Godt forberedt på normalt og ekstremt vintervær
Klimaendringene gir mer ekstremvær, med hyppigere og kraftigere vind og perioder med utfordrende vinterforhold. Foran årets vinter har Bane NOR rustet seg med Europas kraftigste snøryddemaskiner og en metode for å styre togtrafikken slik at flest mulig tog kjører og kommer frem i rute på dager med krevende vær.

Forberedelsene til årets vinter har pågått i lengre tid og er i rute. Rundt om i landet har Bane NOR på plass tolv nye og kraftigere snøryddemaskiner som gir bedre kapasitet, og som er et supplement til de snøryddingsmaskinene vi har fra før. Bane NOR har også mer ryddeutstyr som sporrensere, snøfresere og børster.
I tillegg er tre Beilhack klare til bruk i vinter mens en ny også testes ut. Beilhackene skal brøyte snø på høyfjellet på Bergensbanen og på Nordlandsbanen, og på andre strekninger ved behov. De er ekstra kraftige snøryddemaskiner med en motor for fremdrift og en annen for freseaggregatet som kan fjerne opptil 14.000 tonn med snø i timen. De nye Beilhackene er de eneste i sitt slag i Europa.
- Når det snør på Østlandet, har vi daglig alt fra 1 til 12 kraftige brøytemaskiner ute samtidig for å rydde vekk snø fra skinnegangen og holde jernbanen åpen for togene. Vinterturnusen vår med skiftordning har startet, så vi er en god del folk som er klare til å holde jernbanen fri for snø og is i vinter. Alt av brøyteutstyr er testet og klart for bruk, og vi er vant til at det i perioder både snør mye og er kaldt, sier Christian Iversen, arbeidsplanlegger på Alnabruterminalen til Bane NOR.
I Vestfold og på Sørlandsbanen tok vi i bruk nye og kraftige snøryddemaskiner i fjor.
Ny metode for togtrafikken ved ekstremt snøfall
I etterkant av hver vinter evaluerer vi og gjennomfører tiltak for å kunne takle vinterutfordringer enda bedre i neste sesong. I fjor vinter innførte vi en ny metode for trafikkavvikling som gjorde det mulig å holde alle banestrekningene på Østlandet åpne for togene selv på dager med ekstremt vintervær. I stedet for å stanse all trafikk, reduserte vi antall avganger, men opprettholdt driften på alle strekninger. Resultatet var at togene kom fram med kun små forsinkelser. Nå samarbeider vi med togselskapene for å videreutvikle denne metoden, slik at vi kan kjøre flest mulig tog på dager med varslet sterk vind og ekstremnedbør.
- Vi har tro på at tiltakene gjør oss godt rustet foran vinteren, selv om vi ikke kan rå over været og garantere at årets vinter blir helt uten utfordringer. Det er viktig for oss å gjøre gode forberedelser og være i forkant, og slik at passasjerene og de som frakter varer med toget blir minst mulig berørt av dager og perioder med ekstremt vintervær. Når vi kjører færre tog slipper vi også flere brøytemaskiner til i sporet, sier Henning Bråtebæk, konserndirektør Drift og Vedlikehold i Bane NOR.
Sporveksler sårbare – har installert nye varmeanlegg
Sporveksler er særlig sårbare for kombinasjonen sterk vind, snø og kulde. Snøfokk og kulde gjør at de lett fyller seg med snø og isklumper som faller av togene, og da får vi ikke benyttet disse før de er ryddet. På flere av våre strekninger på Østlandet, i Vestfold og noen steder på Sørlandet har vi i år installert nye sporvekselvarmeanlegg. I tillegg til bedre varmefordeling med nye varmeelementer, gir de nye sporvekselvarmeanleggene mulighet for å fjernstyre varmen og dermed øke effekten når det varsles mye snø, sterk vind og kulde.
Sporvekselvarme overvåkes digitalt for å fange feil tidlig og utbedre dem.
- Når det er varslet ekstremt vintervær så erfarte vi også i fjor at det var hensiktsmessig å redusere bruken av antall sporveksler, i tillegg til å ha økt bemanning ved de som var i bruk for å sikre at disse kunne holdes åpne slik at togene kom fram, sier Bråtebæk.
Bedre forberedt på Alnabru
Alnabru i Oslo er navet for godstrafikken i hele landet. Det er viktig at sporene og terminalen holdes fri for snø og is. I fjor var det enkelte dager der det tok for lang tid å få brøytet på Alnabru, noe som førte til forsinkelser og innstillinger i godstrafikken. Nytt foran årets vinter er at vi har utviklet og bruker en ny prioritering for avvikling av godstrafikken på Alnabru.
- Alnabru er hjertet for godstrafikken i Norge, og det er viktig at terminalen er åpen for å holde godstrafikken i gang i hele landet. Vi har sammen med godstogselskapene planlagt og laget en tydeligere prioritering for avvikling av godstrafikken på dager med ekstremt vintervær slik at flest mulig godstog kan kjøre inn og ut av terminalen som planlagt også på disse vinterdagene, sier Tormod Bergerud, leder for Operativ støtte i Region Stor-Oslo i Bane NOR.
Vegetasjonsrydding
På Sørlandsbanen har Bane NOR særlig utført et større omfang av vegetasjonsrydding i forkant av vinteren for å forebygge at trær faller over sporet og kjøreledningen og stopper trafikken. Dette jobber vi fortsatt med da dette er et langsiktig arbeid.
Kontakter
Bane NORPressevakt
Tel:91656565presse@banenor.noBilder





Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Slik ruster vi jernbanen mot mer ekstremt vær23.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Klimaendringene har ført til mer ekstremt vær hele året med et villere og våtere vær. I år bruker Bane NOR i overkant av 1 milliard kroner på klimatiltak for å sikre jernbanen mot mer ekstremnedbør.
Togtrafikken er i gang på nye Drammen stasjon31.8.2025 10:01:53 CEST | Pressemelding
Søndag 31. august åpnet nye Drammen stasjon og det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen for trafikk. Det legger til rette for flere tog i rute og bedre kapasitet på Vestfoldbanen og gjennom Drammen.
Ny konsernsjef i Bane NOR18.7.2025 10:31:00 CEST | Pressemelding
Styret i Bane NOR ansetter Agnete Johnsgaard-Lewis som ny konsernsjef i Bane NOR. Hun har i mange år hatt forskjellige stillinger i Shell og starter i jobben 1.9.25.
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom