Denne vil gi hele familien bakoversveis
Kia EV9 er en bil som har snudd mange nordmenns syn på hva Kia kan levere. Nå kommer utgaven for dem som er ekstra opptatt av kjøreegenskaper og kraft. Fem meter lange Kia EV9 GT er klar for å frakte en familie på seks fra 0-100 på bare 4,6 sekunder og holde følge med sportsbiler i svingene. Bilen får også "manuell" F1- giring på rattet.

Med EV9 har Kia kapret kunder fra flere av de tradisjonelle premiummerkene. Med terningkast 6 i VG og overskrifter som «EV9 observert i Holmekollen» har flaggskipet til Kia sikret fotfeste i noen av landets flotteste nabolag. Nå er den kraftigste utgaven rett om hjørnet. Bilen får også simulerte gir. Prisen er klar.

Gir + enorm kraft + store bremser + grønne detaljer + sportsseter + mye bagasjeplass = EV9 GT
Fra før finnes Kia EV6 GT som nylig ble lansert som en facelift- utgave med mer rekkevidde, flere hester, mer dreiemoment og ikke minst – simulerte gir på rattet. Kia sine GT-biler oppleves både komfortable, men også fulle av kraft, noe som inviterer til engasjerende kjøring. Slik en GT skal gjøre.
-Det høres sikkert litt voldsomt ut med en fem meter lang famlie- SUV, med seks seter hvor fire av dem er semi- bucket seats, gir, 4,6 sekunder og kjøreegenskaper som minner mer om en lav sportbil enn en praktisk og høyreist SUV, og det er det også. Bak har du fortsatt plass til bagasje og hundebur, slår kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, Christian Lagaard fast.


Det adaptive understellet i EV9 GT sørger for minimal med krengning og firehjulstrekk for svært godt veigrep. Det trengs med 508 hestekrefter tilgjengelig. Fordi batteriet i en elbil som dette er fordelt jevnt utover i gulvet får bilen svært god vektfordeling og balanse. I tillegg kommer bilen med elektronisk e-LSD (Limited Slip Differential) som standard. Kanskje ikke så typisk for en famlie- SUV. Dette inviterer til enda mer moro enn hva en standard EV9 inviterer til.
EV9 GT skiller seg ut fra de andre versjonene av EV9 med en knapp på rattet. Den er knallgrønn, og den er merket med GT. Trykker du på denne våkner hele bilens kraftreserver opp og samtidig reduseres bilens støttesystemer.
-Før kom biler med slike prestasjoner som lave tosetere fra for eksempel Italia og Tyskland. Nå kommer de fra Sør-Korea, har bakkeklaring, mulighet til å trekke 2,5tonn henger, over 800 liter bagasjerom og er fem meter lange. Det er åpenbart av elektrifiseringen snur opp ned på mye når det kommer til entusiastbiler. Legger du virtuelle girskift inn i miksen får du en bil det foreløpig finnes bare en av på markedet. Den heter EV9 GT, forklarer kommunikasjonssjefen.
Han legger også til at bilen sannsynligvis er 1-2 millioner billigere enn de fleste tilsvarende bensinbiler og at han dermed håper at EV9 GT også kan åpne biletusiastenes øyne for hvilke muligheter som ligger i en elektrisk famlie- SUV av dette kaliberet. Den kjører komfortabelt til barnehagen, men kjører til tross for at den er enormt praktisk og romslig fra en lang rekke sportsbiler både i lyskrysset og langs landeveien. Prisen på EV9 GT som seks seter er Kr 999.900,- Bilen levers kun med seks seter i Norge. Et tilvalg som koster 20.000 kroner å en vanlig EV9 er dermed bakt inn i prisen.
-La oss si det sånn. En million er litt penger for en bil, men her får du mye og du får noe unikt. Ingen andre har dette designet, denne pakka og er samtidig like praktisk. Med denne bilen blir du garantert ikke sistemann opp til Hemsedal i vinter, slår kommunikasjonssjefen selvsikkert fast.
Avslørende grønne detaljer
Det som først avslører om en bil er sportslig satt opp eller ikke er bremsene. På EV9 finner du store grønne bremser. Ser du disse trenger du ikke være i tvil. Dette er en GT og den får rikelig med nødvendig stoppkraft.
Unikt for EV9 GT er dype sportsseter med Alcantara semsket skinninnsatser, preget med GT-logoen. Bilen får også et eget sportsligere GT- ratt. Grafikken i bilen vil få et eget GT utseende og egne lys signaturer inni kupeen. På toppen av rattet en neon grønn dead senter mark. På GT blir det også mulig å kjøpe til egne lyvsmønstre i bilens front slik man til nå kun har sett på EV9 i enkelte andre land.


EV9 GT får en WLTP- rekkevidde på 510 kilometer. Ladetiden fra 10%-80% er 24 minutter. Bilen står på Kia sin E-GMP 800v plattform. Bilen blir tilgjengelig allerede før jul. Salget starter i dag. Noen biler er på vei inkludert pressebiler som bilpressen skal få teste fra slutten av oktober. Bilen leveres på 21 tommers Michelin Pilot Sport. For flere fakta se vedlagt prisliste.

Kontakter
Christian Lagaard
Tel:97474755christian.lagaard@kia.noBilder







Dokumenter
Følg pressemeldinger fra Kia Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kia Norge
Kia viser hele sin range på IAA i München9.9.2025 11:11:46 CEST | Pressemelding
Kia presenterer sin omfattende line up av elbiler for det europeiske publikum på IAA Mobility 2025 i München For første gang får det europeiske publikum oppleve Concept EV2 og EV5 i tillegg til EV3, EV4, nye EV6 GT, EV9 GT og PV5 Besøkende kan prøvekjøre Kias elbiler – inkludert EV3, nye EV6, nye EV6 GT og EV9 – og oppleve produsentens avanserte teknologi og allsidighet Utstillingen «Windows of Inspiration» gir en oppslukende opplevelse med speilende søyler og sonedelte installasjoner som sømløst integrerer Kias elbilutvalg i Münchens urbane landskap
Kia Charge når en ny milepæl - en million ladepunkter i Europa3.9.2025 14:40:13 CEST | Pressemelding
Kia Charge gir nå tilgang til en million ladepunkter i 27 europeiske land, inkludert høyhastighetsnettverket IONITY Den brukervennlige Kia-appen samler Kias digitale tjenester og gjør lading enklere å håndtere Plug&Charge gir en sømløs opplevelse der ladingen starter automatisk når bilen kobles til et kompatibelt ladepunkt For å styrke Kias forpliktelse til ansvarlig mobilitet matches hver ladesesjon med fornybar energi
Rimeligere EV9 på vei til norske storfamilier29.8.2025 08:50:00 CEST | Pressemelding
EV9 har satt Kia på kartet for storfamilen og andre som ønsker seg en ekte SUV med mye plass. Nå kommer en ny utgave som vil gjøre drømmen om EV9 mulig for flere familier.
Nå produserer Kia elbil i Europa22.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Kia EV4 i hatchback- utgave er Kias første helelektriske bil som produseres i Europa. Bilen som i Norge vil hete EV4, produseres nå på Kia sin moderniserte fabrikk i Slovakia som har vært gjennom omfattende oppgraderinger for å kunne produsere elektriske modeller av høy kvalitet.
Kia får google point of interest (POI) i bilene5.8.2025 09:30:48 CEST | Pressemelding
• Kia fortsetter å tilby nye digitale funksjoner som kan forbedre og gjøre bilhverdagen mer praktisk. • Et POI kan være enhver virksomhet med et navn og en beliggenhet som er gjenkjent av Google, og som er markert på kartet med oppdatert informasjon • Flere Kia-modeller med tilkoblet bilnavigasjonssystem (Navigation Cockpit) vil få Google POI-er som en gratis programvareoppdatering over nettet
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom