Godsalliansen

Statsbudsjettet 2026: Samferdselsbudsjett mangler viktige grep

Del

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 har noen positive elementer, men mangler viktige grep for godstransporten. Særlig alvorlig er manglende kompensasjon til godsselskapene for nedetid på jernbanenettet.

CargoNet

Hovedårsaken til stort underskudd for godstransportørene er høy nedetid i jernbanenettet og mange kansellerte tog. 90 prosent av utgiftene for godsselskapene er faste utgifter som opprettholdes selv om toget blir kansellert på grunn av nedetid i sporet. Alle inntektene forsvinner mens 90 prosent av utgiftene opprettholdes.

- Dette er en systemfeil som er i ferd med å drepe kombitransport på tog i Norge. Vi er nødt til å få tilbake en rettighetsbasert kompensasjonsordning for nedetid på jernbanenettet, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.

Tilskuddsordningen «Godsoverføring fra vei til bane» økes tilsvarende økningen som kom på revidert nasjonalbudsjett i 2025. Det er positivt og bedrer rammebetingelsene for gods på bane. Det er likevel ikke nok til å kompensere for mange store og små brudd på linjene.

- I juli gikk togene omtrent som normalt og da gikk godsselskapene med overskudd. Men det var unntaket. Store og små brudd blir stadig hyppigere, og systemet er ikke innrettet for det. Derfor må en kompensasjonsordning på plass, sier Bakken.

Regjeringen foreslår en økning på én milliard til vedlikehold og fornying av jernbanen. Det er positivt med en økning, men vedlikeholdsetterslepet fortsetter å øke. For å stanse forfallet i jernbanen beregner Nasjonal transportplan at det trengs 8,6 mrd i året i satsing på vedlikehold. Dette budsjettet er 1,1 mrd unna det målet.

- Vi er i en infrastrukturkrise med kontinuerlige brudd på jernbanen. Dette blir forsterket av klimaendringer som fører til mer ekstremvær og nedbør. Veksten i vedlikeholdsetterslepet må stanses i år, sier Bakken.

Regjeringen øker støtten til ordningen «Effektive og miljøvennlige havner» og kommer med en tilsagnsfullmakt på 266 millioner i 2026. Samtidig styrker regjeringen arbeidet med forsyningssikkerhet på tvers av sektorer med 5 millioner.

- Det er positivt med økt satsing på havneinfrastruktur. Havet vil alltid være den ultimate redundansen for forsyningssikkerhet. Selv om andre tilpasninger for ekstremvær, naturkatastrofer og krig er viktig, må vi bygge maritim infrastruktur som kan erstatte vei og jernbane på kort varsel, sier Bakken.

Noe som svekker norsk beredskap, er imidlertid den manglende lønns- og prisjusteringen av tilskuddsordningen for norske sjøfolk.

- Det hjelper ikke å bruke milliarder på materiell og planer, om vi ikke har folk som kan frakte det dit det skal når krisen treffer, avslutter Bakken.

Godsalliansen ber Stortinget ta følgende grep for et styrket samferdselsbudsjett: 

  • 150 mill til kompensasjonsordning for nedetid i jernbanenettet
  • 1,1 mrd i økt satsing på vedlikehold på jernbanen
  • Startfinansiering for nye kryssingsspor på Ofotbanen
  • Lønns- og prisjustering av tilskuddsordningen for norske sjøfolk

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: LO Media
Last ned bilde

Om Godsalliansen

Godsalliansen er en sammenslutning av 14 nasjonale aktører innen jernbane-, sjø- og veitransport som arbeider for en mer bærekraftig transportpolitikk. 

Følg pressemeldinger fra Godsalliansen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Godsalliansen

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye