2020 – Et utfordrende år for Color Line

2020 har vært et krevende år for Color Line primært grunnet store operasjonelle utfordringer og begrensninger som følge av myndighetspålagte restriksjoner i forbindelse med covid-19-pandemien. I unntaksåret 2020 var omsetningen NOK 2,6 milliarder, mot NOK 5,3 milliarder i et normalår (2019). Totalt antall reisende var 1 255 046, som er en nedgang på nærmere 70 prosent i forhold til året før.

Color Line er klar til å skyte fart så snart samfunnet åpner opp igjen. Foto: Dag G. Nordsveen

Totalt antall reisende var 1 255 046 mot 3 850 623 i 2019. Godsmengden (12 m ekvivalenter) var 174 068 i 2020, som er tilnærmet samme volum som i 2019 (177 085). Driftskostnadene ble på NOK -2 630 millioner mot NOK -4 215 millioner året før. I overkant av 2 000 ansatte har vært permittert som en konsekvens av den reduserte aktiviteten i rederiet.

Color Line valgte fra starten av koronaåret 2020 en proaktiv strategi basert på grundige analyser av situasjonen nasjonalt og internasjonalt. - Hensikten var fortløpende å kunne ta beslutninger for å redusere kommersiell risiko og sikre etterlevelse av de pålegg og instrukser som myndighetene iverksatte, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Line har lagt vekt på å opprettholde den samfunnskritiske godstransporten, og har i perioden fraktet tilnærmet likt cargo volum som i et normalår med i hovedsak tre skip.  - Hovedmålsettingen i 2020 har vært å trygge driften og å sikre markedsposisjonen til Color Line, samt legge til rette for at selskapet er godt forberedt når samfunnet igjen åpner opp, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

I 2020 har det vært fokus på kostnadsreduserende tiltak samt å dimensjonere det fremtidige kostnadsnivået, for å sikre en effektiv og handlekraftig organisasjon gjennom blant annet sentralisering og bruk av tilgjengelig teknologi. - Color Line er derfor godt rigget for å skyte fart i 2021, og vil kapitalisere på sentrale markedstrender innen selskapets kjerneområder reiseliv og transport så snart myndighetene igjen åpner for ordinær trafikk, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

I store deler av 2020 har flere av Color Lines skip ligget til kai grunnet myndighetspålagte nedstenginger. Foto: Glenn T. Walmann
M/S Color Hybrid er prisbelønt for innovasjon og banebrytende miljøteknologi. Foto: Octocopterfilm / Glenn T. Walmann
M/S Color Carrier har opprettholdt samfunnskritisk frakt av gods til og fra kontinentet under pandemien. Foto: Håvard Storvestre
Trond Kleivdal, Konsernsjef i Color Line. Foto: Thomas Brun

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Følg pressemeldinger fra Color Line

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line varsler permittering av ytterligere 700 ansatte20.12.2021 13:01:12 CET | Pressemelding

Som følge av regjeringens strenge smittevernstiltak, har Color Line besluttet å ta M/S Color Magic midlertidig ut av drift på ruten Oslo-Kiel fra 29. desember og søsterskipet M/S Color Fantasy fra 10. januar. Beslutningen vil innebære varsel om permittering til i overkant av 700 ansatte. Color Line opplevde god etterspørsel på alle sine ruter i perioden fra Norge og destinasjonslandene gjenåpnet i løpet av september og frem til innføringen av nye smittevernstiltak i desember.