Norske kommuner flytter til Hudd
Viktig informasjon og nyheter fra norske kommuner drukner i sosiale medier. På Hudd får de endelig plass – trygt, oversiktlig og uten algoritmer. Stadig flere kommuner tar nå i bruk den norske plattformen, og KLP er med som en av de første annonsørene.

Kommunenes nye møteplass
Flere norske kommuner har de siste månedene tatt i bruk Hudd – en norsk sosial plattform bygget for lokalsamfunn, frivillighet og idrett. Plattformen er gratis for kommuner, idretten og frivilligheten, og alle brukere er ekte mennesker verifisert med BankID eller Vipps.
– Vi har lenge kjent på en bismak ved å bruke de globale sosiale mediene til å kommunisere med innbyggerne våre. Derfor er vi på jakt etter trygge og forutsigbare kanaler der informasjonen fra kommunen kommer frem til mottakerne uten forstyrrelser. Vi tror vi kan nå en del av innbyggerne våre på Hudd, og er nysgjerrige på å teste ut hvilke muligheter som finnes der, sier kommunikasjonssjef Tove Sæther Hagland i Sandnes kommune.
– I vår tid er det ikke lenger en selvfølge at en profil representerer et ekte menneske. På de store amerikanske og kinesiske plattformene møter vi både KI-genererte profiler og systematisk desinformasjon. På Hudd er det annerledes – her er alle brukere reelle personer, bekreftet gjennom BankID eller Vipps, forteller kommunikasjonsansvarlig i Nesodden kommune, Karianne Muldal Erlandsen.
Støtter norske løsninger
KLP som eies av norske kommuner og helseforetak ønsker å bidra til at viktige digitale møteplasser utvikles på norske premisser.
– Norge er bygd på tillit, og tillit krever gode møteplasser – også digitalt. Vi har stor tro på at en kanal utviklet med personvern og transparens i fokus, og et mål om å koble mennesker lokalt, kan spille en viktig rolle i å styrke dialogen mellom innbyggerne og de offentlige institusjonene, sier Pia Fiskvik Karfjell, markedsdirektør i KLP.
Flere kommuner i gang
Kommuner som allerede er på eller i oppstart på Hudd inkluderer:
Bærum, Fredrikstad, Sandnes, Nordre Follo, Larvik, Arendal, Nesodden, Hammerfest – Hámmerfeasta, Volda, Lyngen og Giske.

Nøkkelord
Kontakter
Jonas Floberg ÅkreCCOHudd AS
Ansvarlig for PR og kommunikasjon
Bilder




Lenker
Fakta om Hudd:
Fakta om Hudd
-
Kun ekte brukere – alle verifisert med BankID eller Vipps.
-
Ingen salg av persondata.
-
Ingen algoritmer – innholdet kommer kronologisk og basert på innholdet du selv velger
-
Gratis for kommuner, idretten og frivilligheten.
-
Over 150 000 verifiserte brukere i hele Norge.
-
Over 400 kommuner, bedrifter, foreninger og organisasjoner er allerede på plattformen.
-
Mer enn 11 000 grupper opprettet for idrett, foreldre, kultur og nabolag.
-
Trygg aldersgrense 15 år.
Følg pressemeldinger fra Hudd
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hudd
Hudd støtter Støres nordiske initiativ29.10.2025 09:53:32 CET | Pressemelding
Norske Hudd støtter Støres ønske om et nordisk løft for tryggere sosiale medier – og lanserer nå i Danmark, med Sverige som neste stopp i november. Med straks 160 000 brukere i Norge viser Hudd at sosiale medier kan bygges på nordiske verdier: mindre støy, mer fellesskap – uten en forretningsmodell hvor man overvåker og selger personlige data.
Hudd: Den virkelige risikoen er algoritmene20.10.2025 13:17:21 CEST | Pressemelding
Etter over 8000 høringssvar om 15-årsgrense på sosiale medier, ber Hudd om at debatten flyttes dit den hører hjemme: til algoritmene og forretningsmodellene bak plattformene.
Aldersgrense på sosiale medier: Et plaster på et mye større sår6.10.2025 14:48:16 CEST | Pressemelding
7. oktober går fristen ut for høringen om lov om aldersgrense for sosiale medier. Hudd, en norsk sosial plattform med over 150 000 brukere, støtter forslaget om 15-års aldersgrense – men advarer mot å tro at alderen alene løser problemet. – Det egentlige problemet er forretningsmodellen bak de store plattformene, sier Jonas Floberg Åkre, CCO i Hudd.
Hudd runder 150 000 brukere – lanserer webversjon og utfordrer Facebook16.9.2025 10:09:31 CEST | Pressemelding
150 000 nordmenn har allerede valgt det norske sosiale mediet Hudd – bygget for ekte mennesker, uten manipulerende algoritmer og som tar personvern på alvor. Nå tar plattformen neste steg med webversjon og internasjonal lansering.
Snapchat og Meta trener KI på innholdet ditt – Hudd lover å aldri gjøre det29.8.2025 13:08:01 CEST | Pressemelding
Etter NRKs sak i dag om at Snapchat trener kunstig intelligens på brukernes innhold uten samtykke, markerer Hudd tydelig avstand. – Vi vil aldri bruke innholdet ditt til KI-trening eller videresalg, sier gründer Eigil Arff Tarjem.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom