30 kilometer ny vei på E6 Helgeland sør er åpnet for trafikk

Det var statssekretær Ingelin Noresjø som sto for selve åpningen av den nye strekningen torsdag.
Den nye E6 Helgeland sør er både kortet ned i forhold til den gamle veien, og har en fartsgrense på 90 kilometer i timen. Veistrekningen er blitt 1700 meter kortere, og reisetiden er redusert med seks minutter. Mesteparten av gammel E6 blir omklassifisert til fylkesveg, og vil fungere som en lavtrafikkert lokalveg.
Den kraftig reduserte byggetiden henger sammen med kontraktsformen. Entreprenøren har gjennomført utbyggingen med en kontraktstype kalt vegutviklingskontrakt. Den har mange fellestrekk med kontraktene i OPS-prosjekter, og er relativt ny i Norge. Dette er en 15-årskontrakt som medfører at entreprenøren skal prosjektere, bygge og drifte og vedlikeholde veien.
- I vårt landstrakte land er vi avhengig av veiene våre for at folk og varer skal komme seg trygt fram. Derfor satser denne regjeringen på å bygge ut nye og bedre veier. Sammenlignet med 2013, kommer det nesten dobbelt så mye penger til veibudsjettene nå. Det har også kommet Helgeland til gode. Her var den gamle veien ikke av en sånn standard vi kan være bekjent med på europaveinettet. Den var rett og slett for dårlig. Det er vel fortjent med ny vei, sier Hareide.
Bilder

Lenker
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsbudsjettet 2026: Held fram satsinga på drift, vedlikehald og fornying15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyve i alt 102,1 milliardar kroner til samferdsel i 2026. Mellom anna foreslår regjeringa å løyve 50,4 milliardar kroner til vegformål, 35,7 milliardar kroner til jernbanen, 7,1 milliardar kroner til byområda og 4,9 milliardar kroner til luftfarten.
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner8.10.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
Nordlandsbanen kan snart åpne nord for Levanger – midlertidig togverksted skal bygges i Bodø8.10.2025 12:31:51 CEST | Pressemelding
En løsning for bygging av midlertidig togverksted i Bodø har nå kommet på plass i rekordfart. Etter raset i Levanger 30. august i år, har det ikke vært mulig for SJ Norge å vedlikeholde togene som befinner seg nord for rasstedet.
Høring: Regjeringen ber om innspill om fremtidens flyrutetilbud26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– For regjeringen er det viktig at folk skal kunne bo og leve gode liv i hele landet, og i distriktene er det regionale flytilbudet avgjørende. Derfor vil vi nå se på hvordan vi best mulig kan legge til rette for et enda bedre flyrutetilbud i hele landet til en overkommelig pris, både for de reisende og for staten som kjøper, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Høring: Regjeringen vil sikre et godt transportsystem for alle langs kysten26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Regjeringen ønsker å sikre et best mulig kysttransportsystem – også i fremtiden. Det er viktig med god og effektiv transport av både gods og passasjerer langs kysten. Derfor har Oslo Economics utredet transport- og miljøaspekter i kystrutetjenesten. Nå ønsker vi å invitere til en åpen høring av rapporten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom