Venter vekst i handelen
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.

– Økte kostnader har rammet hele samfunnet de siste årene. Det er derfor ikke overraskende at lønnsomheten faller. Samtidig vet vi at flere av varehandelsbransjene hadde høye marginer under og etter pandemien, sier administrerende direktør i Virke, Bernt G. Apeland.
Han understreker at det er stor variasjon mellom bransjer og kjeder. Mens marginvinneren var tekstil og utstyrsvarer, var også klesbransjen, optikk og smykkeforhandlere blant de mest lønnsomme i fjor, mens sportsforretningene og særlig byggevareforhandlerne opplevde en nedgang i driftsmarginene.
– Folk flest jobber i handels- og tjenestenæringene, og «butikkmedarbeider» er Norges vanligste stillingstittel. I dag står 700 000 utenfor arbeidslivet. Derfor er det avgjørende at vi sikrer fortsatt lønnsomhet og omsetningsvekst i handelsnæringen, slik at virksomhetenes sysselsettingsevne opprettholdes, sier han.
Bedrede utsikter
Apeland peker på at Virkes prognoser for detaljhandelen indikerer en omsetningsvekst på 5 prosent i 2026, og at veksten i større grad vil drives av økte volumer.
– Der veksten det siste året har vært drevet av prisøkning, begynner vi nå å se volumvekst. Det vil kunne bidra til økt lønnsomhet for mange av virksomhetene som nå opplever lave marginer, sier han.
Utviklingen henger sammen med at husholdningene har fått en bedring i kjøpekraften, noe som ventes å fortsette neste år. For de fleste bransjer vil oppgangen trolig ikke være avhengig av hvor mye renten faller fremover.
– Hvis man også ser at rentene faller, vil det åpenbart bidra positivt for detaljhandelen de neste par årene, sier Apeland.
Kosmetikk er vekstvinneren
Blant vekstvinnerne stikker kosmetikkaktørene seg ut. Den aller største veksten har Lyko, som økte sin omsetning med nesten 30 prosent i fjor. Apeland forteller at Lykos vekst illustrerer en trend innen norsk handel.
– Lyko er et eksempel på en virksomhet som startet som en nettbutikk, men som i dag også har en rekke fysiske butikker. Det er en tydelig trend at aktører som satser både digitalt og fysisk, opplever vekst, forteller han.
Hele tre av ti virksomheter på topplisten er kosmetikkforhandlere. Totalt har bransjen økt sin omsetning med nesten 15 prosent det siste året – en vekst som blant annet har kommet på bekostning av taxfree-salget.
- Kosmetikkforhandlerne har dessuten vært flinke til å ta inn nye merkevarer – for ikke å snakke om å promotere dem. Når man har kø utenfor butikken ved nylanseringer, er det utvilsomt et tegn på at man har lykkes med markedsføringen, sier Apeland.
En annen bransje som peker seg ut, er dyrebutikkene. Her har man sett en eksplosiv vekst siden 2019. Musti, som er nummer to på listen over vekstvinnere, har drevet mesteparten av denne veksten alene. På plass nummer tre finner vi Thansen, som selger et bredt vareutvalg innen bil, hjem og fritid.
Handelsrapporten kan i sin helhet kjøpes her: Handelsrapporten
Presse kan ta kontakt på presse@virke.no for å få tilsendt rapporten kostnadsfritt.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom