Listhaug kåret gullvinnerne i NM i frukt og grønt

- Innbydende, flotte butikker med gode varer er avgjørende for kjøp og gode eksempler til etterfølgelse er viktig, sa Listhaug om NM i frukt og grønt i forbindelse med kåringen. Hun konstaterte at det har skjedd en revolusjon i norske frukt- og grøntavdelinger de siste tiårene når det gjelder utvalg og at det nok er en av grunnene til at norske forbruker spiser stadig mer frukt og grønt.
- Jeg har også lagt merke til at det på bær har vært den største endringen de siste årene og at det fra 2011 til 2012 har vært en økning på over 50%. Som forbruker har jeg merket at det nå er tilgang på ferske bær hele året i norske butikker noe som gjør oss mer fristet til å bruke det.
- Gøy med gull og pallplass i disse OL-tider
Det er syvende år på rad Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerer NM i frukt og grønt i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen Norge.
Bakgrunnen for NM i frukt og grønt er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt. Konkurransen skal bidra til å fremheve og hedre frukt- og grøntansvarlige som gjør en god jobb hver dag for å friste forbrukerne til å handle mer frukt og grønt.
- I disse OL-tider er det gøy at også vi kan skilte med gull og pallplass, sier en storfornøyd Tom Engvik, kjøpmann i MENY Røa. Han forteller videre at MENY Røa kan skilte med en frukt- og grøntandel på hele 16 prosent.
Drar lasset sammen
Avdelingsleder på frukt og grønt, Sissel Ruud, mener en viktig suksessfaktor er menneskene hun jobber sammen med i frukt- og grøntavdelingen. Butikken har 3,5 årsverk viet varegruppen, fordelt på hel og deltidsansatte.
- Det er viktig ha folkene med seg, å være flere. Vi har hatt en god og stabil bemanning her og flinke deltidsansatte som har vært her lenge. Det gjør det mye lettere, sier hun.
Ruuds stikkord for en god frukt- og grøntavdeling er ellers god planlegging med daglig plan, god oversikt og kontroll og fokus på varekvalitet, å være på hugget når det gjelder sesong og høytider, samt ryddige og ordentlige eksponeringer for å få frem varene.
Aktiviteter mot barn
Alle dagligvarebutikker som er med i analyseselskapet Nielsen Norge sitt scanningutvalg (ca. 3 700) er automatisk med i NM i frukt og grønt. Det blir hvert år valgt ut finalister i de fire butikkategoriene Bredsortiment, Hypermarked, Lavpris og Nærbutikk ut fra høyest salgsandel for frukt og grønt i forhold til butikkens totalomsetning. I tillegg til de 16 finalistene, blir det valgt ut én butikk i hver kategori som får et "wildcard" - en ekstra mulighet - basert på høyest mulig vekst i frukt- og grøntomsetningen fra 2012 til 2013. Deretter blir butikkene nøye sjekket og vurdert av Nielsen Norge etter kriterier som avsatt plass, kvalitet, utsolgtgrad og selgende miljøfaktorer. Et nytt kriterium av året er om butikkene har aktiviteter rettet mot barn og barnefamilier.
- Forbruket av frukt og grønt er økende og de nasjonale kostrådene anbefaler 5 om dagen, halvparten frukt og bær og halvparten grønt. Men til tross for at forbrukerne gjerne vil spise mer, får de det ikke helt til og trenger litt hjelp. Dagligvarebutikkene har her en nøkkelrolle med å gjøre en god jobb for å få frukt og grønt inn i alle måltider gjennom hele dagen og å friste både store og små, sier direktør Guttorm Rebnes i OFG.
RESULTATLISTE NM FRUKT OG GRØNT 2013
Bredsortiment:
1) MENY Røa
2) EUROSPAR Blomsterdalen
3) Coop Mega Bekkestua
4) SPAR Dampsaga
5) ICA Theresesgate
6) SPAR Tåsen
Hypermarked:
1) Ultra Colosseum
2) Coop Obs! Harstad
3) Coops Obs! Vestkanten
Lavpris:
1) Coop Prix Torsby
2) REMA 1000 Borg
3) Coop Extra Florø
4) Rimi Makrellbekken
5) Bunnpris Stryn
6) Kiwi Sætre
7) Kiwi Bygdøy Allé
Nærbutikk:
1) Coop Marked Syvde
2) Joker Gibostad
3) Matkroken Tranøy
3) Joker Vats
Kontaktperson: Direktør Guttorm Rebnes, Opplysningskontoret for frukt og grønt, mobil: +47 908 58 227. e-post: guttorm.rebnes@frukt.no.
Bilder

Lenker
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Slik finner du den søteste vannmelonen i butikken16.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Vannmelon er en fast følgesvenn gjennom sommeren, men visste du at det finnes noen enkle triks for å finne den aller mest modne og søte? Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) deler sine beste tips til hva du bør se etter – før du legger vannmelonen i handlekurven.
Når grønt møter grill, skjer det noe magisk9.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Grillsesongen er i gang, og det er ikke bare kjøttet som fortjener plass over glørne. Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) oppfordrer flere til å legge grønnsaker – og gjerne frukt – på grillen i sommer.
Slik unngår du å kaste frukt og grønt før sommerferien2.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Skal du reise bort i sommer? Med noen enkle grep kan du redusere matsvinn i dagene før avreise – og samtidig sørge for at det er hyggelig å åpne kjøleskapet når du kommer hjem.
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom