Kystverket søker Fartøy i Kystnær Beredskap
Kystverket søker fartøy og eiere som vil bidra i arbeidet med å beskytte kysten ved akutt forurensning.

Fartøy i Kystnær Beredskap (FKB) har vært en del av Kystverkets beredskap på sjø siden 2012, og består i dag av 36 fartøy med kontrakter langs hele kysten. Fartøyene er stort sett slepebåter, fiskefartøy og oppdrettsfartøy, rundt 15 meters lengde. Ordningen ble igangsatt på bakgrunn av «Forskrift om bruk av fartøy i oljevern» som kom i 2011.
Nå søker vi egnede fartøy og eiere som er interessert i å delta i denne ordningen.
Mer trening og bedre utstyr
Som FKB-fartøy varierer det hvor ofte man blir kalt ut, og det kan gå lenge mellom hver gang. Det er derfor viktig at de som er en del av ordningen får god trening i bruk av utstyr.
- FKB-fartøyene og deres mannskap deltar på øvelse en gang i året. Da trener man blant annet på samarbeid, på bruk av oljevernutstyr og på å ringe inn olje, sier Ola K. Jordheim, senioringeniør i Kystverket.
- Det trenes som regel annet hvert år på sjøgående og kystnære operasjoner, og hele flåten har i dag generelt sett et tilstrekkelig og godt kunnskapsnivå om sine arbeidsoppgaver og HMS i oljevernøvelser og aksjoner, fortsetter han.
Fordeling av fartøy og tilgjengelighet
Fartøyene er knyttet til 13 av Kystverkets depoter langs kysten, de fleste er satt opp med tre fartøy. På enkelte kyststrekninger er det en del utveksling av fartøy på øvelser og aksjoner, mens det på andre strekninger er for langt imellom til at dette er praktisk.
I avtalene med eierne av fartøyene er det et minimumskrav at fartøyet er tilgjengelig for Kystverket i løpet av 24 timer, ti måneder i året. Eierne angir imidlertid en responstid og en tilgjengelighetsgrad, og denne nedfelles i avtalen. Ved utveksling tolereres lenger responstid enn på det depotet de hører hjemme på. Som et slags gjennomsnitt er fartøyene tilgjengelige minst 90% av året, og sjelden med responstid over 12 timer.
- Dette er en svært nyttig ressurs som er høyt verdsatt, sier Jordheim.
Fartøyenes kapasiteter
Fartøyene som brukes i dag har stor spennvidde i beskaffenhet og utstyr, men alle er valgt ut etter et sett kriterier som sørger for at de er egnet til formålet. Fartøyene kan være reketrålere, kystfiskebåter, slepebåter, oppdrettskatamaraner og andre arbeidsbåter. Felles for alle er at de har en viss fleksibilitet, er egnet til både slep av lenser og oljeopptak, men i varierende grad. Noen fartøy er mer egnet til den ene oppgaven enn den andre, og Kystverket har tilstrebet en passende sammensetning av fartøy ved de forskjellige lokasjonene fartøyene er sentrert rundt.
Standardutrustningen for en gruppe på tre fartøy er to høyhastighetslenser av typen Current Buster som trekkes av to av fartøyene, det siste fartøyet settes opp med en oljeopptaker tilpasset oljetype og andre forhold. Primært legges det opp til opptak av olje til såkalte IBC-containere, løse 1000-liters beholdere som er rimelige og lette å håndtere. Slik kan en gruppe på tre fartøy operere selvstendig med jakt på frittflytende olje og opptak.
Kontaktinfo
Spørsmål kan rettes til Senioringeniør Ola K. Jordheim, Kystverket Miljøberedskap, telefon: 905 14 475, epost: ola.jordheim@kystverket.no
Her kan du søke: https://www.mercell.com/nb-no/anbud/268198897/fartoey-i-kystnaer-beredskap-fkb-2026-anbud.aspx
Her kan du lese mer om hvordan det er å være en del av FKB-ordningen: https://www.kystverket.no/nyheter/kystverket-soker-fartoy-i-kystnar-beredskap/
Kontakter
Kristin Marthinsen BallantineSenior kommunikasjonsrådgiverStaben for kommunikasjon og samfunnskontakt
Kommunikasjonsrådgiver innen området oljevern og beredskap mot akutt forurensing.
Bilder

Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Stad skipstunnel: Anbudsprosessen fortsetter24.10.2025 09:33:49 CEST | Pressemelding
Kystverket jobber videre med anbudskonkurransen for Stad skipstunnel, med sikte på at det kan legges frem en sak for Stortinget om prosjektet i revidert nasjonalbudsjett 2026.
Oppstart av moloarbeid i Sørvær7.10.2025 15:40:30 CEST | Pressemelding
I midten av oktober starter arbeidet med å utbedre både Sørvær hovedmolo og Stangsund molo i Sørvær fiskerihavn i Hasvik kommune.
Dykk ned på 3D-modellen av Blücher6.10.2025 12:50:25 CEST | Pressemelding
For å få bedre kontroll på forurensning fra skipsvrak har Kystverket tatt i bruk 3D-modellering. Først ut er vraket av den tyske krysseren Blücher.
Klar for utdyping i Husøy fiskerihavn3.10.2025 09:20:07 CEST | Pressemelding
Kystverket har signert kontrakt med Norvald Jørgensen AS for gjennomføring av utdypingsprosjektet i Husøy fiskerihavn på Senja. Prosjektet markerer en viktig milepæl i arbeidet med å gjøre havna mer tilgjengelig og funksjonell – og vil legge til rette for økt aktivitet, verdiskaping og utvikling i fiskerisamfunnet Husøy.
Utdyping av farleden ved Nygårdsrevet og Risøyhamn: Arbeidet starter i november1.10.2025 12:58:24 CEST | Pressemelding
Kystverket har tildelt kontrakten for utdyping i Nygårdsrevet og Risøyhamn til Gerd Stensen AS. Arbeidet starter etter planen i høst, og er et viktig tiltak for å bedre fremkommeligheten og sikkerheten for sjøtrafikken i Vesterålen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom