Liberty Now

30 høyteknologiske dagligvarebutikker i Norge på rekordtid!

MAT-NORGE AS eier teknologien RMA-Butikkstyring for automatisering og digitalisering av dagligvarehandel. Teknologien er velprøvd og under konstant utvikling, og bygger på systematisk innsikt om markedet nasjonalt og internasjonalt. RMA-Butikkstyring brukes i helt eller delvis selvbetjente butikker, og gir en unik fleksibilitet for å styre åpningstider og drifte små og store butikker, på en kostnadseffektiv måte.

RMA-Butikkstyring handler om å jobbe enklere ved bruk av teknologi. Butikken styres og overvåkes gjennom ulike algoritmer som utløser varsler og alarmer i ulike situasjoner. Butikken er bestandig betjent fra ansatte som enten befinner seg fysisk i butikken eller sitter på f.eks kundesenter. Kunden kan når som helst få hjelp av en kundevert. Om kundeverten er fysisk i butikken eller sitter på kundesenter utgjør ingen forskjell, begge kan se og snakke med kunde, samt styre kasser og andre ting i butikken, på en trygg, enkel og kundevennlig måte.

RMA er forkortelse for Retail Multi Automation, som henspiller på at løsningen fyller flere manglende brikker i det nødvendige samspillet mellom systemer for å gjøre en butikk uten faste stedbundne ansatte i kassen til en suksess. Viktige brikker er å få tilgang til butikken på en intuitiv måte og få hjelp når det trengs.

Følgende høyteknologiske butikker er på vei opp:

• Nærbutikken Øyna: Flekkefjord kommune
  • Nærbutikken Kvingo: Masfjorden Kommune
  • Nærbutikken Tansøy: Kinn Kommune
  • Nærbutikken Sørarnøy: Glideskål Kommune
  • Nærbutikken Veitastrond: Luster kommune
  • Nærbutikken Omlid: Sirdal kommune
  • Snarkjøp Bamble: Bamble kommune

Bilde f.v.: Einar Uvsløkk, Dinesh Shrestha og Hans Olav Bakås

FNs bærekraftmål

RMA-Butikkstyring er vår tjenesteplattform, som gir helt nye muligheter for automatisering og digitalisering av dagligvarehandelen. RMA-Butikkstyring har blitt et symbol på høyteknologiske butikker som gir sømløs og enkel handleopplevelse.

RMA-Teknologien gir store positive effekter på flere viktige områder rundt FNs bærekraftmål. Redusert matsvinn oppnås gjennom utvidete åpningstider, lengre tid å selge mat på og flere kunder. Teknologien gjør at mindre butikker kan få lønnsom drift, som gjør at mat er tilgjengelig nærmere der kunden bor, slik at man reduserer transportbehov for å dra på butikken. Redusert energiforbruk i butikken når ansatte ikke trenger å sitte stille i kassen.

Det vi leverer i dag, er bare starten!

Mat-Norge sin strategi er ikke å konkurrere med noe som finnes i markedet i dag – vi skal gjør det som ingen andre har gjort. Mulighetene som ligger i RMA-Butikkstyring gir helt nye driftsmuligheter, og handler om en ny måte å drive butikk på, sier Dinesh Shrestha, sjefsutvikler i Mat-Norge.

Fra Norge, Spania og London

Bilde av: Christian Lindal

Vi bruker mye tid på å forstå brukeradferd, både i kunde og butikkperspektiv, sier COO Christian Lindal. Effektiv drift står helt sentralt for å skape lønnsomme butikker, og vi har teknologien som muliggjør dette. Utviklingen hos oss pågår konstant, og England følger vi med stor interesse. De har volum, og er på mange måter innfallsporten til Europa for denne type teknologi. «I all beskjedenhet - Mat-Norge har blitt størst i Europa, kanskje i verden, på høyteknologiske butikker», sier Christian Lindal, som også har ansvar for Mat-Norge sitt B2C team som leverer tjenester til sluttkunden i butikken fra lokasjoner i Norge, Spania og England.

En ny måte å drive butikk på

Hva er grunnen til den sterke veksten nå? Tiden var riktig, dagligvarebransjen var overmoden for digitalisering og automatisering, sier Hans Olav Bakås, CEO i Mat-Norge. Likevel tror vi ikke på teknologien alene, vi tror på teknologi og mennesker, og at teknologien og markedet må være modent. I begynnelsen av mars åpnet vi en høyteknologisk Joker by butikk. Første kunde, Ingrid Øvrum (80) ble intervjuet av en journalist hvor hun uttalte følgende:

– Veldig allright å betjene seg selv. Jeg skjønner godt at yngre mennesker vil ta turen når som helst på døgnet. Jeg kommer ikke til å handle på natta. Det er jeg for gammel til, ler Ingrid Øvrum, som bor på Bakkestranda.

Slike uttalelser fra kundene forteller meg at vi lykkes med vår utvikling, sier Hans Olav Bakås.

Kunden får enkel adgang til butikken ved å «tæppe» seg inn, ved å bruke betalingskort som «adgangskort», alternativt Apple Pay eller liknende løsninger. Kunde trenger ikke laste ned noen app for å bruke butikken. Inne i butikken handler kunden på vanlig måte i selvbetjeningskasse, og trenger kunden hjelp er det enkelt å få hjelp og snakke med en av våre ansatte, som kan hjelpe og overta styringen av kasse om nødvendig.

Klart vi ser på Europa

Erfaringen er gode, vi har over tid nå vist at vi leverer stabilt og driftssikkert til butikkene som går døgnet rundt 365 dager i året. RMA-Butikkstyring gjør ting enkelt for kunde og butikk, og kunder og butikker er fornøyd med løsningene våre!

Vi regner med sterk vekst i Norge, og vi har startet arbeidet med å se på Norden og resten av Europa, men først skal vi bygge en robust organisasjon til å fortsette å levere godt i det Norske Markedet, avslutter Hans Olav Bakås!

Bilde f.v.: Hans Olav Bakås, Einar Uvsløkk og Dinesh Shrestha

Bilde f.v.: Einar Uvsløkk, Dinesh Shrestha og Hans Olav Bakås
Bilde av: Christian Lindal
Bilde f.v.: Hans Olav Bakås, Einar Uvsløkk og Dinesh Shrestha

Om Liberty Now

Liberty Now

+47 457 34 673https://www.mat-norge.no/

Ledende norsk teknologiselskap av automasjon og butikkstyring. Teknologi som sikrer gode kunde-brukeropplevelser i alle aldersgrupper, og gjør det enkelt og kostnadseffektivt for butikk og ansatte.

Følg pressemeldinger fra Liberty Now

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Liberty Now på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Liberty Now

Ny teknologi gjør det enklere å jobbe med tyveri og svinn – Høyteknologiske dagligvarebutikker14.7.2023 15:43:35 CEST | Pressemelding

Mat-Norge opplever sterk vekst og etterspørsel. Lønnsomheten i dagligvarebransjen utfordres, og en er nødt til å ta i bruk nye løsninger for å sikre en bærekraftig utvikling. RMA er forkortelse for Retail Multi Automation – en norsk teknologi. Eid og utviklet av Mat-Norge. Skapt robust og fremtidsrettet; er den laget for profesjonell, kommersiell drift av små og store butikker. Pr i dag har 70-80 dagligvarebutikker rundt om i det ganske land tatt i bruk RMA-teknologi. Det betyr at erfaringsbasen begynner å bli solid ettersom flere millioner handleturer er blitt gjort av mangfoldige kunder. I tillegg til at flere hundre fornøyde ansatte drifter butikkene ved hjelp av RMA-teknologi. RMA-teknologien sikrer gode kundereiser og god kontroll Teknologiuniverset som ligger i porteføljen til Mat-Norge er laget for fremtidens handel og gode kundereiser, samtidig som sikkerhet og kontroll er godt ivaretatt. Faktum er at butikker med RMA-teknologien får bedre kontroll over både kundereiser, svinn,

Mat-Norge, Apple Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay gir friksjonsfrie kundereiser med RMA-Butikkstyring16.12.2022 11:18:30 CET | Pressemelding

På kort tid har RMA-Butikkstyring fått en solid posisjon når det gjelder fremtidens butikk. Dette er teknologi som gjør en forskjell for kunder, ansatte og eiere. Det har raskt blitt mange butikker over hele Norge som benytter RMA-Butikkstyring, og i disse butikkene kan kundene bruke Apple Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay og mange andre betalingsløsninger. – Vi jobber hver dag for å skape en friksjonsfri og enkel kundereise, sier CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås.