Trender i brusmarkedet: Koffeinfritt og naturlige alternativer på fremmarsj
Forbrukere blir stadig mer bevisste på hva de drikker, og koffeinfri brus og naturlige ingredienser øker i popularitet. Interessen for mer naturlige alternativer kan til tider konkurrere med sukkerfrie brusvarianter, som ellers dominerer markedet.

Kundeinnsikt fra Extra viser at stadig flere kunder og medlemmer velger naturlige og koffeinfrie alternativer når de kjøper brus. Forbrukerne ser etter brus som ikke bare smaker godt, men som også passer med en mer bevisst livsstil.
– Vi ser tydelig at kundene ønsker mer enn bare sukkerfri brus. Naturlige ingredienser og koffeinfrie alternativer blir stadig viktigere for mange, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
Likevel er det sukkerfri brus som troner øverst på salgslistene, og står for nesten 70 prosent av brussalget i Extra.
– Denne trenden har holdt seg stabil over flere år. Selv med stadig bedre sukkerfrie alternativer når det gjelder smak, virker det som at de resterende 30 prosentene ikke ønsker å bytte til sukkerfritt, sier Jensen.
Det snakkes mye om råvarebasert kosthold fremfor ultraprosessert mat, og dette påvirker også brusvalgene.
– For noen forbrukere er det viktigere å velge drikke med rene ingredienser, selv om det betyr sukker og kalorier, fremfor kunstige tilsetningsstoffer i sukkerfrie alternativer, sier Jensen.
Også koffeinredusering spiller en stor rolle, spesielt blant yngre forbrukere.
– Det økende helsefokuset på å begrense koffeininntak, særlig etter bestemte klokkeslett, gjør at flere kutter ned eller slutter med koffeinholdig brus. Koffeinfri brus fra Cola vokser derfor oppsiktsvekkende raskt, sier Jensen.
Kampanje gjør brus hos Extra like rimelig som i Sverige
I uke 45 gjennomfører Extra en kampanje med 50 prosent medlemsrabatt på alle 0,5 liters produkter fra Ringnes og Coca-Cola.
– Med disse prisene er det vel så billig å kjøpe brus hos Extra som å dra til Sverige. Det kommer til å gi et kraftig løft i salget når skal vi treffe alle segmenter samtidig. Når prisbarrieren fjernes, er det naturlig at enda flere tester nye varianter. Kanskje noen finner en koffeinfri favoritt, sier Jensen.
Kontakter
Presse(kun pressehenvendelser, ikke sms)
Tel:915 10 727presse@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Coop dressing creme fraiche31.10.2025 13:52:21 CET | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop dressing creme fraiche 415 g. etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom