktisk en ung kultur. Det var i England at bringebærdyrking startet opp på 1600-tallet. Før det var det bare ville bringebær som ble brukt. Det er mange sorter, men her i Norge har Glen Ample blitt hovedsorten. Asker-bær er fortsatt også populært.
Bringebær er rike på vitamin C, magnesium, kalium og naturlig fiber, og selvfølgelig på antioksidanter. Så når det gjelder bringebær, er det sunnhet i hver munnfull.
Kontaktperson: Informasjonssjef Britt Kåsin, Opplysningskontoret for frukt og grønt, e-post britt.kasin@frukt.no, tlf.: 916 36 870.
Nøkkelord
Kontakter
Informasjonssjef Britt Kåsin, Opplysningskontoret for frukt og grønt, e-post britt.kasin@frukt.no, tlf.: 916 36 870.
Bilder

Lenker
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
Ferske tall: «Alle» nordmenn elsker norske jordbær!26.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Hele 95 prosent av nordmenn sier de gleder seg til å spise norske jordbær. Her er tipsene som gjør at smaken faktisk blir enda bedre – og som gjør at du unngår bløte og uappetittlige bær.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom