Sopra Steria

Nytt verktøy: Slik setter du fart på bærekraftsstrategien din

Del

Kommer bærekraftsstrategien din til å havne i skuffen? Eller kan den faktisk skape forretningsverdi for virksomheten? Rammeverket «Bærekraftstrappen»  hjelper deg på veien.  

Heikki Eidsvoll Holmås, Kathrine Boye Moe, Tiril Raknes, Lene Egeli og Ylva Bjordal i Sopra Steria Footprint har utarbeidet et nytt rammeverk som skal få fart på bærekraftsarbeid i virksomheter.
Heikki Eidsvoll Holmås, Kathrine Boye Moe, Tiril Raknes, Lene Egeli og Ylva Bjordal i Sopra Steria Footprint har utarbeidet et nytt rammeverk som skal få fart på bærekraftsarbeid i virksomheter. Foto: Sopra Steria

– Å lage strategier er lettere enn å gjennomføre dem. Det ser vi gang på gang, etter mange års erfaring med bærekraftsrådgivning, og samtaler og samarbeid med en rekke virksomheter.

Det sier Heikki Eidsvoll Holmås, direktør for strategi, energi og bærekraft i Sopra Steria Footprint.

Derfor har konsulentselskapet utviklet et nytt rammeverk, som vil gjøre det enklere for virksomheter å få fart på bærekraftsstrategien. 

Se rammeverket her! 

Heikki opplever at bærekraftsledere gjerne er drevne i miljøfaglige og sosiale problemstillinger, rapporteringskrav og lignende, men at de ikke alltid vet hvordan de skal operasjonalisere strategien, med tilhørende mål og ansvar.

– Mange kjenner ikke godt nok til styringsprosessene, arbeidsprosessene, når beslutninger tas og hvordan de forskjellige forretningsområdene jobber. Flere velger rett og slett å prioritere bort bærekraft fremfor det de opplever er mer presserende problemstillinger, fortsetter Holmås.

Han mener derfor at et praktisk og effektivt rammeverk, som gjør det mulig å forvandle bærekraftstrategier til varig handling i organisasjonen, er veldig nyttig.

Bærekraftsdirektører deler

Sopra Steria Footprint har utviklet «Bærekraftstrappen» – et rammeverk for modenhet og operasjonalisering av bærekraft. Rammeverket er basert på selskapets erfaringer fra arbeid med en rekke norske virksomheter, så vel som innsikt fra dybdeintervjuer med elleve ledende bærekraftsdirektører.

Kathrine Boye Moe er fagansvarlig for bærekraft i Sopra Steria Footprint, og har arbeidet med dybdeintervjuene.

– Gjennom rammeverket har vi fått lov til å gjengi noen av direktørenes perspektiver på temaene vi diskuterer. Vi stilte dem også noen like spørsmål med svar fra 1 til 10 på grad av enighet, som vi gjengir som en uhøytidelig statistikk i rapporten, forklarer Boye Moe. 

Bærekraftstrappen gir virksomheter en diagnose på dagens modenhetsnivå og konkrete råd om neste steg, men fungerer også som en praktisk arena for dialog mellom bærekraftsdirektøren og organisasjonen.

– Fordi bærekraft er så omfattende, er det lett å miste oversikten og snakke forbi hverandre. Trappen gir et felles språk og et tydelig utgangspunkt for diskusjoner, som gjør det enklere å prioritere og omsette ambisjoner til handling, sier Boye Moe.

Sjekk hvor moden virksomheten er

Bærekraftstrappen beskriver hva som kjennetegner virksomheters arbeid med bærekraft, på ulike modenhetsnivå fordelt på seks delområder. Men hva er viktigst? Finnes det en bestemt og anbefalt rekkefølge av vurderinger og tiltak, som sikrer at bærekraftstrategien din får fart og effekt?

– Ja, det mener vi. Vi håper denne systematiseringen – både på tvers av dimensjoner og modenhetsnivåer – er et nyttig utgangspunkt for å vurdere modenheten i virksomhetens bærekraftsarbeid, definere riktig ambisjonsnivå og identifisere nødvendige tiltak. Bak hver dimensjon og hvert trinn i trappen finnes det rike diskusjoner og praktiske erfaringer, avslutter Heikki Eidsvoll Holmås.   

Så, hvordan komme i gang?

I «Bærekraftstrappen» deles en anbefalte oppskrift for operasjonalisering av bærekraft. Her er fire av hovedpunktene:

  • Sett klare mål for alle ledere: Bærekraftstrategien må bygge på en dobbel vesentlighetsanalyse og definerte langsiktige ambisjoner. Disse målene må gjøres om til målbare, resultatorienterte og tidsbestemte kortsiktige mål for alle relevante ledere. Dette bør gjøres gjennom den ordinære målstyringsprosessen, ofte styrt av finansdirektøren. Dette vil utløse etterspørsel etter ressurser, kompetanse, retningslinjer og risikoanalyser.

  • Gjør ledelsen engasjert og kompetent: Mange bærekraftsledere opplever at det er vanskelig å være 'profet i eget hus’. Bruk eksterne, respekterte stemmer for inspirasjon og gi lederne ansvar for å representere virksomheten i foredrag eller debatter om bærekraft. Dette skaper eierskap til budskapet på en helt annen måte. Et engasjert styre og kravstore kunder er også gull verdt.

  • Vis tidlige suksesshistorier: For å legitimere innsatsen og ressursbruken, er det viktig å vise at bærekraft ikke bare er et kostsenter, men kan styrke virksomhetens lønnsomhet og konkurransekraft. Kartlegg mulighetene for kostnadskutt (energieffektivisering, matsvinnreduksjon, m.m.) eller verdiskaping (økt sjanse for å vinne anbud, høyere betalingsvillighet, styrket omdømme, m.m.), og lag et godt business case ut av det.

  • Integrer bærekraft i kjerneprosessen: I virksomheter tas det hundrevis av beslutninger hver dag. Derfor må krav, standarder og veiledning om bærekraft beskrives inn i selskapets kjerneprosesser. Det må bli en naturlig del av selskapets operative maskineri og planlegging – i produksjon, salg, investeringer og anskaffelser. Gå inn i styringssystemet og legg inn krav knyttet til risikoanalyser, standarder og minimumsresultater. Lag veiledere, sjekklister og lenk til offentlige kilder og eksempler.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Heikki Eidsvoll Holmås, Kathrine Boye Moe, Tiril Raknes, Lene Egeli og Ylva Bjordal i Sopra Steria Footprint har utarbeidet et nytt rammeverk som skal få fart på bærekraftsarbeid i virksomheter.
Heikki Eidsvoll Holmås, Kathrine Boye Moe, Tiril Raknes, Lene Egeli og Ylva Bjordal i Sopra Steria Footprint har utarbeidet et nytt rammeverk som skal få fart på bærekraftsarbeid i virksomheter.
Foto: Sopra Steria
Last ned bilde
Heikki Eidsvoll Holmås, direktør for strategi, energi og bærekraft og Kathrine Boye Moe, fagansvarlig for bærekraft i Sopra Steria Footprint.
Heikki Eidsvoll Holmås, direktør for strategi, energi og bærekraft og Kathrine Boye Moe, fagansvarlig for bærekraft i Sopra Steria Footprint.
Foto: Sopra Steria
Last ned bilde

Lenker

Om Sopra Steria

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, innovasjon og bærekraft. Som et av Europas største konsulentselskaper, bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med deres omstilling. Selskapet er kåret til Norges beste arbeidsplass av Great Place to Work.

Sopra Steria er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid.

Selskapet har 51 000 medarbeidere i 30 land, og hadde en omsetning på € 5,8 milliarder i 2024. I Norge sørger 3300 medarbeidere for en årlig omsetning på over 5,9 milliarder kroner i 2024. Selskapet har kontorer i Oslo, Stavanger, Trondheim, Bergen, Drammen, Hamar, Fredrikstad, Kristiansand og Tromsø.

Sopra Steria ble kåret til Årets konsulentselskap i 2023 og 2024.

Følg pressemeldinger fra Sopra Steria

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sopra Steria på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sopra Steria

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye