Statens vegvesen

Disse seks vil bygge første del av E45 Kløfta

Del

Etterlengtet utbedring av flaskehals i rasfarlig område starter neste år. Seks firma ønsker Finnmarks-jobben.  

Bildet er et dronebilde av E45 der vegen slynger seg langs Eibyelva igjennom  en canyon med stupbratte fjell på begge sider. Bildeteksten sier, Flaskehalsen: Dagens vei gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon som skjærer seg ned igjennom fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet har dårlig kvalitet og det går ofte snøskred, sørpeskred og steinras på strekningen.
Flaskehalsen: Dagens vei gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon som skjærer seg ned igjennom fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet har dårlig kvalitet og det går ofte snøskred, sørpeskred og steinras på strekningen. Erik Larsstuen Statens vegvesen

E45-strekningen i Alta hvor Kløfta ligger i et rasfarlig område, og er en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid. E45 er vegen mellom Alta og Kautokeino. Området er et vanskelig fjellterreng, en canyon, med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider.

Ny veg og forberede arbeid

Den første entreprisen er den nordligste delen av E45 Kløfta. Dette er noe av innholdet i kontrakten Statens vegvesen lyste ut tidligere i høst.

  • 1,1 kilometer vei i dagen med vegbredde på 9 meter og fartsgrense på 90 km/t.
  • Det skal etableres et større massedepot for plassering av overskuddsmasser nord for prosjektområdet med en 3 kilometer lang tilkomst veg.  
  • Bygge fundament til midlertidig bru, samt veg til påhugget av den nordlige tunnel-delen.

Fristen for å levere tilbud på jobben gikk ut 2. desember. De seks tilbudene som er levert innen fristen er:

Tilbyders navn Selskapets hjemsted

Tilbudssum eks. mva

Anlegg Nord AS Alta, Finnmark Kr. 46.999.168,72
Aurstad Tunnel AS Hovdebygda, Møre og Romsdal Kr. 47.291.439,81
Daniel Jakobsen Maskin AS Alta, Finnmark  Kr. 48.969.092,-
Johs.J.Syltern AS Åfjord, Trøndelag Kr. 71.242.469,-
Leonhard Nilsen & Sønner AS Strandland, Nordland Kr. 86.827.869,73
Sundquist AS Kirkenes, Finnmark Kr. 56.077.778,-

Fornøyd med interessen
Prosjektleder Edgar Olsen i Statens vegvesen er godt fornøyd med tilbudene.
- Vi har fornøyd med å ha mottatt seks ulike tilbud. Nå skal vi gå nøye igjennom de seks tilbudene, før vi går i en finalerunde med noen av entreprenørene. Vi håper å signere kontrakt med entreprenør til vinteren, forklarer Edgar Olsen. Planlagt byggestart for første del av E45 Kløfta er våren 2026.

Første av tre entrepriser
Kontrakten de seks entreprenørene nå kjemper om er første av de tre entreprisene i prosjektet.

Den største entreprisen (E2) på prosjektet er en 4,2 kilometer lang tunnel samt 2,3 kilometer veg i dagen med fartsgrense 90 km/t. Kontrakten er planlagt utlyst neste sommer.

Entreprise nummer tre (E3) forventes lyst ut senere neste år. Siste byggetrinn er bygging av den 150 meter lange Eibyelva bru. En stål- eller betongkassebru med tre spenn.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Dronefilm over E45 Kløfta

Kontakter

Bilder

Bildet er et dronebilde av E45 der vegen slynger seg langs Eibyelva igjennom  en canyon med stupbratte fjell på begge sider. Bildeteksten sier, Flaskehalsen: Dagens vei gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon som skjærer seg ned igjennom fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet har dårlig kvalitet og det går ofte snøskred, sørpeskred og steinras på strekningen.
Flaskehalsen: Dagens vei gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon som skjærer seg ned igjennom fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet har dårlig kvalitet og det går ofte snøskred, sørpeskred og steinras på strekningen.
Erik Larsstuen Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye