Venter vekst i handelen

Del

Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.

– Økte kostnader har rammet hele samfunnet de siste årene. Det er derfor ikke overraskende at lønnsomheten faller. Samtidig vet vi at flere av varehandelsbransjene hadde høye marginer under og etter pandemien, sier administrerende direktør i Virke, Bernt G. Apeland.

Han understreker at det er stor variasjon mellom bransjer og kjeder. Mens marginvinneren var tekstil og utstyrsvarer, var også klesbransjen, optikk og smykkeforhandlere blant de mest lønnsomme i fjor, mens sportsforretningene og særlig byggevareforhandlerne opplevde en nedgang i driftsmarginene.

– Folk flest jobber i handels- og tjenestenæringene, og «butikkmedarbeider» er Norges vanligste stillingstittel. I dag står 700 000 utenfor arbeidslivet. Derfor er det avgjørende at vi sikrer fortsatt lønnsomhet og omsetningsvekst i handelsnæringen, slik at virksomhetenes sysselsettingsevne opprettholdes, sier han.

Bedrede utsikter

Apeland peker på at Virkes prognoser for detaljhandelen indikerer en omsetningsvekst på 5 prosent i 2026, og at veksten i større grad vil drives av økte volumer.

– Der veksten det siste året har vært drevet av prisøkning, begynner vi nå å se volumvekst. Det vil kunne bidra til økt lønnsomhet for mange av virksomhetene som nå opplever lave marginer, sier han.

Utviklingen henger sammen med at husholdningene har fått en bedring i kjøpekraften, noe som ventes å fortsette neste år. For de fleste bransjer vil oppgangen trolig ikke være avhengig av hvor mye renten faller fremover.

– Hvis man også ser at rentene faller, vil det åpenbart bidra positivt for detaljhandelen de neste par årene, sier Apeland.

Kosmetikk er vekstvinneren

Blant vekstvinnerne stikker kosmetikkaktørene seg ut. Den aller største veksten har Lyko, som økte sin omsetning med nesten 30 prosent i fjor. Apeland forteller at Lykos vekst illustrerer en trend innen norsk handel.

– Lyko er et eksempel på en virksomhet som startet som en nettbutikk, men som i dag også har en rekke fysiske butikker. Det er en tydelig trend at aktører som satser både digitalt og fysisk, opplever vekst, forteller han.

Hele tre av ti virksomheter på topplisten er kosmetikkforhandlere. Totalt har bransjen økt sin omsetning med nesten 15 prosent det siste året – en vekst som blant annet har kommet på bekostning av taxfree-salget.

- Kosmetikkforhandlerne har dessuten vært flinke til å ta inn nye merkevarer – for ikke å snakke om å promotere dem. Når man har kø utenfor butikken ved nylanseringer, er det utvilsomt et tegn på at man har lykkes med markedsføringen, sier Apeland.

En annen bransje som peker seg ut, er dyrebutikkene. Her har man sett en eksplosiv vekst siden 2019. Musti, som er nummer to på listen over vekstvinnere, har drevet mesteparten av denne veksten alene. På plass nummer tre finner vi Thansen, som selger et bredt vareutvalg innen bil, hjem og fritid.

Handelsrapporten kan i sin helhet kjøpes her: Handelsrapporten
Presse kan ta kontakt på presse@virke.no for å få tilsendt rapporten kostnadsfritt.

Kontakter

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye