– Regjeringens moms-hastverk er uansvarlig

Del

– Regjeringen foreslår at flertallet av elbilene om litt over ett år skal ha 125 000 kr mer i avgift enn i dag. Det er større avgiftsøkning enn fossilbiler noen gang har fått, og forferdelig dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

FRYKTER ØKT FOSSILBILSALG: Christina Bu frykter at regjeringens forslag gjør at flere vil kjøpe fossilbil. Foto: Erik M. Sundt/Elbilforeningen
FRYKTER ØKT FOSSILBILSALG: Christina Bu frykter at regjeringens forslag gjør at flere vil kjøpe fossilbil. Foto: Erik M. Sundt/Elbilforeningen

I statsbudsjettet foreslår regjeringen store endringer i elbilmomsen. Om det vedtas vil flertallet av elbilene få 50 000 kroner i økt avgift allerede fra januar, og deretter 75 000 kroner ekstra i 2027, totalt 125 000 kroner per bil.

– Det er et uansvarlig forslag som vil merkes på lommeboka til alle som trenger bil. Dette vil også øke bruktbilprisene, og merkes på lommeboka til helt vanlige familier som trenger bil i hverdagen og ønsker å gjøre et miljøvalg, sier Bu.

Elbilforeningen frykter fossilbil-comeback

Elbilforeningens generalsekretær er svært bekymret for dette hastverket. Etter flere tiår med en visjonær satsing settes suksessen i spill.

– Bilmarkedet er ekstremt følsomt for avgiftsendringer. Brå og store endringer gjør meg bekymret for at flere igjen vil velge fossilbil, og jeg tror alle er enige i at vi ikke vil tilbake dit, sier Bu. 

7 av 10 kjører fortsatt fossilbil - klimajobben er ikke over

Bu minner om at sju av ti fossilbiler fortsatt kjører fossilbil.

– Skal vi få til klimakutt som monner må Stortinget i den kommende perioden sikre at også disse får muligheten til å bytte til elbil, sier Bu og fortsetter:

Selv om vi har kommet langt, så må vi huske at dette er en fersk suksess. Det er først nå at folk i distriktene virkelig har begynt å kjøpe elbil, og man må ikke lure seg selv til å tro at elbilsalget går av seg selv.

Elbilforeningen har i stedet foreslått å senke grensen for toppmoms med 100.000 kroner om gangen, og bedt om at momsendringer må varsles i god tid. Bu peker på at hele det norske bilsalget nå er elbiler, og elbiler er dyrere i produksjon enn fossilbiler.

– Elbiler må også betale full moms på sikt, men for å være sikre på å bevare suksessen, må vi ikke drive med sjansespill, sier Bu.

Dette blir vanskelig for de som har bestilt ny bil

De som har bestilt ny bil med levering etter nyttår risikerer nå å få en mye dyrere bil enn de har bestilt.

– Vi og bilbransjen har hele tiden bedt regjeringen gjøre dette gradvis og forutsigbar. Vi er skuffet på vegne av forbrukerne. 

Nøkkelord

Kontakter

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye