Medaljefest for Coop under NM i kjøttprodukter
Coops egne merkevarer hevdet seg nok en gang sterkt under kjøttbransjens NM-kåring 12. november, og stakk av med totalt 15 medaljer.

– Dette er fantastisk moro, og skikkelig motivasjonsboost for alle i Coop og Fatland. Konkurransen er hard med 550 påmeldte produkter, så dette er en bekreftelse på at vi utvikler kvalitetsprodukter med kjøtt fra norske bønder, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
NM i kjøttprodukter er en konkurranse som arrangeres årlig av Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund. Hvert annet år er det fokus på henholdsvis grill- og julemat, og denne gang var det julemat og pålegg som skulle hedres under konkurransen som ble avholdt på Ambassaden i Oslo.
Coop vant tre gullmedaljer, ni sølvmedaljer og tre bronsemedaljer. Produktene som stakk av med gull var Coop Lutefiskbacon, Henriettes Pinnebog urøkt og Coop Pinnekjøtt urøkt.
– NM i kjøttprodukter er bransjens viktigste arena for faglig tilbakemelding og kvalitetsvurdering. Produktene som oppnår gullkvalitet representerer det beste innen norsk kjøttproduksjon, sier Svein-Erik Eide, kommunikasjonsansvarlig i KLF.
Tradisjonsmat fra Jæren og Ølen til topps
Fatland er Coops hovedleverandør av kjøttprodukter, og en stor andel av produktene deres selges under Coops egne merkevarer. Coop Lutefiskbacon produseres ved Fatlands anlegg i Ølen, mens både Coop Pinnekjøtt urøkt og Henriettes Pinnebog urøkt produseres på anlegget på Jæren.
– Dette er en stor anerkjennelse for våre tilsatte. Hver medalje er et resultat av godt håndverk, erfaring og nøyaktighet i hele produksjonen. Vi legger mye arbeid i å levere trygg og god mat, og det er motiverende å se produktene våre hevde seg i en så tøff konkurranse, sier konsernsjef i Fatland Vidar Fatland.
Fatland løfter også fram betydningen av råvarene.
– Vi vil takke norske bønder for råvarene vi jobber med hver dag. Kvaliteten begynner på gården, og uten et sterkt norsk landbruk kunne vi ikke laget disse produktene.
Konkurranse med lange tradisjoner
Kjøttbransjen har arrangert NM siden 1994. I år var det 550 kjøttprodukter fra 64 bedrifter som kjempet om medaljer. Det er en prestisjefylt konkurranse, hvor en jury bestående av 26 erfarne fagfolk vurderer hvert enkelt produkt etter kriterier som råvare, utseende, lukt, smak og konsistens.
– Konkurransen er med på å løfte nivået på norske kjøttprodukter, og bygger stolthet hos oss i Coop, og ute hos produsenter og leverandører. Nå ser vi frem til at julematsesongen skyter fart, og håper kunder og medlemmer lar seg inspirere av vårt solide utvalg av julemat i høy kvalitet, avslutter Brudvik.
Dette er prisene Coop mottok under NM i kjøttprodukter:
Gullmedalje:
- Coop Lutefiskbacon 400 g
- Henriettes Pinnebog urøkt
- Coop pinnekjøtt urøkt
Sølvmedalje:
- Coop Vossakorv 300 g
- Coop Skinkestek 150 g
- Coop Skinkestek 100 g
- Smak Ardennepatè 175 g
- Coop Sylte Rund 800 g
- Smak Ribberull 80 g
- Coop Italienske kjøttboller 360 g
- Smak Medisterkaker 400 g
- Henriettes pinnekjøtt urøkt
Bronsemedalje:
- Coop Jalapeñoskinke 100 g
- Coop Kokt skinke 100g
- Coop Rå Italienske kjøttboller
Kontakter
Presse(kun pressehenvendelser, ikke sms)
Tel:915 10 727presse@coop.noBilder


Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Britts brune pinner 220 gram7.11.2025 18:51:03 CET | Pressemelding
Goman tilbakekaller Britts brune pinner solgt i Coop sine butikker. Årsaken er at produktet inneholder mandler, mens det på ingredienslisten til produkter kun står «kan inneholde spor av nøtter».
Coop og kundene samlet inn rekordbeløp til Rosa sløyfe-aksjonen7.11.2025 10:29:54 CET | Pressemelding
For 19. år på rad har Coop og kundene engasjert seg i kampen mot brystkreft – og i år ble det ny rekord. Hele 16,7 millioner kroner er samlet inn til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er det høyeste beløpet Coop noen gang har bidratt med, og en økning fra fjorårets rekord på 16,1 millioner.
Coop trapper opp innfasingen av sakterevoksende kylling5.11.2025 13:30:24 CET | Pressemelding
Kylling- og eggprodusenten Den Stolte Hane er i full gang med omlegging til en kyllingrase som vokser saktere. Coop samarbeider nå med flere leverandører rundt innfasing av saktere voksende kylling.
Extra tok grep: Så eksploderte salget4.11.2025 10:34:45 CET | Pressemelding
Norske middagsklassikere slår an hos Extra – salget eksploderer i «Middagsdisken».
Trender i brusmarkedet: Koffeinfritt og naturlige alternativer på fremmarsj3.11.2025 17:16:03 CET | Pressemelding
Forbrukere blir stadig mer bevisste på hva de drikker, og koffeinfri brus og naturlige ingredienser øker i popularitet. Interessen for mer naturlige alternativer kan til tider konkurrere med sukkerfrie brusvarianter, som ellers dominerer markedet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom