Extra tok grep: Så eksploderte salget
Norske middagsklassikere slår an hos Extra – salget eksploderer i «Middagsdisken».

Dagligvarekjeden Extra registrerer en kraftig økning i salget av tradisjonelle norske middagsretter etter lanseringen av sitt nye konsept Middagsdisken. Konseptet, som ble rullet ut i alle butikker tidligere i høst, har som mål å gjøre det enklere for forbrukerne å sette sammen et fullverdig middagstilbud – til lav pris og med god kvalitet.
I løpet av de to første ukene i oktober ble det solgt over 87 tonn poteter, 22 tonn Tine lettrømme, 2,9 tonn Gilde kjøttkaker og 2,7 tonn Rørvik fiskeboller i Extra-butikkene. Også grønnsaker som løk og epler har fått et solid løft. Totalt ble det solgt 122 tonn varer som inngår i eller er assosiert med Middagsdisken i perioden. 
Dette viser at norske klassikere virkelig treffer hos kundene, akkurat slik søketrendene på Google viser for matretter her i landet. Når høsten setter inn, vender nordmenn tilbake til det kjente og kjære: søk etter fårikål har økt med hele 1700 prosent den siste måneden, og også potet, lam og kål topper listene.
- Det samme ser vi i butikk – folk vil ha ekte, norsk husmannskost med råvarer i sesong. Samtidig viser trenden at mange kombinerer tradisjon og inspirasjon, der kjøttkaker og fiskeboller deler plass med gryter og retter fra kontinentet. Det er veldig gledelig å se at norske tradisjoner står så sterkt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra. 
– Middagsdisken ble utviklet nettopp for å gjøre hverdagsmiddagen enklere, og at det er nettopp potet, kjøttkaker og fiskeboller som vokser så mye, viser at vi treffer en etterspørsel etter det trygge og kjente, sier han videre.
Jensen fortsetter: 
– Vi vet at mange vurderer takeaway og ferdigmat fordi hverdagen er travel. Med Middagsdisken ønsker vi å tilby et konkurransedyktig alternativ der man får ferdige løp – råvarer, oppskrift og gode priser – slik at man kan velge «hjemmelaget» med ett besøk i butikken. Tallene bekrefter at dette fungerer.
Konseptet Middagsdisken har vært en viktig satsing for Extra, og veksten i salget av klassiske middager er et tydelig signal om at kjeden lykkes med å engasjere kundene på en ny måte.
Fakta om Middagsdisken hos Extra
- Gir kundene ferdige løp for middag: oppskrift, råvarer og «alt på ett sted» i butikk.
 - Rullet ut i alle Extra-butikker over hele landet.
 - Fokuserer på prisgunstige løsninger for hverdagsmiddagen, med kjedens kjennetegn: «Gjør det billig!»
 - Økende etterspørsel etter norske klassikere viser at kjeden treffer både pris- og preferansebildet.
 - Konseptet rullerer og fra og med uke 45 er det oppskrifter på hverdagsmat fra Ole Sirnes som gjelder.
 
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noKristin Estil JacobsenKommunikasjonsrådgiver i Coop Norge
Tel:91719854kristin.estil.jacobsen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Trender i brusmarkedet: Koffeinfritt og naturlige alternativer på fremmarsj3.11.2025 17:16:03 CET | Pressemelding
Forbrukere blir stadig mer bevisste på hva de drikker, og koffeinfri brus og naturlige ingredienser øker i popularitet. Interessen for mer naturlige alternativer kan til tider konkurrere med sukkerfrie brusvarianter, som ellers dominerer markedet.
Tilbakekaller Coop dressing creme fraiche31.10.2025 13:52:21 CET | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop dressing creme fraiche 415 g. etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom