NHO Mat og Drikke ber ESA vurdere om markedsføringsforbud er EØS-stridig
EFTAs overvåkningsorgan (ESA) har tidligere påpekt at markedsføringsforbudet av en rekke mat- og drikkevarer rettet mot barn kan være for inngripende. Nå ber NHO Mat og Drikke overvåkningsorganet om en avklaring.

– Forskriften er utydelig, vanskelig å forstå, og gir for store rom for tolkninger. Det er ikke akseptabelt når bedrifter risikerer store bøter og omdømmeskade hvis de trår feil. Samtidig er det tvil om forskriften er i tråd med EØS-avtalen, og det ber vi nå ESA avklare, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
I april innførte regjeringen «Forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn». Forskriften forbyr markedsføring av en rekke mat- og drikkevarer rettet mot barn helt opp til 18 år.
– NHO Mat og Drikke er helt enig med regjeringen i at barn skal beskyttes mot unødvendig markedsføring. Derfor etablerte også næringslivet etter dialog med daværende helseminister Jonas Gahr Støre selvreguleringsordningen Matbransjens faglige utvalg (MFU) i 2013 for å begrense markedsføring mot barn, sier Brubakk.
Justisdepartementet har satt spørsmålstegn ved 18-årsgrensen
Allerede under høringen påpekte blant annet Justis- og beredskapsdepartementet at en 18-årsgrense også vil kunne ramme markedsføring mot voksne, og dermed kan være i strid med avtalen. EØS-avtalen forutsetter at det skal være fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft.
– Regjeringen har valgt å lage et regelverk som er mye mer inngripende enn nødvendig, og det skrev også Justisdepartementet i sin høringsuttalelse. Aldersgrensen er både unaturlig og urimelig, og harmonerer dårlig med andre aldersgrenser, blant annet knyttet til helserettigheter og sosiale medier, sier Brubakk.
Rammer kun norske aktører
Forskriften er også kritisert for ikke å ta hensyn til at moderne markedsføring i stor grad skjer på sosiale medier, der norske og internasjonale aktører konkurrerer side om side.
– Forskriften rammer i praksis kun norske virksomheter, mens utenlandske aktører kan fortsette som før. Dette er åpenbart konkurransevridende og negativt for norske aktører, sier Brubakk.
Kontakter
Anders GerhardsenSenior kommunikasjonsrådgiverNHO Mat og Drikke
Tel:99277056anders.gerhardsen@nhomd.noNHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Generasjonsskifte truer norsk matberedskap22.8.2025 08:37:32 CEST | Pressemelding
Matbransjen står foran et omfattende generasjonsskifte, men altfor få unge velger utdanning i matproduksjon til å fylle tomrommet. Det truer norsk matberedskap, advarer Bondelaget, NNN og NHO Mat og Drikke.
Grensehandelen fortsetter å vokse – nær en milliard i måneden12.8.2025 08:10:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn bruker i snitt en knapp milliard kroner på grensehandel hver måned. NHO Mat og Drikke fatter ikke hvorfor myndighetene ikke gjør noe for å bremse utviklingen.
-Handlingslammelse gir fortsatt vekst i grensehandelen13.5.2025 08:33:43 CEST | Pressemelding
-Hvordan regjeringen trodde den kunne klare å redusere grensehandelen uten å løfte en finger, er uforståelig. Hurdalsplattformens løfte om å sette inn tiltak for å redusere grensehandelen er ikke fulgt opp. Resultatet ser vi nå i form av stadig økende grensehandel, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
Markedsføringsforbud: -Vestre roter det til25.4.2025 15:58:26 CEST | Pressemelding
-Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre kunne valgt å bygge videre på at det er bred enighet om at barn skal ha god beskyttelse mot markedsføring. Istedenfor har han valgt å innføre en inngripende, uklar og forvirrende regulering, som kombinert med en trussel om høye gebyrer, i realiteten vil fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke om regjeringens nye markedsføringsforbud.
-Unnlatelsenes pris11.2.2025 08:12:12 CET | Pressemelding
-Tapt omsetning og skatteinntekter på norsk side av grensen er prisen å betale for at regjeringen har unnlatt å følge opp egne lovnader i Hurdalsplattformen, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke i en kommentar til de nye grensehandelstallene som SSB la frem tirsdag 11. februar.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom