Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.

– Coop er eid av kundene, og det er naturlig at vi engasjerer oss i saker som berører svært mange. Kreft er dessverre en sykdom de fleste vil møte i løpet av livet, enten som pasient eller pårørende. Derfor er støtten til kreftsaken og Rosa sløyfe noe av det viktigste vi gjør. Den sterke responsen fra kundene hvert eneste år viser hvor mye dette engasjementet betyr, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
I oktober kan Coops kunder støtte aksjonen på flere måter: gjennom kjøp av frukt, grønt og utvalgte hygiene- og vaskeprodukter, kjøp av årets Rosa sløyfe-sløyfe samt ved frivillige donasjoner i Coop-appen. For å skape ekstra oppmerksomhet endrer Coop også sin velkjente logo på Karl Johan der de rosa O-ene alene står igjen som et tydelig symbol på støtten til brystkreftsaken.
– Med de rosa O-ene på Karl Johan ønsker vi å lyse opp Oslo med et viktig budskap. Logoendringen er et symbol på vår støtte til Rosa sløyfe og en synlig påminnelse om hvor viktig det er å sjekke seg, sier Engedal.
Et annet høydepunkt i oktober er Rosa sløyfe-løpet, hvor tusenvis av kunder, medlemmer og ansatte deltar.
– Rosa sløyfe-løpet har blitt en viktig markering, og jeg er glad for at så mange ansatte og medlemmer velger å delta hvert år. At vi sammen kan bidra til økt oppmerksomhet rundt brystkreftsaken, samtidig som vi støtter med betydelige donasjoner, er vi veldig stolte av, sier Engedal.
Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, som sammen står bak Rosa sløyfe-aksjonen, roser innsatsen.
– Vi er veldig takknemlige for at Coop engasjerer både kunder og ansatte i Rosa sløyfe. Deres støtte gjør at vi kan forske mer på brystkreft og hjelpe flere kvinner tilbake til hverdagen, sier Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen.
I fjor ble over 16 millioner kroner ble samlet inn av Coop sammen med kundene. Det er nesten tre millioner mer enn året før og det største bidraget en samarbeidspartner har gitt i aksjonens historie.
- Sammen med kundene sikter vi mot å slå fjorårets rekord. Hvert bidrag, stort eller lite, utgjør en forskjell, avslutter Engedal.
Slik kan du støtte Rosa sløyfe-aksjonen i Coops butikker:
- Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor donerer Coop i oktober én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker til Rosa sløyfe-aksjonen. Nesten en tredjedel av fjorårets donasjon kom fra kunder som handlet frukt og grønnsaker
- 2,50 kr av hvert solgte produkt fra Dr.Greve, Lano, Omo, Jif, Comfort, Sunsilk, Define, Lypsyl og Zalo doneres til Rosa sløyfe-aksjonen
- Rosa sløyfe sin egen designsløyfe selges for 150 kroner, hvor hele beløpet går uavkortet til aksjonen
- I utvalgte butikker selges Coops rosa handlenett med gjenbruksbonus, der 15 kroner går til Rosa sløyfe-aksjonen for hvert solgte handlenett
- Kunder kan også velge å støtte saken med et valgfritt beløp i Coop-appen
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
Tilbakekaller Lakseloin5.9.2025 21:26:36 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Lakseloin 300g etter funn av listeria. Siden listeria kan medføre helsefare, særlig når produktet spises rått, kaller vi tilbake varen. Produktet er fjernet fra butikk. Kunder som har kjøpt produktet bes om å kaste det eller levere det tilbake til butikk og få pengene tilbake.
Extra lanserer nytt middagskonsept – vil utfordre takeaway-aktørene1.9.2025 12:30:34 CEST | Pressemelding
I dag lanserer Extra sitt nye konsept Middagsdisken, som rulles ut i samtlige butikker over hele landet. Konseptet skal gjøre det enklere for nordmenn å svare på det evige spørsmålet: «Hva skal vi ha til middag?» – med ferdige oppskrifter, råvarer og gode tilbud samlet på ett sted i butikken.
Coop skuffet over Konkurranseklagenemndas vedtak21.8.2025 09:10:56 CEST | Pressemelding
Coop Norge SA er skuffet over at Konkurranseklagenemnda fatter vedtak om brudd på konkurranseloven i prisjegersaken.
Kraftig vekst i salg av beredskapsprodukter hos Obs12.8.2025 08:31:34 CEST | Pressemelding
Stadig flere nordmenn har tatt grep for å sikre seg i en uforutsigbar tid. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom