Coop Norge

Extra tok grep: Så eksploderte salget

Del

Norske middagsklassikere slår an hos Extra – salget eksploderer i «Middagsdisken».

Norske klassikere har slått an i Middagsdisken hos Extra
Norske klassikere har slått an i Middagsdisken hos Extra

Dagligvarekjeden Extra registrerer en kraftig økning i salget av tradisjonelle norske middagsretter etter lanseringen av sitt nye konsept Middagsdisken. Konseptet, som ble rullet ut i alle butikker tidligere i høst, har som mål å gjøre det enklere for forbrukerne å sette sammen et fullverdig middagstilbud – til lav pris og med god kvalitet.

I løpet av de to første ukene i oktober ble det solgt over 87 tonn poteter, 22 tonn Tine lettrømme, 2,9 tonn Gilde kjøttkaker og 2,7 tonn Rørvik fiskeboller i Extra-butikkene. Også grønnsaker som løk og epler har fått et solid løft. Totalt ble det solgt 122 tonn varer som inngår i eller er assosiert med Middagsdisken i perioden.

Dette viser at norske klassikere virkelig treffer hos kundene, akkurat slik søketrendene på Google viser for matretter her i landet. Når høsten setter inn, vender nordmenn tilbake til det kjente og kjære: søk etter fårikål har økt med hele 1700 prosent den siste måneden, og også potet, lam og kål topper listene.

- Det samme ser vi i butikk – folk vil ha ekte, norsk husmannskost med råvarer i sesong. Samtidig viser trenden at mange kombinerer tradisjon og inspirasjon, der kjøttkaker og fiskeboller deler plass med gryter og retter fra kontinentet. Det er veldig gledelig å se at norske tradisjoner står så sterkt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.

– Middagsdisken ble utviklet nettopp for å gjøre hverdagsmiddagen enklere, og at det er nettopp potet, kjøttkaker og fiskeboller som vokser så mye, viser at vi treffer en etterspørsel etter det trygge og kjente, sier han videre.

Jensen fortsetter:

– Vi vet at mange vurderer takeaway og ferdigmat fordi hverdagen er travel. Med Middagsdisken ønsker vi å tilby et konkurransedyktig alternativ der man får ferdige løp – råvarer, oppskrift og gode priser – slik at man kan velge «hjemmelaget» med ett besøk i butikken. Tallene bekrefter at dette fungerer.

Konseptet Middagsdisken har vært en viktig satsing for Extra, og veksten i salget av klassiske middager er et tydelig signal om at kjeden lykkes med å engasjere kundene på en ny måte.

Fakta om Middagsdisken hos Extra

  • Gir kundene ferdige løp for middag: oppskrift, råvarer og «alt på ett sted» i butikk.
  • Rullet ut i alle Extra-butikker over hele landet.
  • Fokuserer på prisgunstige løsninger for hverdagsmiddagen, med kjedens kjennetegn: «Gjør det billig!»
  • Økende etterspørsel etter norske klassikere viser at kjeden treffer både pris- og preferansebildet.
  • Konseptet rullerer og fra og med uke 45 er det oppskrifter på hverdagsmat fra Ole Sirnes som gjelder.

Kontakter

Bilder

Håvard Jensen er kjededirektør i Extra
Håvard Jensen er kjededirektør i Extra
Foto: Espen Solli
Last ned bilde

Om Coop

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye