Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere
Fra 1. januar presiseres arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringene skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva psykososialt arbeidsmiljø kan handle om, og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.

Direktør Ingvill Kvernmo i Arbeidstilsynet har en oppfordring til alle virksomheter, nå som lovendringen snart trer i kraft.
– Sett dere grundig inn i regelverket og sørg for at dere har en felles forståelse av hva et godt psykososialt arbeidsmiljø er på arbeidsplassen. Følg opp med konkrete tiltak som sikrer at det forebyggende arbeidet er i samsvar med regelverket, oppfordrer Kvernmo.
Slik endres loven
Fra 1. januar får arbeidsmiljøloven § 4-3 en ny og tydeligere ordlyd. Bestemmelsen presiserer at kravet til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også gjelder det psykososiale arbeidsmiljøet:
«Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.»
Lovteksten gir også fire nye eksempler på psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som arbeidsgiver må være oppmerksom på:
- uklare eller motstridende krav og forventninger i arbeidet
- emosjonelle krav og belastninger i arbeid med mennesker
- arbeidsmengde og tidspress som innebærer ubalanse mellom arbeidet som skal utføres, og den tiden som er til rådighet
- støtte og hjelp i arbeidet
Dette kommer i tillegg til kravene som allerede gjelder i dag, om å ivareta arbeidstakerens integritet og verdighet, mulighet for kontakt om kommunikasjon, og beskyttelse mot trakassering og vold og trusler.
Nye forskriftsbestemmelser
Endringene innebærer også nye forskriftsbestemmelser fra 1. januar. En ny del i forskrift om utførelse av arbeid presiserer og utdyper hvordan arbeidsgivere skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet. Delen består av tre kapitler med
- generelle krav til psykososialt arbeidsmiljø
- bestemmelser om trakassering og annen utilbørlig opptreden
- bestemmelser om vold og trusler
Hva betyr endringene i praksis?
Endringene innebærer ingen nye plikter, men presiserer arbeidsgivers ansvar for å sikre et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Det betyr at arbeidsgiver må behandle det psykososiale arbeidsmiljøet på samme måte som det fysiske.
– Det er viktig å understreke at endringene ikke handler om å forby faktorer som tidspress eller emosjonelle krav. Dette vil fortsatt være en naturlig del av arbeidet til mange. Men arbeidsgiver må sørge for at arbeidsmiljøet er forsvarlig, og at arbeidstakerne ikke blir syke eller skadet av slike faktorer, forklarer Kvernmo.
Arbeidsgiver skal:
- kartlegge forholdene
- vurdere risikoen
- iverksette tiltak der det er nødvendig,
- og følge opp arbeidet systematisk
Betydning for helse, motivasjon og produktivitet
Det psykososiale arbeidsmiljøet har stor betydning for både arbeidstakere, virksomheter og samfunnet.
– Et godt og trygt psykososialt arbeidsmiljø kan fremme både helse, trivsel, motivasjon, mening, engasjement og utvikling hos arbeidstakere. For virksomheter kan det bidra til lavere sykefravær, bedre produktivitet og kvalitet, sier Kvernmo.
Et dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan øke risikoen for psykiske plager, muskel- og skjelettplager, hjerte- og karsykdom og sykefravær. Det kan også gjøre at arbeidstakere faller ut av arbeidslivet, og øker risikoen for feil og ulykker.
Hva er et godt psykososialt arbeidsmiljø?
Det psykososiale arbeidsmiljøet handler om hvordan arbeidstakerne opplever arbeidet og arbeidssituasjonen sin, og om samspillet mellom mennesker i arbeidet.
Eksempler på et godt psykososialt arbeidsmiljø er når
- det er balanse mellom det som er krevende og belastende, og det som gir motivasjon, støtte, mestring eller utvikling
- det er tydelig hvilke oppgaver, roller og ansvar arbeidstakerne har, og hva som kreves og forventes av dem
- arbeidstakerne har innflytelse over arbeidshverdagen sin
- kollegaer og ledere støtter og hjelper hverandre når det trengs
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40031788presse@arbeidstilsynet.noSofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Kraftforsyning, vatn og avløp er ny bransje i Arbeidsmiljøhjelpen8.12.2025 09:04:56 CET | Pressemelding
Nå kan dei som jobbar med kraftforsyning, vatn og avløp ta i bruk Arbeidsmiljøhjelpen – eit bransjetilpassa verktøy for eit betre arbeidsmiljø.
Nå kan virksomheter i varetransportbransjen bestille HMS-kort2.12.2025 09:13:36 CET | Pressemelding
Fra 1. desember 2025 kan virksomheter som transporterer andres varer med bil bestille HMS-kort til sine ansatte. Kravet gjelder fra 1. januar 2026.
Kan feriedagene mine overføres til neste år?21.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Rekker du ikke bruke opp feriedagene dine før vi går inn i 2026? Se hva loven sier om overføring av ferie.
Ekstrahjelp før jul? Dette bør du huske!20.11.2025 10:33:24 CET | Pressemelding
Mange unge sper på økonomien med en ekstrajobb i førjulstiden. Husk at arbeidsmiljøloven gir deg mange rettigheter selv om du ikke er fast ansatt.
Julebord er ikke unntatt arbeidsmiljøloven19.11.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Julebordsesongen nærmer seg – og med den øker risikoen for seksuell trakassering. Nytt verktøy skal gjøre det enklere å ta praten om hva som er akseptabel oppførsel i forkant.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom