Ny rapport: KI-bruk i undervisningen øker svært raskt
Bruken av kunstig intelligens (KI) i skolen øker svært raskt, og innlasting av publisert innhold er blitt vanlig. Dette går fram av en undersøkelse Kopinor har gjennomført blant lærere om bruk av KI i undervisningen. Det er lærere i ungdomsskolen som i størst grad har tatt i bruk KI-verktøyene, og mange bruker verktøyene jevnlig.

Undersøkelsen ble gjort blant lærere i mai 2025 og viser at bruken av KI i undervisningen øker svært raskt. Sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse Kopinor gjennomførte et halvt år tidligere, har andelen lærere som bruker KI regelmessig økt med 15–17 prosentpoeng.
Ungdomsskolelærere har i størst grad tatt i bruk KI-verktøyene – halvparten av disse har brukt KI-verktøy regelmessig i 2025.
– Kopinor har alltid møtt ny teknologi med å tilby avtaleløsninger som har gitt brukerne tilgang til verk, samtidig som rettighetshaverne har fått betalt. For oss er det derfor viktig å følge med og lære når skolene bruker opphavsrettslig beskyttet materiale på nye måter, sier administrerende direktør i Kopinor Hege Munch Gundersen.
Innlasting av publisert materiale
Å laste inn publisert materiale i KI-verktøy er nå en utbredt praksis. Halvparten av lærerne som har brukt KI, svarer at de har lastet inn publisert materiale i en KI-instruks den siste måneden. Blant lærere som bruker KI ukentlig eller oftere, gjelder dette 63 prosent. Ser vi på alle lærere samlet, uavhengig av bruksfrekvens, har 35 prosent lastet inn publisert materiale den siste måneden.
Det lærerne oftest laster inn i KI-verktøy er læremidler, illustrasjoner/fotografier og andre faglitterære tekster. Formålet er særlig å lage oppgaver, noe som gjelder nesten halvparten av innlastingene. Andre viktige bruksmåter er å lage annet undervisningsmateriale og sammendrag eller enklere versjoner av tekster.
Mer bruk framover
Seks av ti lærere sier at de framover vil bruke KI mer. Bare tre prosent tror at de vil bruke det mindre. Det er likevel ikke noen stor tro på at KI-genererte læremidler vil erstatte dagens læremidler. Kun én av fem lærere tror at dette vil skje i stor eller veldig stor grad.
Samsvar med nordisk undersøkelse
Funnene i denne undersøkelsen bekreftes i stor grad av en tilsvarende nordisk undersøkelse Kopinor gjennomførte sammen med de nordiske kollektive forvaltningsorganisasjonene Bonus (Sverige), Kopiosto (Finland) og Tekst & Node (Danmark) i mars/april 2025..
Den nordiske undersøkelsen viste imidlertid at bruken av publisert materiale var noe mer moderat på nordisk basis, og lærerne uttrykte en enda mindre tro på at KI-genererte læremidler vil overta for tradisjonelle læremidler.
Kontakter
Silje TretvollDirektør, kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:23 10 74 55Tel:928 15 434st@kopinor.noBilder

Dokumenter
Lenker
Om Kopinor
Kopinor er en organisasjon av opphavere og utgivere i til sammen 23 medlemsorganisasjoner. Vi sørger for at rettighetshaverne får betalt når verkene deres brukes, kopieres og deles. Vi forhandler og inngår avtaler om kopiering og annen bruk av åndsverk, blant annet i skoleverket, høyere utdanning, offentlig forvaltning og næringsliv. Gjennom Kopinors avtaler sikres alle brukere enkel og lovlig tilgang til åndsverk, samtidig som rettighetshaverne får betalt slik at nye verk kan bli skapt.
Følg pressemeldinger fra Kopinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kopinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kopinor
Over 192 millioner kroner til norske rettighetshavere15.9.2025 16:03:13 CEST | Pressemelding
Kopinor sørger for at rettighetshavere får betalt når verkene deres brukes, kopieres og deles. Nå utbetales 192,3 millioner kroner til norske rettighetshavere. Utbetalingen av vederlag i tredje kvartal er organisasjonens største årlig.
Ny nordisk undersøkelse: Kunstig intelligens har blitt en del av lærerens hverdag29.8.2025 11:22:35 CEST | Pressemelding
En ny nordisk undersøkelse viser at generativ kunstig intelligens (KI) er i utstrakt bruk i nordiske skoler og er blitt en del av lærerens hverdag. Undersøkelsen «Generative AI, Education and Copyright – A Nordic Joint Survey», som er den første fellesnordiske undersøkelsen i sitt slag, slår videre fast at materiale som er beskyttet av opphavsrett lastes inn i KI. Den gir også et innblikk i hva slags type materiale som blir lastet inn og hvorfor. Målet med undersøkelsen er å beskrive bruken av generativ kunstig intelligens i skolesektoren i Danmark, Finland, Norge og Sverige.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom