Støymålinger og flygetraseer på Ørland
I reguleringsbestemmelsene for Ørland flystasjon er det satt krav om at det skal foretas støymålinger og registreres flygetraseer. Forsvarsbygg har etablert støymålere som måler lyd fra flyaktivitet på Ørland. Målesystemet består av to faste målepunkter og én måler som er mobil.
Støymålinger oktober 2018-februar 2019
Forsvarsbygg gjorde målinger i 2017 og 2018 som viste bra samsvar med beregnet støynivå. Det foreligger nå nye målinger fra perioden oktober 2018-februar 2019. Tabellene nedenfor viser resultatene av målingene fra målepunktene på kartet.
Målepunkt |
Avgang sydover med sving |
Avgang sydover rett fram |
||
Beregnet |
Målt |
Beregnet |
Målt |
|
Kleivhaugen |
89.6 - 90.6 |
91,9 (2,6) |
91.0 - 91.3 |
88,5 (2,9) |
Røyne |
88.3 - 91.1 |
90,5 (2,7) |
87.4 - 94.0 |
90,5 (2,7) |
Grandveien 212 |
114.1 - 115.5 |
107,9 (3,2) |
100.2 - 119.6 |
103,0 (2,5) |
Tabell 1. Målinger og beregninger av maksimale lydnivå (LASmax) for F-35 ved avgang sydover med og uten sving etter avgang. Måleresultatene er gitt som gjennomsnittsverdier med standardavvik i parentes. Beregnede verdier er gitt som det maksimale lydnivå med og uten bruk av etterbrenner i målepunktet. Alle resultater er gitt som dB-verdier.
Målepunkt |
Avgang nordover med sving |
Avgang nordover rett fram |
||
Beregnet |
Målt |
Beregnet |
Målt |
|
Kleivhaugen |
86.9 - 90.9 |
91,7 (3,7) |
86.9 - 90.9 |
90,2 (5,2) |
Røyne |
92.5 - 93.0 |
92,9 (1,9) |
92.8 - 94.8 |
90,4 (2,8) |
Grandveien 212 |
100.3 - 104.8 |
91,3 (2,1) |
100.3 - 104.8 |
86,3 (10,7) |
Tabell 2. Målinger og beregninger av maksimale lydnivå (LASmax) for F-35 ved avgang nordover med og uten sving etter avgang. Resultatene er gitt som gjennomsnittsverdier med standardavvik i parentes. Beregnede verdier er gitt som det maksimale lydnivå med og uten bruk av etterbrenner i målepunktet. Alle resultater er gitt som dB-verdier.
Resultatene viser at det for de to faste målepunktene Kleivhaugen og Røyne er det god overensstemmelse mellom målinger og beregninger. For det mobile målepunktet i Grandveien viser målingene noe lavere målte verdier enn det beregningene viser, men dette målepunktet har ikke stått lenge. Derfor er det viktig at dette står der en stund til. Videre er antall avganger for F-35 mot nord lite slik at det er behov for flere registreringer for å kunne sammenligne målinger og beregninger for denne avgangsretningen.
Målepunkt |
Avgang sydover |
Avgang nordover |
||||||
F-35 |
F-16 |
F-35 |
F-16 |
|||||
Sving |
Rett fram |
Sving |
Rett fram |
Sving |
Rett fram |
Sving |
Rett fram |
|
Kleivhaugen |
91,9 (2,6) |
88,5 (2,9) |
87,2 (3,2) |
86,9 (3,0) |
91,7 (3,7) |
90,2 (5,2) |
87,2 (6,2) |
84,7 (1,9) |
Røyne |
90,5 (2,7) |
87,2 (4,3) |
92,9 (1,9) |
90,4 (2,8) |
88,9 (1,9) |
86,7 (4,2) |
||
Grandveien 212 |
107,9 (3,2) |
103,0 (2,5) |
102,1(3,6) |
98,8 (1,6) |
92,3 (2,1) |
90,3 (10,7) |
88,0 (6,3) |
85,7 (0,4) |
Tabell 3. Måleresultater for F-35 og F-16 fordelt på avgangsretning og flygetrasé. Alle resultatene er vist som maksimalnivå dB LASmax. Tabellen er med for å sammenligne F-35 og F-16.
Flygetraseer
Sammen med registrering av lyd dokumenteres det om flyene svinger eller går rett fram etter avgang. I støyberegningene ligger det til grunn at alle jagerfly skal svinge vestover etter avgang. Registreringer viser at i denne perioden har 65 % av flyavgangene hatt sving mot vest.
- En del av jagerflyavganger over tid har blitt utført med jevn klatring rett fram uten tidlig sving vestover. I høst tiltok dette, og var i utstrakt grad forårsaket av høy fugleaktivitet ved flyplassen. Den siste perioden har svingandelen økt betraktelig på grunn av mindre fugleaktivitet, sier oberst Hans Ole Sandnes, sjef Ørland flystasjon.
- Relatert til flygtrygging vil også andre forhold kunne framtvinge avvik fra planlagte flygemønster. Eksempler på slike forhold kan være tekniske problemer eller redusert sikt, sier han.
Regelmessig rapportering
- Vi er fornøyde med å ha kommet i gang med jevnlig registrering. De nye flyene er fortsatt i en innkjøringsfase, men registreringene viser som sist at det er bra samsvar mellom målinger og beregninger. Vi vil følge opp med regelmessig rapportering til befolkningen i samarbeid med Ørland kommune. Den neste rapporteringen vil komme om noen måneder, sier prosjektdirektør for Forsvarsbygg kampflybase Olaf Dobloug.
- Det er bra at vi fortsatt har støymålinger som stemmer med beregningene. I tillegg er jeg glad for at registrering av flygetraseer er kommet i gang, sier rådmann i Ørland kommune, Arnfinn Brasø.
Nøkkelord
Kontakter
Forsvarsbyggs pressevakt er tilgjengelig hver dag fra 7-19 og nås på telefonnummer 47 7777 47 eller epost pressevakt@forsvarsbygg.no
Bilder
Lenker
Om Forsvarsbygg
Forsvarsbygg er eit statleg forvaltingsorgan underlagt Forsvarsdepartementet som utviklar, byggjer, driftar og avhendar eigedom for forsvarssektoren.
Følg pressemeldinger fra Forsvarsbygg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forsvarsbygg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Forsvarsbygg
Ørland: Husdyrhald i raud støysone kan førast vidare17.9.2019 13:21:23 CEST | Pressemelding
Husdyrundersøkinga for storfe konkluderer med at kampflyas visuelle effekt har betyding, og at det er nødvendig med individuelle vurderingar av besetningane. Tiltak for å auke dyrevelferda blir anbefalt.
Ny moderne forlegning på Kolsås4.4.2019 13:26:15 CEST | Pressemelding
Soldater som før bodde spredt, og til dels utenfor leiren, blir nå samlet under ett tak i et helt nytt bygg.
Viktig samhandlingsavtale på plass for Andøya22.3.2019 08:44:38 CET | Pressemelding
Skal gi forutsigbarhet og gode rammer for det videre samarbeidet
Evenes – stor kontrakt til Harstad Maskin28.2.2019 14:13:20 CET | Pressemelding
Oppbyggingen av Forsvarets nye flystasjon på Evenes går over i en ny fase. Harstad Maskin har underskrevet en anleggskontrakt på infrastruktur i størrelse på vel 184 millioner kroner inkl. mva.
Delte våre erfaringer med F-3514.2.2019 10:08:03 CET | Pressemelding
Forsvarsministeriet i Danmark besøkte Ørland flystasjon for å få høre om våre erfaringer med å tilrettelegge for F-35.