
3 av 4 vil heller spare 50 000 kroner enn å gå ned i vekt

Ifølge en ny, stor svensk studie av nyttårsforsetter er sjansen for at du skal greie å gjennomføre det du har satt deg som mål større dersom forsettet formuleres positivt.
– Det er helt tydelig at økonomi er viktig for mange nordmenn når de gir sine nyttårsforsett. Stadig flere oppdager at appen vår er et enkelt verktøy for å få oversikten over shoppingbudsjettet. Ikke minst gir den varsler når produkter de har satt på ønskelisten blir satt ned i pris. I 2020 økte antall brukere til mer enn 500 000 hver måned, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Ifølge en representativ undersøkelse* Klarna har foretatt er det spesielt de yngre aldersgruppene som heller forplikter seg til å spare penger enn å gå ned i vekt.
Flere eldre enn yngre vil redusere skjermtiden sin
På spørsmål om hva de ønsker å redusere - gjelden eller skjermtid på mobil og nettbrett - oppgir nesten dobbelt så mange over 60 år (32 %) at de helst skulle redusert nettiden. Andelen mellom 18 og 29 år som ønsker det samme er bare 16 prosent.
– Det henger nok sammen med at den eldre aldersgruppen generelt har bedre økonomi og mindre gjeld. De yngre aldersgruppene har derfor mer fokus på å forbedre økonomien sin enn disse i det nye året, sier Elvestad.
Økende interesse for å forplikte seg til å følge en plan for trening
Flertallet av de spurte (53 %) forplikter seg derimot heller til å følge en plan for trening enn et budsjett (47 %). Dette er en signifikant endring fra fjorårets undersøkelse. Da var det færre som ville følge en plan for trening enn et budsjett.
– I de siste månedene har det vært en klar utvikling at nordmenn kjøper stadig mer sports- og friluftsutstyr på nett. I en undersøkelse vi gjennomførte i høst oppga også nærmere halvparten av de spurte at de hadde trent mer ute i løpet av koronapandemien. Det kan være med på å forklare hvorfor flere i år enn i fjor heller vil forplikte seg til å trene etter en plan i det nye året enn å følge et budsjett, sier Elvestad.
Mens trening og å komme i bedre form var det vanligste nyttårsforsettet i fjor, kom det å spare penger på tredjeplass. En av tre av dem oppga ifølge YouGovs nyttårsforsettundersøkelse da at de ønsket å spare mer penger.
Studie: Lykkes lettere med «positive» nyttårsforsett
Et nytt stort studie fra Universitetet i Stockholm og universitet i Linköping som nylig ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet PLOS ONE, viser at sjansen for å lykkes med nyttårsforsetter er større om du har positive forsett. Det er bedre å ønske å gjøre noe, i stedet for negative forsett om å stoppe å gjøre noe. Ifølge forskning.se betyr det at «jeg skal slutte å spise godteri og gå ned i vekt» kan være vanskeligere å følge enn «jeg skal spise frukt flere ganger om dagen».
I studiet ble 1066 personer med nyttårsforsett fulgt opp et år etter at forsettene ble gitt for å forsøke å påvise hvem som lyktes best.
* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 23-28. desember gjennomført til sammen 1006 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år. Spørsmålene ble stilt på følgende måte: «Tenk deg at du hadde muligheten, og du måtte velge mellom de to følgende alternativene. Hva ville du valgt?»
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: