
Konsekvenser kartlagt for kampflybase Ørland
Konsekvensutredningens temarapporter og planmateriell er utarbeidet i en åpen prosess der både Ørland kommune, fagmyndigheter på regionalt nivå, naboer og interessegrupper er orientert og involvert underveis. Det er lagt stor vekt på informasjon og medvirkning, med seminarer, møter og åpne dager med berørte, sentrale aktører og interessenter. Utredningene gir et godt grunnlag for oppfølging med avbøtende tiltak, for å avdempe de negative virkninger tiltaket kan medføre for det omkringliggende samfunn.
Grundig utredning for miljø og samfunn
Utredningene omhandler i hovedsak konsekvenser av utbyggingen på Ørland hovedflystasjon, samt konsekvenser av driften med F-35. Det er sett på temaer knyttet opp mot miljø og samfunn; landbruk, støy, lokale/ regionale konsekvenser for innbyggere, næringsliv/ sysselsetting, utbyggingsbehov, kommunale tjenester/ økonomi, infrastruktur, vegnett, transportsystem, naturmiljø, kulturminner/kulturmiljø, landskap lokalklima, nærmiljø og friluftsliv, tilbud til barn og unge, energibruk/ energiløsninger, befolkningens helse, risiko- og sårbarhetsanalyse og konsekvenser i anleggsfasen.
Utvikling og vekst
Utviklingen av Ørland hovedflystasjon gir vekst og muligheter for regionen. I utredningsarbeidet er det lagt til grunn en økning på 550 årsverk på flystasjonen. For kommunene Ørland og Bjugn antas en vekst på ca 2000 innbyggere mot år 2030, og derigjennom et behov for 70 nye boliger per år. Økt antall innbyggere gir et anslått behov for flere barnehage- og barneskoleplasser på sikt. Trafikkmengden er i dag lav, og det er ikke behov for utbygging av eksisterende veinett.
Anleggsvirksomhet
I snitt vil det være 100-150 bygge- og anleggsarbeidere i byggeperioden fra 2015-2020. For årene 2016-2018 anslås antall anleggsarbeidere fra 470 til 650. Forsvarsbygg vil kreve ordnede forhold når det gjelder innkvartering og forpleining av bygge- og anleggsarbeidere. Anleggsvirksomheten vil medføre tungtrafikk. Forsvarsbygg vil iverksette nødvendige trafikksikkerhetstiltak, i samarbeid med vegvesenet og kommunen, for å sikre barn på skoleveien i anleggsperioden, samt andre tiltak for å redusere ulempene fra anleggstrafikken.
Konsekvenser av støy
Allerede høsten 2012 satte Forsvarsbygg i gang utredningsarbeidet for støy. Det har vært sett på ulike flyvemønstre. Gjennom utredningsarbeidet anbefales ett alternativ som på en best mulig måte ivaretar naboer, landbruksnæringen, fuglelivet i Grandfjæra og Forsvarets operasjonelle behov. Som ved stortingsvedtaket ligger det til grunn at om lag 100 boliger vil tilbys kjøp og om lag 100 boliger vil tilbys støyreduserende tiltak på bolig. F-35 støyer mer enn dagens F-16. I utredningsarbeidet er konsekvensene av maksimale støynivåer fremhevet. Boligeiere som tilbys kjøp vil kunne vente til de nye flyene kommer før de bestemmer seg for eventuelt salg. Forsvarsbygg vil i det videre arbeidet gå i dialog med kulturminnemyndigheter om løsninger slik at våningshus på gårdsbruk kan bli stående etter tilbud om innløsning, som del av et fortsatt viktig kulturlandskap på Ørlandet.
Mest mulig dyrket jord holdes i hevd
Landbruket på Ørlandet berøres av både støy og arealbeslag. Økt støy vil ramme både landbruksbosetting og husdyrhold. Nytt arealbeslag utgjør ca 650 daa hvor ca 430 daa av dette fortsatt kan dyrkes slik som bortleid areal på flystasjonen. Forsvarsbygg leier bort 3400 daa dyrket jord, og ca 1000 daa av dette arealet planlegges utbygd.– Det er viktig for Forsvarsbygg at mest mulig av arealet fortsatt dyrkes, og vi er i dialog med lokal og regional landbruksforvaltning om konsekvensene for landbruket. I tillegg ønsker vi å tilby erstatningsjord til de som ønsker det, sier Olaf Dobloug. Det legges opp til at vel 2100 daa fortsatt kan dyrkes av arealet på den fremtidige kampflybasen.
I sum vil om lag 1250 daa omdisponeres fra landbruk- til utbyggingsformål, som følge av innfasing av F-35 kampfly.
Naturmiljø
I forhold til konsekvensvurdering av Grandefjæra naturreservat er meromfanget og merkonsekvensen av forstyrrelse fra flyaktivitet vurdert. Det anbefalte alternativet for flyvemønster er anslått å gi liten til middels konsekvens for Grandefjæra. De øvrige verneområdene (RAMSAR) er vurdert å bli påvirket i liten eller ingen grad. Forsvarsbygg vil følge opp med effektstudier for å vurdere omfanget av reaksjoner hos fugl i Grandefjæra.
Videre saksbehandling
Ørland kommune er planmyndighet og ansvarlig for videre behandling. Kommunen legger opp til administrativ og politisk behandling av plandokumentene i tråd med plan- og bygningsloven, og etter hvert offentlig ettersyn og høringsrunde med muligheter for innspill fra interesserte til kommunen. Det planlegges med fastsettelse av reguleringsplanen i kommunestyret i Ørland kommune i oktober 2014. Forsvarsbygg som tiltakshaver vil fortsette med det brede samarbeidet med både lokale og regionale myndigheter og interessenter, parallelt med kommunens planarbeid. Forsvarsbygg planlegger å starte byggingen for mottak av F-35 tidlig i 2015.
Kontakter
Olaf Dobloug, direktør Forsvarsbygg kampflybase, 906 97 510
Heidi Sørskog, kommunikasjonssjef Forsvarsbygg kampflybase, 918 63 177
Om Forsvarsbygg
Forsvarsbygg er eit statleg forvaltingsorgan underlagt Forsvarsdepartementet som utviklar, byggjer, driftar og avhendar eigedom for forsvarssektoren.
Følg pressemeldinger fra Forsvarsbygg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forsvarsbygg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Forsvarsbygg
Ørland: Husdyrhald i raud støysone kan førast vidare17.9.2019 13:21:23 CEST | Pressemelding
Husdyrundersøkinga for storfe konkluderer med at kampflyas visuelle effekt har betyding, og at det er nødvendig med individuelle vurderingar av besetningane. Tiltak for å auke dyrevelferda blir anbefalt.
Ny moderne forlegning på Kolsås4.4.2019 13:26:15 CEST | Pressemelding
Soldater som før bodde spredt, og til dels utenfor leiren, blir nå samlet under ett tak i et helt nytt bygg.
Støymålinger og flygetraseer på Ørland29.3.2019 10:42:22 CET | Pressemelding
Resultatene viser fortsatt bra samsvar mellom målinger og beregninger. I tillegg viser registrering av flygetraseer at 65 % av avgangene har sving mot vest i siste periode.
Viktig samhandlingsavtale på plass for Andøya22.3.2019 08:44:38 CET | Pressemelding
Skal gi forutsigbarhet og gode rammer for det videre samarbeidet
Evenes – stor kontrakt til Harstad Maskin28.2.2019 14:13:20 CET | Pressemelding
Oppbyggingen av Forsvarets nye flystasjon på Evenes går over i en ny fase. Harstad Maskin har underskrevet en anleggskontrakt på infrastruktur i størrelse på vel 184 millioner kroner inkl. mva.