Skal drifte elektro i tunnelene i Østfold, Follo og Romerike for 215 millioner
SET Elektro har fått fem nye år med ansvar for at lys, kameraer, pumpestasjoner og sikkerhetssystemene fungerer som de skal i riksvegtunnelene i Østfold og deler av Akershus.

1.september markerte oppstarten for den nye kontrakten som omfatter noen av landets mest trafikkerte og krevende tunnelanlegg.
SET Elektro fikk kontrakten med Statens vegvesen etter å ha levert det laveste tilbudet. Kontraktsbeløpet er på 215 millioner kroner (inkl.mva) for perioden fram til 2030, og det er mulighet for inntil tre års forlengelse.
Omfattende kontrakt
Kontrakten omfatter totalt 15 tunneler: Askimporten, Herland, Eidet, Galteryggen og St.Hansfjellet i Østfold, og Rælingen, Vittenberg, Nøstvedt, Nordby, Vassum, Frogn, Oslofjord, Smiehagen, Mosseporten og Follo i Akershus.
Elektro spiller en stadig viktigere rolle på vegene. I tillegg til lys og ventilasjon, handler det blant annet om at kameraer, nødtelefoner, høyttalere og andre sikkerhetssystemer, variable skilt, pumpestasjoner og aggregatanlegg skal fungere 24 timer i døgnet året rundt.
Lokale arbeidsplasser og utvikling
– SET Elektro har hatt denne kontrakten også i perioden 2020 til 2025, og vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet med dem, sier byggeleder Tore Bjørndal i Statens vegvesen.
Prosjektansvarlig Thomas Haukland Granheim i SET Elektro sier kontrakten er viktig for selskapets videre utvikling innen samferdselssektoren.
– Det betyr at vi kan sikre eksisterende arbeidsplasser, samt ha muligheten til å rekruttere nye lærlinger i samråd med opplæringskontoret. Vi ser også fram til å utvikle nye og innovative løsninger sammen med Statens vegvesen, sier Granheim.
Totalt vil mellom 25 og 30 personer være involvert i arbeidet i kontrakten, inkludert underentreprenører fra flere fagfelt. Dette genererer nye oppdrag for lokale bedrifter og fagspesialister, og bidrar til å styrke lokalt næringsliv og kompetanse.
SET Elektro AS har sitt hovedkontor på Sem utenfor Tønsberg, og arbeider med den aktuelle kontrakten fra kontoret på Ås.
Beredskap og klima
Elektrodrift i tunnel stiller krav til beredskap døgnet rundt hver eneste dag. Totalt har SET 76 varebiler og 23 liftbiler med lastebil til disposisjon for arbeidet i tunnelene. Statens vegvesen stiller krav om nullutslipps kjøretøy der det er mulig, og 36 av varebilene som skal brukes er fossilfrie og to av liftbilene er full-elektriske.
Overgang til LED-belysning i tunneler, er også et viktig tiltak for å få ned CO2-utslippene.
Seriøst arbeidsliv
Det er også satt i verk tiltak for å styrke det seriøse arbeidslivet og kvaliteten. Dette skjer blant annet gjennom et nytt digitalt system som brukes til oppfølging og kontroll av seriøsitet, kompetanse og tilstedeværelse, og som varsler automatisk dersom krav ikke oppfylles. Sentralisert inntakskontroll er innført og skal sikre likebehandling, ryddighet og transparens i virksomhetene.
Omfattende oppgaver
Elektrokontrakten for tunneler på riksvegene i Østfold, Follo og Nedre Romerike dekker drift og vedlikehold av følgende elektriske anlegg:
- 15 tunneler
- 25 pumpestasjoner
- 39 punkter for automatisk trafikkontroll
I tillegg inngår disse anleggene utenfor/i tilknytning til tunnelene:
- 10 varmekabelanlegg
- 124 variable skilt
- 9 bommer
- 32 kameraer
- 2 aggregatanlegg
11 nye kontrakter
Statens vegvesens elektrokontrakt for Østfold, Follo og Nedre Romerike er en av 11 driftskontrakter som trådte i kraft 1. september.
Statens vegvesen markerer rekordsatsing på drift av riksvegene | Statens vegvesen
Fakta om Statens vegvesens driftskontrakter:
- All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Vegdriftskontraktene omfatter løpende ansvar for å holde vegene trygge og framkommelige, og inkluderer blant annet vinterdrift som brøyting og strøing, renhold, trafikkberedskap og enkelt vedlikehold. I tillegg er det i enkelte områder spesialkontrakter for rekkverk, vegmerking og drift av tunneler. Asfaltering og større vedlikeholdsarbeider og utbedringer kommer utenom.
- Elektrokontraktene omfatter veglys og signalanlegg og elektroinstallasjoner som værstasjoner, ventilasjon og sikkerhetssystemer i tunnel.
- Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen ansvar for riksvegene, inkludert europaveger.
- Statens vegvesen har 30 kontrakter for drift av riksveger over hele landet. 28 av dem er rene riksvegkontrakter, mens 2 også omfatter fylkesveg. Antall elektrodriftskontrakter er 19. Se hele oversikten her.
- I tillegg er det i enkelte områder spesialkontrakter for rekkverk, vegmerking og drift av tunneler.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
- Statens vegvesen bruker 6,6 milliarder kroner på løpende drift av riksvegene i 2025.
Nøkkelord
Kontakter
Tore BjørndalStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:94807089tore.bjorndal@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E16 stenger ved Dalseidtunnelen 11. oktober23.9.2025 12:48:43 CEST | Pressemelding
Laurdag 11. oktober blir det støyp av den siste portal-seksjonen på Dalseidtunnelen. Dette betyr at E16 vert stengd frå laurdag kl. 07.00 og fram til søndag 12. oktober kl 12.00.
Brukassene montert på E822.9.2025 16:45:09 CEST | Pressemelding
Alle element på Ramfjordbrua montert uten problemer. Perfekte værforhold, god planlegging og dyktige fagfolk får æren.
Startar asfaltering av rv. 13 Hegerland-Røldalsvannet 24. september22.9.2025 15:07:37 CEST | Pressemelding
Frå onsdag kveld 24. september og i tre netter vil Statens vegvesen stengja rv. 13 på grunn av asfaltering.
Mortavika ferjekai uten strøm natt til onsdag 24. september22.9.2025 09:31:47 CEST | Pressemelding
Hanasand brukes som anløpssted når nettleverandør må koble ut strømmen på Mortavika.
Fare for flom og skred på Nordvestlandet – veier kan bli stengt på kort varsel21.9.2025 15:47:57 CEST | Pressemelding
Mye regn gir flom- og skredfare for deler av Nordvestlandet og Nordfjord i Vestland det neste døgnet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom