Matprisveksten avtok betydelig i november

Del

Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 4,7 prosent i november. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Det var en klar nedgang i prisveksten for mat og alkoholfrie drikkevarer fra oktober til november. Årsprisveksten sank også fra 6,2 prosent på samme tid i fjor, til 4,7 prosent i november 2025.

– Prisveksten har kommet mye ned fra toppen, men er fortsatt noe høyere enn det som har vært normalen i et langsiktig perspektiv. Dette er et internasjonalt fenomen knyttet til kostnadsøkninger i hele verdikjeden for mat, sier Bendik Solum Whist, direktør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke.

Det siste året har prisene økt mest for varekategoriene kakao, sjokoladepulver og kaffe. Dette gjenspeiler situasjonen i de internasjonale råvaremarkedene.

– Det er positivt at prisveksten på mat gradvis kommer ned. Konkurransen mellom dagligvarekjedene er knallhard og bidrar til at prisene holdes så lave som kostnadssituasjonen tillater, avslutter Whist.

Nøkkelord

Kontakter

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye