3 av 10 nordmenn har blitt lurt ved netthandel det siste året

Rundt 300 000 nordmenn har blitt lurt av en falsk nettbutikk i løpet av det siste året. Mange har også mottatt ødelagte produkter, eller ikke fått varen de har bestilt på nett. Samtidig sier 1 av 5 at de ikke er sikre på å få hjelp om det oppstår problemer.

Det viser en representativ netthandelsundersøkelse* som Klarna har fått utført.

Hele ni prosent av de som netthandlet det siste året, tilsvarende rundt 300 000 nordmenn, oppgir at de har blitt lurt av en falsk nettbutikk eller kjøpt åpenbart falske produkter/ tjenester. 14 prosent har opplevd å ikke motta produktet eller tjenesten de kjøpte. Like mange har fått et produkt eller en tjeneste som ikke virket slik den skulle eller var ødelagt.

– Selv om de aller fleste som handler på nett føler seg trygge, er det en utfordring for den enkelte når kjøp ikke går som planlagt. Derfor er det viktig å sjekke nettbutikken du handler i ved hjelp av noen enkle råd. Spesielt om det er en ny nettbutikk du ikke har brukt før, er det greit å sjekke den på Google og lese kundevurderingene i forkant, sier Klarnas bedrageriekspert, Jakob Johannesson.

1 av 5 utrygge er utrygge på om de får hjelp

Ifølge undersøkelsen oppgir hele 35 prosent av nordmennene som ikke fikk det produktet eller tjenesten de hadde forventet å motta ved netthandelen, hjelp fra noen – verken butikk, betalingsløsning eller andre.

Hele 21 prosent av de spurte oppgir også at de er utrygge på om de får hjelp og ikke vil lide noe økonomisk tap etter netthandelsbomkjøp.

– Det er bemerkelsesverdig at så mange tror at de ikke får hjelp om de blir lurt på nett. Det er nemlig hjelp å få. Et eksempel er Klarnas kjøperbeskyttelse. Denne dekker alle kjøp gjort med Klarna, uansett om du handler varer, tjenester eller billetter. Det gjør at du kan handle trygt på nett og være sikker på å få hjelp om noe skulle hende, sier Johannesson.

Klarna har mer enn 12 000 norske nettbutikker som sine kunder.

3 av 10 frykter økonomisk tap ved retur

Hele 83 prosent av alle nordmenn over 18 år oppgir at de har netthandlet i løpet av de to siste årene. Generelt kjenner 3 av 4 seg trygge når de handler på nett. Det de frykter mest er svindel/ID-tyveri (42 %) og å ikke motta produktet (39 %). 3 av 10 (31 %) er også redde for ikke å få igjen pengene om de returnerer et produkt de allerede har betalt for.

– For ikke å tape penger ved et nettkjøp er det enkleste å bruke betalingsløsninger som Klarna. Med vårt fakturakjøp og andre betalingsløsninger betaler du ingenting før du har fått produktet hjem, kjent på det, prøvd at det er riktig størrelse og bestemt deg for å beholde det. Da er risikoen for å bli svindlet, eller på annen måte lurt, dramatisk lavere, sier Klarnas bedrageriekspert, Jakob Johannesson.

Ifølge undersøkelsen velger likevel 38 prosent av nordmenn vanligvis å betale for sine nettkjøp med debet/bankkort. 47 prosent betaler mest med kredittkort, og 31 prosent med faktura.

Ekspertens beste tips for sikker netthandel:

1. Sjekk at butikken som du vil handle hos er seriøs
Slå opp nettbutikken og se på kundevurderinger av den, om du ikke kjenner til merkevaren eller butikken fra før av. Bruk Google, Trustpilot eller lignende tjenester.

2. Betal ikke for en vare før den er levert
Er butikken ukjent for deg anbefaler vi at du ikke betaler før du får varen. Når du ikke legger ut penger før du får produktet/ billetten/ tjenesten du har bestilt, øker du egen sikkerhet markant. Velger du å bruke Klarna får du også en kjøperbeskyttelse som gjør at du ikke skal betale om du ikke får varen. Om en butikk ikke tilbyr Klarna kan du fortsatt bruke Klarna gjennom shoppingfunksjonen i appen deres.

3. Sjekk butikkens kontaktinformasjon

Et organisasjonsnummer, et telefonnummer og en norsk adresse er ofte et positivt tegn på at du handler med en seriøs nettbutikk. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer.

4. Sterkt rabatterte priser og dårlig språk

Sammenlign gjerne prisene i nettbutikken med andre butikker. Er prisene svært mye lavere, kan det være et faretegn. Bærer språket på siden i tillegg preg av å være automatisk oversatt til norsk, er det et annet tegn som bør gjøre deg ekstra aktsom.

5. Sjekk hvor lenge nettbutikken har eksistert

Falske nettbutikker drives gjerne med tung markedsføring i sosiale medier i kortere perioder før de forsvinner igjen. Vil du virkelig gjøre en sjekk, bruk nettsteder som Whois.com for å finne ut hvor lenge nettbutikken har vært aktiv. Har den bare eksistert i noen uker eller måneder, er det grunn til å være skeptisk.

Om Klarnas kjøperbeskyttelse:

• Om du har problemer med et kjøp gjort med en av Klarnas betalingsmetoder, og sier fra om det, så vil Klarna umiddelbart pause din betaling til problemet er løst. Du trenger derfor ikke betale om du ikke har mottatt bestillingen din, eller bestemmer deg for å returnere den.
  • Om du helt eller delvis har betalt for et kjøp så tilbakebetaler Klarna dette om tvisten løses til din fordel.
  • Har du forbrukerrettigheter utover det som dekkes av Klarnas kjøperbeskyttelse påvirkes selvsagt ikke disse rettighetene av denne policyen.

Les mer om Klarnas kjøperbeskyttelse her.

*Den representative undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 11. - 16. mai. Det er gjennomført til sammen 1015 CAWI-intervjuer med nordmenn i alderen 18+ år.

press@klarna.com