Krise for jernbanen etter stenging av nye banestrekninger
- Godsselskapene på jernbanen står på kanten av stupet. Konsekvensene hvis de går konkurs er enorme, sier Torfinn Håverstad, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Odd Erik Stende, viseadministrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Tidligere i år var Dovrebanen stengt ved Otta Bru. I sommer ble Raumabanen stengt. Året før var Dovrebanen stengt ved Randklev bru. Nå er Nordlandsbanen stengt. I det siste har også Sørlandsbanen og Ofotbanen vært stengt.
- Vi kan ikke spå naturkrefter, men vi kan sørge for at godsselskapene og persontogoperatørene overlever med gode og forutsigbare støtteordninger, sier Håverstad.
De siste årene har godsselskapene tapt hundrevis av millioner på stengte banestrekninger. Bare under fjoråret var tapet på 300 millioner kroner, og i sommer gikk BLS Rail AS konkurs på grunn av store tap.
- Vi ber om at myndighetene innfører strakstiltak, og på sikt forutsigbare erstatningsordninger, for å unngå at flere av godsselskapene på jernbanen går utfor stupet, sier Håverstad.
- Manglende bevilgninger til vedlikehold gir stengte linjer, innstilte tog og alvorlige forsinkelser. Jernbanen mister tillit hos kundene, og flere velger å bruke veien, med mer køer og ulykker som resultat. Nå må vedlikeholdet av jernbanen prioriteres. Spekter har derfor foreslått at for hver krone som brukes på nyinvesteringer, skal det brukes en krone på vedlikehold, sier Stende.
For lite, for sent.
Med dagens kompensasjonsordninger tar det for lang tid, og erstatningen er for liten. For hver avgang med godstog taper selskapene fort flere hundre tusen kroner. Kompensasjonsordningene for stengte baner som staten har brukt så langt, er uforutsigbare og tar for lang tid å få utbetalt.
- Godsselskapene sitter med alle kostnadene selv når toget ikke går. Vi forventer at myndighetene får fortgang i å lage gode kompensasjonsordninger, ellers risikerer vi å stå uten gods på jernbane, sier Håverstad.
Dersom gods ikke lenger kan fraktes på jernbanen, kan det gi mer enn tusen ekstra lastebiler på norske veier hver eneste dag, og opp til 180 000 tonn i økte klimautslipp årlig.
Persontrafikken rammes.
Når togstrekninger stenges, gir det også store utfordringer for persontrafikken.
- Passasjerene rammes hardt, og tvinges over på buss for tog eller privatbil. For togselskapene blir det umulig å levere gode reiseopplevelser, og de mister kunder. Nå må det investeres i jernbane, togsett og vedlikehold, og dessuten må aktørene på jernbanen ha kompensasjonsordninger som gir mer forutsigbarhet, langsiktighet og bærekraft, sier Stende.
Nøkkelord
Kontakter
Torfinn Håverstad, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, 91677651
Odd Erik Stende, viseadministrerende direktør Spekter, 93211874
Kristian Brustad, pressekontakt Norsk Jernbaneforbund, 46661639
Bilder


Norsk Jernbaneforbund
Norsk Jernbaneforbund (NJF) ble stiftet i 1892, og er LOs eldste nåværende forbund. NJF har 12.500 medlemmer i Vy-gruppen, Flytoget, SJ Norge, Go-Ahead, Bane Nor, CargoNet, Onrail, Baneservice, Mantena, Stadler, Euromaint, Entur, LKAB, Agilia, GlobalConnect, SSP Togservice samt annen privat og offentlig virksomhet.

Følg pressemeldinger fra Norsk Jernbaneforbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Jernbaneforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Jernbaneforbund
I dag åpner Norsk Jernbaneforbunds 64. ordinære landsmøte27.10.2024 14:01:56 CET | Pressemelding
Siden 1892 har Norsk Jernbaneforbund kjempet for medlemmene, og jobbet politisk for at kollektivtrafikken i Norge skal være en viktig del av det norske transportsystemet.
14. juni stopper togene i to timer - Politisk streik for framtidens jernbane13.6.2022 13:00:05 CEST | Pressemelding
Regjeringen løper fra løftene sine i Hurdalsplattformen. I stedet for å samle jernbanen, videreføres høyresidens jernbanepolitikk med enda mer oppsplitting. Nå står Østlandet for tur.
I dag melder høyresiden jernbanen inn i EU31.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemelding
I dag klokken 10.00 møter Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund representanter fra Transport- og kommunikasjonskomiteen utenfor Stortinget. Under møtet overleveres et brev, hvor landets jernbaneansatte noterer med stor beklagelse at et knapt stortingsflertall 31. mai 2021 vedtar en helt unødvendig tilslutning til EUs fjerde jernbanedirektiv.
Fare for busstreik15.9.2020 10:23:48 CEST | Pressemelding
Til helgen kan 1.000 bussjåfører i Spekter-området gå ut i streik.
Regjeringen melder jernbanen inn i EU - I dag klokken 15 stopper togene18.5.2020 08:52:26 CEST | Pressemelding
Ansatte på jernbanen reagerer kraftig på at regjeringen benytter sjansen til å gjøre store endringer i norsk jernbane under Korona-situasjonen. Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) og Norsk Jernbaneforbund (NJF) stopper i dag togene i to minutter i protest mot innføring av EUs fjerde Jernbanepakke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom