Toget taper på sosial dumping
– En utvidelse og fornyelse av jernbaneterminalen på Alnabru i Oslo vil i liten grad påvirke konkurranseforholdet mellom tog og lastebil, så lenge bedrifter som kjøper transporttjenester har adgang til utenlandske transportører som utfører transportoppdrag i Norge til priser som jernbanen aldri vil kunne konkurrere med, sier forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF).
Furøy reagerer kraftig på at direktør Erling Sæter i NHO logistikk og transport i dagens nyhetssendinger på NRK forsøker å dekke til hovedproblemet i norsk transportnæring, nemlig en ulik konkurranse der utenlandske transportører med underbetalt arbeidskraft faktisk favoriseres i forhold til norske transportbedrifter. Det er dette som gjør at en stadig del av transportarbeidet i Norge forgår på vei – og ikke på skinner.
– Det er vel og bra med en ny og bedre terminal på Alnabru, men det er nærmest hensiktløst å investere store beløp i økt kapasitet, så lenge jernbanen stadig taper i konkurransen med alt for billig utenlandsk lastebiltransport. NHO logistikk og transport har dessverre vist seg å være den fremste motstanderen av en mer anstendig transportnæring, sier Furøy.
Nøkkelord
Kontakter
Svein FurøyForbundsleder
Tel:970 83 383svein@ytf.noIda Langdalen KristiansenKommunikasjonsansvarlig
Tel:911 27 927Ida@ytf.noLenker
Om Yrkestrafikkforbundet
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom