Norsk elbilforening

–Vi tåler ikke momsendring på elbil fra januar

Del

Før statsbudsjettet legges fram onsdag, spekuleres det i om det kommer mer moms på elbil allerede fra starten av 2026.

– Det kommer ikke til å skje, både håper og tror generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

–Selv om nybilsalget er skyhøyt, er kun 30 prosent av bilparken elbiler.  7 av 10 kjører fortsatt rundt i en fossilbil. Stortinget må i den kommende perioden sikre at også disse får muligheten til å bytte til elbil.
–Selv om nybilsalget er skyhøyt, er kun 30 prosent av bilparken elbiler. 7 av 10 kjører fortsatt rundt i en fossilbil. Stortinget må i den kommende perioden sikre at også disse får muligheten til å bytte til elbil. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

– Innfasing av mer moms på elbil allerede fra første januar 2026, vil være uklokt og noe vi advarer mot, sier Bu.

Elbilforeningen har i lang tid bedt om at endring i elbilmoms må varsles i god tid for å sikre forbrukere som ønsker å bestille nullutslippsbiler forutsigbarhet.

– Dersom regjeringen mener at elbilene er modne for mer moms nå, burde de fulgt vårt råd og varslet det allerede i revidert statsbudsjett i mai. Det gjorde de ikke, og derfor forventer vi stabilitet i elbilpolitikken på onsdag.

Selv om nybilsalget er skyhøyt, er kun 30 prosent av bilparken elbiler.

– 7 av 10 kjører fortsatt rundt i en fossilbil. Stortinget må i den kommende perioden sikre at også disse får muligheten til å bytte til elbil.

Vi risikerer å reversere elbilsuksessen

Stortinget vedtok et mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025 - et ambisiøst mål som Elbilforeningen har heiet på og støttet opp om med å foreslå viktige virkemidler.

– Det at vi i september kunne kvittere for en markedsandel for nybilsalget på 98,3 prosent, er helt fantastisk og viser at 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg var oppnåelig. Men det hadde ikke vært mulig uten kraftige økonomiske virkemidler, sier Bu.

Momsfritaket for biler som koster mindre enn 500 000 har vært det mest kraftfulle virkemiddelet, og sammen med fravær av engangsavgift og rabatt i bomringen har elbil vært lønnsomt både i kjøp og bruk. Nå advarer Christina Bu mot å ta for gitt at utviklingen vil fortsette.

– Dersom vi nå kvitterer ut nybilsalg-seieren ved å fjerne for mange fordeler på en gang, risikerer vi at det vi har oppnådd blir reversert. Det vil ødelegge for en klimagevinst i årene framover. Elbilpoltikk er effektiv klimapolitikk. Husk at vi allerede har kuttet klimagassutslippene fra personbilene med 40 prosent, sier Bu.  

Elbilforeningen har lenge tatt til orde for at en innfasing av mer moms på elbil må varsles i god tid og skje gradvis. Elbilforeningen ønsker at toppmomsmodellen bevares. Samtidig må Stortinget sørge for at fossilbilene er dyrere enn elbilene.

– Selv om vi har nådd målet for nybilsalget, er vi ikke i mål med elbilpolitikken, det må vi minne både regjeringen og Stortinget om, sier generalsekretær Christina Bu.

Nøkkelord

Kontakter

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye