350 000 har skadet seg på glatta det siste året

Hver vinter skader tusenvis av nordmenn seg når de faller på isen. Unge skader seg mer på isen enn andre, viser ny undersøkelse. – Man må ikke være flau over å bruke brodder på glatta, mener forsikringsselskap.
UNNGÅ GLATTE SKO: For å unngå å skli på glatta er det viktig å bruke sko med gode såler, og ofte bør også brodder på skoene. Glatte sko bør unngås. Foto: iStock

I en undersøkelse Norstat har gjennomført for Codan Forsikring svarer ni prosent at de i løpet av det siste året har falt og skadet seg på isen.

– Legevakt og legekontorer får stor pågang av fallskader når det er glatt ute. I forsikringsbransjen opplever vi også at det meldes inn flere ulykker og skader til oss. Mange skader seg i form av hoftebrudd eller håndleddskader, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

Ifølge Folkehelseinstituttet er det årlig rundt 9000 personer som brekker hoften og 15 000 som brekker håndleddet. Flere av disse skader seg ved å falle på isen, men Folkehelseinstituttet har ikke tall på hvor mange det gjelder.

– Bruk brodder

Mens 14 prosent mellom 18 og 29 år sier at de har falt og skadet seg på isen, svarer kun fem prosent over 60 år det samme.

– Unge er mye ute på farten, også om vinteren, da er det naturlig at de også faller og skader seg mer. Eldre holder seg gjerne mer innendørs når det er glatt, og de er ofte flinkere til å bruke brodder, sier Georg Richvoldsen.

– Mange synes det er flaut å gå med brodder, men flere måneder med gips er heller ikke er noe stas. Alle bør derfor bruke brodder på glatta. For mange er det utenkelig å ikke bruke sykkelhjelm når de sykler eller refleks i mørket. Hvis det blir slik med brodder også, kan vi redusere antall ulykker betydelig, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

Rekker ikke å tenke teknikk

Flere får smerte i muskel- og skjelettsystemet etter fall på isen, og kiropraktorer behandler årlig mange med slike smerter. Kiropraktor Mette Wangberg Storhaug råder folk til å bruke sko med gode såler, gjerne myk og seig gummisåle med mønster. Hun anbefaler også å ta på brodder når det er glatt ute.

– Hvert år gis det råd om fallteknikk i media, men de fleste rekker ikke å tenke så mye over hvordan de faller i øyeblikket det skjer. Det viktigste er å huske på å beskytte hodet. Da er det lurt å trekke haken inn mot brystet, slik at du unngår å få hodet i bakken. I tillegg bør du unngå å gå med hendene i lommene. Hvis du sklir, kan armene da hjelpe til for å holde balansen, sier kiropraktor Wangberg Storhaug, som er nestleder i Norsk Kiropraktorforening.

Trene styrke for å forebygge

Hvis du brekker hofta eller får andre alvorlige skader etter et fall på isen, risikerer du å bli sykemeldt over lengre tid.

– Styrke- og balansetrening er viktig for å forebygge fall, og kan også forebygge skader hvis du først faller. Hvis du har god styrke kan du lettere korrigere bevegelser, sette benet ut for å prøve å få fotfeste igjen, og du kommer deg lettere opp hvis du først har falt. Både balanse og styrke kan man trene opp med øvelser hjemme, sier Mette Wangberg Storhaug.

Fakta om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført av Norstat i oktober 2019 blant et landsrepresentativt utvalg på 1000 respondenter. 9 prosent av nordmenn over 18 svarer at de har falt og skadet seg på isen. Dette tilsvarer over 350 000 nordmenn.