Matpress gjør mange unge stresset
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.

Fire av ti sier at de får dårlig samvittighet fordi de ikke spiser så sunt som de ønsker, og blant jenter på videregående gjelder det hele to av tre. Tre av ti føler seg mislykket fordi de ikke klarer å spise like sunt som influensere de følger.
– Mat skal gi energi, ikke uro. Når så mange unge forteller at de føler seg stresset og utilstrekkelige, må vi ta det på alvor, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Undersøkelsen viser også at presset får konkrete utslag. Over en tredel av jentene på videregående (36 %) sier at de noen ganger går sultne fordi de ikke ønsker å spise for mye.
– Det er et alvorlig tegn på at kroppspresset har gått for langt. Vi må hjelpe ungdom å finne tilbake til trygghet og balanse i hverdagsmaten, sier Berg Hauge.
Fra inspirasjon til press
Ungdom møter daglig et massivt trykk av råd og trender på TikTok og Instagram – fra «That Girl»-idealet til «What I eat in a day»-videoer.
– Mange prøver å gjøre alt riktig – spise sunt, trene, sove nok – men sitter likevel igjen med følelsen av å feile. Det sier mye om hvor krevende det er å være ung i dag, sier Berg Hauge.
Hun mener sosiale medier har gjort maten til en prestasjon snarere enn en glede. – For mange handler det ikke lenger om helse, men om å ligne på et ideal som ikke finnes i virkeligheten. Når maten blir et mål på mestring, mister vi både tryggheten og roen rundt måltidene.
Mat skal være enkelt
Undersøkelsen løftes fram i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober, som i år handler om å tåle press og forventninger.
– Vi ønsker å minne både ungdom og voksne om at hverdagsmaten er god nok. Grovbrød med ost, melk, frukt og grønnsaker er enkelt, sunt og trygt. Det trenger ikke være så komplisert, sier Berg Hauge.
Hun legger til at måltidene også kan være et pusterom: – Når maten gir ro og trygghet, styrker det både den fysiske og psykiske helsen.
Fakta om undersøkelsen
• Gjennomført av Norstat i mai 2025 for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK)
• 920 ungdommer mellom 13 og 19 år deltok
• 43 % får dårlig samvittighet fordi de ikke spiser sunt nok
• 64 % av jentene på videregående får dårlig samvittighet
• 30 % føler seg mislykket fordi de ikke spiser like sunt som influensere
• 36 % av jentene på videregående går noen ganger sultne fordi de ikke ønsker å spise for mye
• 37 % sier at alt fokuset på «riktig mat» gjør at de mister matgleden
• 48 % blir forvirret av kostholdsråd i sosiale medier
Kilde: Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK)
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom