2020 – Et utfordrende år for Color Line

2020 har vært et krevende år for Color Line primært grunnet store operasjonelle utfordringer og begrensninger som følge av myndighetspålagte restriksjoner i forbindelse med covid-19-pandemien. I unntaksåret 2020 var omsetningen NOK 2,6 milliarder, mot NOK 5,3 milliarder i et normalår (2019). Totalt antall reisende var 1 255 046, som er en nedgang på nærmere 70 prosent i forhold til året før.

Color Line er klar til å skyte fart så snart samfunnet åpner opp igjen. Foto: Dag G. Nordsveen

Totalt antall reisende var 1 255 046 mot 3 850 623 i 2019. Godsmengden (12 m ekvivalenter) var 174 068 i 2020, som er tilnærmet samme volum som i 2019 (177 085). Driftskostnadene ble på NOK -2 630 millioner mot NOK -4 215 millioner året før. I overkant av 2 000 ansatte har vært permittert som en konsekvens av den reduserte aktiviteten i rederiet.

Color Line valgte fra starten av koronaåret 2020 en proaktiv strategi basert på grundige analyser av situasjonen nasjonalt og internasjonalt. - Hensikten var fortløpende å kunne ta beslutninger for å redusere kommersiell risiko og sikre etterlevelse av de pålegg og instrukser som myndighetene iverksatte, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Line har lagt vekt på å opprettholde den samfunnskritiske godstransporten, og har i perioden fraktet tilnærmet likt cargo volum som i et normalår med i hovedsak tre skip.  - Hovedmålsettingen i 2020 har vært å trygge driften og å sikre markedsposisjonen til Color Line, samt legge til rette for at selskapet er godt forberedt når samfunnet igjen åpner opp, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

I 2020 har det vært fokus på kostnadsreduserende tiltak samt å dimensjonere det fremtidige kostnadsnivået, for å sikre en effektiv og handlekraftig organisasjon gjennom blant annet sentralisering og bruk av tilgjengelig teknologi. - Color Line er derfor godt rigget for å skyte fart i 2021, og vil kapitalisere på sentrale markedstrender innen selskapets kjerneområder reiseliv og transport så snart myndighetene igjen åpner for ordinær trafikk, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

I store deler av 2020 har flere av Color Lines skip ligget til kai grunnet myndighetspålagte nedstenginger. Foto: Glenn T. Walmann
M/S Color Hybrid er prisbelønt for innovasjon og banebrytende miljøteknologi. Foto: Octocopterfilm / Glenn T. Walmann
M/S Color Carrier har opprettholdt samfunnskritisk frakt av gods til og fra kontinentet under pandemien. Foto: Håvard Storvestre
Trond Kleivdal, Konsernsjef i Color Line. Foto: Thomas Brun

Color Line reduserer produksjonen mellom Oslo og Kiel20.10.2020 12:00:12 CEST | Pressemelding

Gjenåpningen av samfunnet etter Covid-19 vil ifølge myndighetene ta tid og smittesituasjonen både internasjonalt og nasjonalt er fortsatt svært krevende. Mot denne bakgrunnen har Color Line besluttet å redusere kapasiteten mellom Oslo og Kiel. Fra 4. november vil MS Color Magic seile i en tilpasset fartsplan med gods og passasjerer. Passasjerene vil være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel. Ilandstigning vil først skje ved retur Oslo.

Falsk positiv koronatest førte til kansellering av Color Magic14.9.2020 16:37:08 CEST | Pressemelding

Color Lines kansellering av avgangen med M/S Color Magic fra Oslo til Kiel lørdag 12. september var basert på en falsk positiv koronatest. Bakgrunnen for Color Lines frivillige beslutning om ikke å seile tur/retur til Kiel i helgen var at et medlem av besetningen om bord på skipet hadde fått bekreftet Covid-19 ved en rutinekontroll. I tillegg til kanselleringen, besluttet Color Line at samtlige besetningsmedlemmer skulle testes.