200 vil ta fagbrev med YTF

I høst lanserte Yrkestrafikkforbundet (YTF) programmet «I Rute» for å hjelpe flere i transportbransjen med å ta fagbrev. Nå har godt over to hundre personer meldt seg opp for å ta fagbrevet sammen med YTF.
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Lønn og anseelse
- Fagbrev representerer økt lønn, faglig utvikling og økt bransjestatus. Som bussjåfør kan du med fagbrev få en økt grunnlønn på 27 000 kr i året før overtid og andre tillegg er regnet inn. Vi har et hårete mål om å få alle transportarbeidere til å ta fagbrev, uttaler generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

Har gjort en rekke grep
Kun 1 av 3 transportarbeidere har fagbrev. Derfor startet YTF en kampanje for å øke antallet. Foruten kampanjevideoer og reklamer har Yrkestrafikkforbundet gjort en rekke grep for at veien til fagbrevet skal være enklest mulig.

- Vi har forenklet informasjonen om hvordan man tar fagbrev, alle medlemmer som ønsker det får tildelt en veiviser som hjelper til med tips og råd, vi dekker inntil 10 500 kr av utgifter forbundet med fagbrev og vi arrangerer digitale samlinger for å forberede til teoretisk del av fagprøven, sier Jæger.

Overveldende interesse
Selv om de fleste oppmeldte er bussjåfører, lastebilsjåfører og lagerarbeidere har også eksempelvis funksjonærer, anleggssjåfører og renholdere på buss meldt seg opp.

- Interessen for programmet vårt er overveldende, særlig med tanke på at vi nettopp har startet opp. Dette er noe vi skal holde på med i flere år fremover, slik at vi hjelper flest mulig i transportbransjen med å ta fagbrev, fortsetter Jæger.

Siste frist 1. februar
Fylkeskommunen åpnet påmelding til teoridelen av fagbrevet 15. januar, siste frist for å melde seg på dette halvåret er 1. februar kl. 23:55. En innføring i hvordan du melder deg opp finner du her: https://ytf.no/fagbrev/trinnfortrinn

- Vi har plass til flere i programmet vårt, 45 veivisere står klare for å hjelpe til med tips og råd. Men om man vil begynne dette halvåret må man være rask. Om man ikke melder seg opp hos oss og gjennom fylkeskommunen innen 1. februar må man vente til neste runde på høstparten, avslutter Jæger.

Her kan du lese om «I Rute» og melde deg opp: https://ytf.no/fagbrev

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.En av fire videoer som benyttes i YTFs fagbrevkampanje. Resten kan finnes på Youtube-kanalen til Yrkestrafikkforbundet.Videokanal

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har over 12.500 medlemmer i transportbransjen.

Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.