Hudd

Hudd: Den virkelige risikoen er algoritmene

Del

Etter over 8000 høringssvar om 15-årsgrense på sosiale medier, ber Hudd om at debatten flyttes dit den hører hjemme: til algoritmene og forretningsmodellene bak plattformene.

Jonas Floberg Åkre, kommunikasjonssjef i Hudd viser frem Hudd-appen
Jonas Floberg Åkre, kommunikasjonssjef i Hudd viser frem Hudd-appen

Aldersgrensen er ikke problemet – det er forretningsmodellen

– Det er ikke aldersgrensen i seg selv som er utfordringen, men forretningsmodellen bak de store plattformene. Når sosiale medier er bygget for å fange oppmerksomheten vår gjennom manipulerende algoritmer og datamisbruk, vil barn alltid være sårbare, sier Jonas Floberg Åkre, kommunikasjonssjef i Hudd.

Hudd ble lansert med frivillig 15-årsgrense og BankID/Vipps-verifisering fra dag én. Plattformen selger ikke persondata, har ingen algoritmer som styrer innhold, og bruker ikke brukernes innhold til KI-trening.

– Når voksne og barn i dag må velge mellom overvåking eller betaling for å slippe reklame, er det åpenbart at noe har gått galt. Vi trenger et skifte – bort fra høyrisiko-plattformene og mot fellesskap bygget på tillit, sier Åkre.

Algoritmer styrer oppmerksomheten – ikke det som betyr mest

Algoritmer kan være fine for underholdning. Men når de avgjør hva du får se av venner, familie, kommunen, foreldregruppa eller trenerne – da blir det et problem.

De fremhever innholdet som skaper mest engasjement, ikke det som er viktigst for folk. Resultatet er at vi blir passive, og at oppmerksomheten flyttes fra virkelige fellesskap til virale konflikter.

– Kombinerer du dette med mengden innhold og falske nyheter som nå produseres med kunstig intelligens, får du en farlig cocktail. Den undergraver tilliten til hva vi leser og ser, hvilke kilder vi kan stole på – og gir mest gjennomslag til dem som bruker mest energi på å sjokkere, sier Åkre.

– Er det bra for oss som samfunn? spør han retorisk.

Et lovforslag som må skille mellom risiko

I sitt høringssvar til Barne- og familiedepartementet ber Hudd om at loven skiller tydelig mellom høyrisiko- og lavrisiko-plattformer.

«Når inntektsmodellen er avhengig av barns og voksnes oppmerksomhet, er risikoen betydelig høyere. Loven må også fremme trygge, lavrisiko-alternativer som Hudd», heter det i høringssvaret.

Hudd foreslår at forretningsmodell bør være et sentralt kriterium i vurderingen av risiko, og at det bør åpnes for samarbeid om egne, trygge løsninger for barn og unge.

Hudd skal representere det ekte. Her illustrert med innloggingsskjermen og verifiseringsprosessen

Skandinavisk satsing – Danmark nå, Sverige neste

Samtidig som debatten pågår i Norge, har Hudd lansert i Danmark med integrert verifisering via MitID, den danske BankID-løsningen. Responsen har vært sterk, og neste steg er lansering i Sverige i november.

– Vi ser en tydelig interesse for trygge og reelle alternativer. Nå etablerer vi oss i Danmark og Sverige – og i 2026 blir Hudd en fullverdig nordisk plattform. Vi bygger på verdier som fellesskap, personvern og tillit, sier Åkre.

Trygge digitale fellesskap – bygget i Norge

Hudd har i dag nær 160 000 brukere, 12 000 fellesskap og 11 kommuner, og over 500 lokale foreninger, bedrifter og lag har tatt plattformen i bruk.

Plattformen er utviklet og driftet i Norge – bygget for fellesskap, ikke for klikk.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Følg pressemeldinger fra Hudd

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hudd

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye