Statens vegvesen

Hyppig ledebilkjøring morgen og ettermiddag

Del

Med virkning fra i dag av starter Statens vegvesen hyppig ledebilkjøring i Nappstraumtunnelen også på ettermiddag. Det blir gjenomslipp hver halve time fra kl. 15.00 til kl. 17.00.

E10 Nappstraumtunnelen binder sammen Vestvågøya og Flakstadøya i Lofoten.
E10 Nappstraumtunnelen binder sammen Vestvågøya og Flakstadøya i Lofoten. Illustrasjon / Statens vegvesen

– Vi tok sikte på å få dette til fra og med 5 november, men fikk nettopp de siste brikkene på plass. Vi starter derfor med hyppige gjennomslipp fra i dag av, selv om dette ikke er varslet. Det sier, prosjektleder Jan Arne Eliassen i Statens vegvesen.  

For bedre å imøtekomme næringslivet og lokalbefolkningens transportbehov startet Vegvesenet 13. oktober med hyppig ledebilkjøring i Nappstraumtunnelen hver morgen fra 06.00 til 09.00. Tilbudet og effekten av dette har blitt godt mottatt av næringstransporten og andre trafikanter.

– Vi håper hyppige gjennomslipp i tidsrommet 15.00 til 17.00 også vil løse en del av de utfordringene arbeidet med å oppgradere tunnelen skaper for alle som bruker tunnelen.

Må ha ledebil

Statens vegvesen forstår at ledebilkjøring er en flaskehals som skaper trøbbel for alle trafikanter. Men så lenge arbeidet med oppgradering pågår, og lys og gammelt sikkerhetsutstyr er demontert, må det av sikkerhetshensyn kjøres ledebil på dagtid.

Vann fra taket

Det har den siste tiden vært for mye vandrypp fra tunneltaket ned på vegbane og kjøretøy.

– Entreprenør har lovet å ta tak i dette og lede det meste av vannet ut til siden av tunnelen. Mindre drypp vil likevel kunne oppleves, sier Eliassen.

Nappstraumtunnelen er kanskje den eneste undersjøiske tunnelen der mengden vann som lekker inn ikke har avtatt med årene. Dette kommer trolig av at det ikke ligger nok sand på havbunnen til at sprekkene aures igjen.

– Derfor er et av målene med oppgraderingen å håndtere innsiget av vann slik trafikantene får en tørr tunnel og en tørr vegbane å kjøre.  

Kjøring med ledebil i Nappstraumtunnelen fra 30. oktober 2025

Fra kl. 06:00 til 09:00 og fra kl. 15:00 til 17:00 kjøres ledebil to ganger i timen fra begge sider. Da kjøres ledebil hver hel time og hver halvtime fra Flesa. Fra Napp kjøres ledebil kvart over og kvart på hel time.

På dagtid fra 09:00 til 15.00 og fra 17.00 til 23.00 er det gjennomslipp en gang i timen. Da kjøres ledebil hver time fra Flesa og hver halvtime fra Napp.

Tidspunkt for gjennomslipp

Fra Flesa kl. 06:00, 06:30, 07:00, 07:30, 08:00, 08:30. 09:00. – 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, – 15:00, 15:30, 16:00, 16:30, 17:00, – 18:00, 19:00, 20:00, 21:00, 22:00, 23:00.

Fra Napp kl. 06:15, 06:45, 07:15, 07:45, 08:15, 08:45. – 09:30, 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30, – 15:15, 15:45, 16:15, 16:45. – 17:30, 18:30, 19:30, 20:30, 21:30, 22:30.

Nattestengt fra kl. 23.00 til 06.00

Ledebilkjøring natt har kun to gjennomslipp, kl. 00:30 og kl. 03:00. 

Endringer vil bli annonsert

Det skal brukes om lag en halv milliard kroner på å øke sikkerheten i Nappstraumtunnelen. Statens vegvesen både ser og beklager den ulempen oppgraderingen av Nappstraumtunnelen skaper for alle som bruker den. Vi jobber derfor løpende med å finne løsninger som best mulig kan ivareta trafikantenes behov, uten at tiltakene er til hinder for det lovpålagte arbeidet som nå utføres i tunnelen. Fremtidige endringer i ledebilkjøringen vil bli annonsert.

Ledebil helt nødvending

Det gamle sikkerhetsutstyret er demontert og skal erstattes med nytt. Det skal monteres nye pumper, nye vifter og nytt og bedre kommunikasjonsutstyr. I tillegg skal vegbanen utbedres og få asfalt. Så lenge sikkerhetsutstyret er demontert må trafikken dirigeres med ledebil for å ivareta sikkerheten til trafikantene. Derfor må det kjøres ledebil på dagtid selv om det ikke foregår fysisk arbeid tunnelen da.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

E10 Nappstraumtunnelen binder sammen Vestvågøya og Flakstadøya i Lofoten.
E10 Nappstraumtunnelen binder sammen Vestvågøya og Flakstadøya i Lofoten.
Illustrasjon / Statens vegvesen
Last ned bilde
Våt, mørk og sliten: Nappstraumtunnelen er gammel og må oppgraderes for å tilfredsstille dagens krav til tunnelsikkerhet.
Våt, mørk og sliten: Nappstraumtunnelen er gammel og må oppgraderes for å tilfredsstille dagens krav til tunnelsikkerhet.
Foto / Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye